lördag 19 november 2011

Veckans fråga: Inte läsa klart ett rec-ex är det tabu?

Hur är det egentligen? Är det tabu att inte läsa ut ett recensionsexemplar? Hur gör ni med rec-ex som ni inte vill eller orkar läsa ut?

Har nu försökt läsa ut ett längre rec-ex i flera månader och det går inte. Det går så fasligt trögt och jag har aldrig lust att läsa den. Helt enkelt inte min bok, som jag nämnt tidigare vill jag ha mer händelse mer action i mina böcker, annars tappar jag intresse. Vilket är tråkigt för jag ville så himla gärna läsa boken och tyckte ideen bakom var intressant. Jag hade inte beställt den om jag inte trodde att jag skulle gilla den. Men ibland blir det fel ändå.

Bästa lösningen skulle vara att ge bort den till en kompis som sedan skulle skriva en gästrecension =) Den lösningen hade varit perfekt, hade jag tyckt var jättekul och intressant men tror inte jag har någon kompis som passar för uppdraget eller som jag vågar fråga tyvärr :P.

Hur gör ni? Har det hänt er?


Uppdatering! 
Läs min kommentar till inlägget (nedan) om ni vill veta mer om historien och hur min tanke är :P

13 kommentarer :

  1. Åh, vad jobbigt. Jag vet hur det känns. Hade lite samma sak med Gone som jag fick som rec-ex... det gick bitvis väldigt trögt och jag hade ingen lust att läsa den. Jag lyckades ändå kämpa mig igenom den på något sätt trots att det inte var min typ av bok.

    Du skulle väl ändå kunna skriva en recension av den, fast det beror ju såklart på hur långt du har läst... men att skriva ett dåligt omdöme är ju också ett omdöme. Bara för att du fått en bok behöver ju inte det betyda att du måste gilla den. jag tycker du ska skriva en ärlig recension av det lilla du läst. Tycker inte det är någon idé att plåsa sig igenom en bok man inte gillar bara för att man tycker att man måste - det om nåt förstör ju läslusten. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. jojo recension kommer även om det blir en mesig en. Har läst ca 120 sidor. Men det är en tjockis så är inte ens tredjedel...

    Såklart man är ärlig är jag alltid. men känns ju tråkigt att såga nått. Det gör det alltid

    SvaraRadera
  3. Men dödligt nyfiken på vad det är för en bok... Och som jag sa i tisdag så tycker jag du kan göra precis så. Skriv att boken verkligen inte passade dig och att den är så seg att du inte orkar ta dig igenom den. Det är ju också ett omdöme.

    SvaraRadera
  4. Jag försöker nog läsa ut allt som jag fått som rec ex. Men man kan ju skumma lite om det är fasligt segt. Nu vill vi veta vad det är för bok! :-)

    SvaraRadera
  5. Men vilkt dilemma! Jag har inte kommit i den sitsen ännu, utan har lyckligtvis gillat alla recex jag har fått äran att få. :) Men skulle det vara en bok jag inte gillade så mycket skulle jag nog läsa den ändå, eller i alla fall läsa så pass mycket att det räcker till ett omdöme. Som sagt, det är ju inte obligatoriskt att gilla allt med recenserar. Hoppas att det löser sig för dig!

    SvaraRadera
  6. Har man accepterat ett recensionsexemplar tycker jag man ska betrakta det som en överenskommelse. Har man dessutom själv efterfrågat boken är det verkligen en självklarhet att skriva om boken. Dessutom inom betydligt kortare tid än flera månader. Det är mina stränga femtio öre!

    SvaraRadera
  7. För att förtydliga var det ett rec-ex jag beställde på sommarlovet och när jag var ny med det här med recensionsex. Jag beställde det när jag hade mycket tid över och tänkte att det skulle vara passande till sommarlovet (hade nog annars inte beställt en i mina mått tegelsten). Men sen kom inte boken, och veckor gick och jag trodde därför inte att jag skulle få den.
    Men sen fick jag boken ca 3 månader efter att jag hade beställt den, tror det hade att göra med att dom skulle ändra omslaget och att de gamla exen kanske var slut eller liknande.

    Det har nu gått 2-3 månader sedan dess och jag har fortfarande inte läst ut den.

    Det var aldrig tal om att INTE skriva om boken, vet bara inte om jag har ork att fortsätta kämpa igenom den då jag efter 120 tröga sidor ännu inte har fastnat för den...
    Någon recension kommer det självklart bli, håller med om att det är som ett avtal, men då man inte skriver på någonstans att man faktiskt måste läsa ut hela bara att man skriva om den så känner jag att det är grymt mycket slöseri på tid att lägga lika många lästimmar till på en ändå negativ recension, inget dom kommer vinna på heller. Förstår ni hur jag tänker?
    Boken det handlade om förresten var "Änglarnas tecken av Danielle Trussoni" och jag ska ge den EN sista chans till, men sen får det va! Ni som har läst den, när börjar boken ta fart tycker ni?

    SvaraRadera
  8. Det här är ju en recension i sig, en riktig sågning =P

    SvaraRadera
  9. Jag har läst ut alla recensionsexemplar jag har fått, men ibland tar det lång tid innan jag tar mig för att läsa dem. Det känns lite taskigt, men jag har inte så mycket tid att avvara för läsning, så det är inte så mycket jag kan göra åt saken. Om jag skulle hamna i din situation skulle jag nog lägga ner läsningen men skriva om boken i alla fall. Åtminstone skulle jag skriva om den ifall jag själv beställt boken. Är det en bok jag fått utan att be om det skulle jag inte känna några "krav" att skriva alls.

    SvaraRadera
  10. Jag tyckte oxå Angelologi var seg, men det var mest för att jag hade svårt att relatera till Evangeline och tyckte hon betedde sig ologiskt. Men tar du dig igenom ca hälften av boken så får handlingen mer fart och slutet var ganska spännande :)

    SvaraRadera
  11. Svårt det där, men generellt när jag läser böcker jag inte riktigt gillar så tenderar jag att börja skumma sidorna lite för att komma igenom. Alternativt kan du ju be någon annan läsa den och sedan be vederbörande skriva en gästrecension?

    SvaraRadera
  12. Det var det jag tänkte, men finns tyvärr ingen som jag känner som vill/har tid göra det :P

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...