fredag 18 november 2011

Tithe av Holly Black

Titel: Tithe - A Modern Faerie Tale
Författare: Holly Black 
Förlag: Simon Pulse
Antal sidor:  331 sidor
Språk: Engelska
Serie: del 1 i "The Modern Faerie Tales "- serien.

(utläst 27 oktober 2011)


Beskrivning från Adlibris:

Welcome to the realm of very scary faerie.


Sixteen-year-old Kaye is a modern nomad. Fierce and independent, she travels from city to city with her mother's rock band until an ominous attack forces Kaye back to her childhood home. There, amid the industrial, blue-collar New Jersey backdrop, Kaye soon finds herself an unwilling pawn in an ancient power struggle between two rival faerie kingdoms -- a struggle that could very well mean her death.


Kommentarer:

Dags att börja punga ut en massa recensioner, ligger en månad efter.... Läser kanske snabbare än jag skriver? Nä inte riktigt men måste börja recensera lite oftare iallafall.

Formatet på den här boken är lite skumt, texten är stor som i en storpocket (och de kan väl ingen som följer den här bloggen ha missat att jag gillar?) men den är ändå hög som en vanlig pocket fast bredare. Lite mer åt fyrkantigt håll fast inte helt. Ja, jag vet, jättedåligt förklarat, men lite kanske ni fattar?

Så som många andra böcker så började det så bra, jag sträckläste, sögs in och kunde inte sluta läsa. Tyckte verkligen att den var jättemysig, störde mig visserligen på lite ord jag inte förstod men fungerade ändå bra. Men sen började jag stegvis mer och mer förlora intresset. Många gånger hängde jag inte alls med vad som hände och behövde läsa om flera gånger innan jag fattade, tror inte att det var så galen svår engelska, det är trots allt en ungdomsbok utan jag tror bara att den var skrivet på ett sätt som inte flöt för mig.  I för sig använde hon mycket ord som jag inte kunde, så som att hon använde "retch" istället för "vomit". Är det bara jag som har dåligt engelskt ordförråd eller kunde inte ni heller den varianten av ordet?

Dåligt flyt är inte något för mig, jag har för dåligt tålamod för det. Jag vill inte behöva koncentrera mig när jag läser en sån här typ av bok, de ska bara vara lättlästa och mysiga. YA fantasy är inte böcker jag tvingas läsa till skolan utan dessa böcker ska jag ju vilja läsa vidare och sugas in så där härligt, de läser jag ju endast för nöjes skull.

Blir så ledsen, ville så gärna gilla den här boken, men jag kunde inte sluta tänka på annat medan jag läste. Inget jag direkt kan peka på som var fel (mer än lite svåra ord). Vet inte om det var för att jag var förvirrad och okoncentrerad som gjorde att jag inte fastnade eller om den helt enkelt var för krångligt skriven.

Tror jag ska testa att läsa om den här boken någon gång när jag är äldre och förhoppningsvis har ett bättre ordförråd för att se om den är bättre då.


Random frågor som jag fått efter att jag har läst boken: ----- Spoilers kan förekomma
Efter som jag så ofta har en massa ouppklarade frågor efter att jag har läst ut en bok tänkte jag inför en ny kategori i mina recensioner. Här slänger jag ur mig alla mina frågor och hoppas på att någon boknörd som har läst boken kan ge sina tankar och ideer till svar =).

- Kaye beskrivs som en blond asiat, finns det på riktigt? Går det? Låter ju jättevackert =).
- Varför är hon inte mer arg på Roiben som dödade hennes kompis (han feen i början)?
- Varför dessa gåtor när det gäller liv eller död? Varför säger inte Robien direkt vad han menade (det med hans namn)? Är i för sig mysigt med alla gåtorna och att lösa dem själv medan man läser, men tycker ändå att det är lite konstigt..

------------- Slut på eventuella spoilers

 
Åh hade hört så gott om den här boken och hela serien har så fina omslag, vill så gärna tycka om den :( för jag vill så hiiimla gärna ha dem alla i min boksamling... >.< ja vet jag är hopplös.

Har dock hört att tvåan är väldigt annorlunda, ska jag ge den en chans? Vill ju så gärna ha de fina omslagen...

Recensioner från andra bloggar:
Boktycke, Fiktiviteter, Bokhyllan, I Heart Books. Men nu när jag läser de andra recensionerna så verkar i för sig många tycka att den var sådär förutom Fiktiviteter då som gillade dem.

Andra omslag/utgåvor:
Först har vi en inbunden variant av omslaget, gillar att man ändå har följt boken ganska bra med tanke på att hon är blond och grönhyad men bakgrunden och texten är jättetråkig, mer färger hade varit roligare! De omslagen säljs även som box med alla tre böckerna. Den andra tycker jag är jättefint. De tredje funderade jag på att välja, jättefint med glittrarnde löv men den fjärde är urtråkigt, blä.

Gillar som vanligt mitt omslag bäst, var ju därför jag valde det :P Dog lite när jag fick hem den, vingarna buktar ut lite och den glänser så fint (finns även med samma bild som inbundet) men den tecknade och den glansiga med bladsiluetterna är också favoriter, det var svårt att välja vilken jag skulle köpa.



Med samma omslag som den andra varjanten har vi också en svenska upplaga men den verkar tyvärr inte säljas längre, jättesynd, verkligen snyggt omslag.


3 kommentarer :

  1. Svar 1. Ja! Det finns hur många asiater som helst som har blonderat sig. Sök på blond asians och kolla på bilder så ser du :) Och ja, det är hur snyggt som helst (på vissa)

    Svar 2. Nu var det ett tag jag läste boken så jag kommer inte ihåg riktigt. Men hon var väl inte så bra kompis med feerna plus hon lärde känna Robin efter ett tag och gillade honom.

    Svar 3. Det är väl för att Robin inte får förråda sin drottning. Det är ju rätt otydliga regler liksom, men jag tolker det som att han egentligen inte fick hjälpa henne utan gå en massa omvägar för att göra det.

    Jag tyckte att boken var okej, känner mig dock inte så sugen på att läsa fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. 1. Jojo blonderat sig ja, det har jag sett massor av. Har bott i Tokyo :P Men asiater som föds blonda, typ albino eller halvjapaner med någon knasig gen. Finns det?

    2. nä kanske inte minns inte så noga,men även om det var en bekant så skulle man väl ändå bli arg? Jag menar det är mord!

    3. hmm så kan det vara ja.

    SvaraRadera
  3. Åh vad synd :/ Andra boken är en helt annan berättelse och utspelar sig bara i samma "värld", så du hade kanske gillat den bättre. Men det är iofs samma språk :P

    Jag har förresten "Mörkrets tjänare" hemma, hittade den på en bokrea för ett par år sedan :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...