lördag 19 november 2011

Från bok till seriealbum

Har alltid varit populärt att göra en filmatisering av en bok och som jag skrev i det här inlägget är det galet mycket YA-böcker som står på kö till att bli film. Av de filmer som har gått på bio i år känns det nästan som om hälften eller mer bygger på en bok, säger som sagt inte att detta är en nyhet jag har bara märkt det mer nu när jag söker och läser om så mycket mer böcker.



Men det som faktiskt är nytt för mig är hur vanligt det nu har blivit med att inte bara göra en film utan att också göra seriealbum på populära böcker.

Kolla bara på alla dessa som jag hittade:

  ---->


---->
---->


---->

---->

---->

---->

---->
---->  


Har ni läst någon av dessa? Vad tyckte ni? Har jag missat någon jag inte borde ha missat?

Blir lite som att få den filmatiserad man får se alla de scener man längtat efter att få se en tolkning av =). Men kan på samma sätt bli irriterande när en viss karaktär eller plats inte ser ut som man tänkt sig, eller om det inte är tecknat i en stil man tycker är snyggt. Men nyfiken blir jag absolut!

Sedan har vi förstås klassikerna som jag pratat om förut som nu finns som serier:

  

5 kommentarer :

  1. Oj det har jag inte tänkt på, att faktiskt så många böcker har gjorts om i serieformat. Jag har nyss själv beställt hem första delen av Om jag kunde drömma för att jag var lite nyfiken på hur den skulle se ut som serie. Det kanske är det nya som gäller. Seriebok

    SvaraRadera
  2. Vad kul att det finns så mycket i serieväg! Jag blev riktigt sugen på att läsa George Martins "A Game of Thrones" som serie nu. Har sett tv-serien och gillade den, men orkar nog inte plöja igenom böckerna. :P

    SvaraRadera
  3. The Wheel of Time såklart.
    http://www.amazon.com/Eye-World-Graphic-Novel-Wheel/dp/0765324881/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1321738740&sr=1-1

    SvaraRadera
  4. Juuste den ja den har jag också sett =) Läst den är den nå bra?

    SvaraRadera
  5. Percy Jackson i serieformat får med en massa scener som inte filmen hade =) Sea of Monsters kommer ut i början av 2012 också!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...