lördag 12 november 2011

Blood Promise av Richelle Mead

Titel: Blood Promise
Författare: Richelle Mead
Förlag: Razorbill
Antal sidor: 512 sidor
Språk: Engelska
Serie: Del 4 i Vampire Academy-serien.

(utläst 17 oktober 2011)


Beskrivning från Adlibris:

SPOILERVARNING FÖR ER SOM INTE LÄST DE TIDIGARE BÖCKERNA, LÄS EJ DENNA BESKRIVNING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

The recent Strigoi attack at St. Vladimir's Academy was the deadliest ever in the school's history, claiming the lives of Moroi students, teachers, and guardians alike. Even worse, the Strigoi took some of their victims with them . . . including Dimitri.
He?d rather die than be one of them, and now Rose must abandon her best friend, Lissa?the one she has sworn to protect no matter what?and keep the promise Dimitri begged her to make long ago. But with everything at stake, how can she possibly destroy the person she loves most?


Kommentarer:
Ännu en spoilervaring!! för er som inte läst de tidigare böckerna. Kommer ta upp saker i den här recensionen som har med det som hände i slutet på förra boken! Så LÄS INTE IFALL NI INTE HAR LÄST DE TIDIGARE BÖCKERNA. Råkade själv få slutet i förra boken spoilat så :P
------
Detta är bok nummer fyra i en serie jag tyckt mycket om, lättlästa och spännande men denna var tyvärr lite seg enligt mig. Var inte lika fast och läste inte ut den lika snabbt som de tidigare delarna (som jag läste ut på bara någon/några dag/dagar). Tycker att de delarna när hon är i Lissas huvud är mest intressant, jag gillar skolmiljön så är inte lika roligt att läsa om Rose's resor etc. Så denna blev inte en toppoängare i serien men då andra halvan är mycket mer spännande (och känslosam) gillar jag den ändå.  De sista 150 sidorna var det lika bra som de andra böckerna men startsträckan var för långsam.


Gillar den nya karaktären Sydney, hon ska bli intressant att lära känna bättre. Hade velat ha mer om henne. För er som missat är det även hon som är huvudkaraktären i Mead's nya serie Bloodlines. -->

Lite negativ recension men nu när jag skriver om den märker jag hur mycket jag saknar att läsa böckerna och saknar karaktärerna. Så borde nog beställa femman ganska snart... Speciellt med tanke på att slutet var så intressant och spännande.

------ Spoiler varning------------
Saker jag tycker är konstigt och undrar över:  
(för er som LÄST boken redan)
- om nu Strigoi vampyrer ska vara så himla badass, extra starka och extra snabba hur kan då någon så ung och egentligen oerfaren tjej som Rose döda så många och så lätt?
- och hur lyckas Adrian besöka Rose i hennes drömmar, hur kan han veta när hon sover? Som när hon sov på dagen under tågresan? Hur kan han gissa att hon sover just då!?
- och varför sa hon Belikov, Belikov i sömnen? (sid 133) Hon har väl aldrig använt hans efternamn så? Hon säger väl oftast Dimiti?
- jag gissar att Lissa pratar mycket om Rose när hon är borta, men att Rose lyckas pricka in ett samtal om henne varje gång hon "tjuvlyssnar" känns lite ologiskt.
- när hon är med Dimitri, varför reagerar hon inte mer på allt deras snack om att döda Lissa? Känns inte som om hon bryr sig..
- och om det nu ändå verkar finnas ganska många sprit users, varför fångade då Viktor just Lissa? Speciellt när hans halvbror är Spirit user? Eller missade jag nått?
- och jag gillar verkligen Adrian (mer än Dimitri faktiskt) men hon kan inte bara komma över allt så snabbt! Skulle ta mig mycket längre tid innan jag skulle kunde dejta igen, speciellt efter allt hon varit med om....
Vilka håller med mig? Har ni några svar?
----------------------------- slut på spoilers
Tusen frågor/tankar... måste hitta någon att lura att läsa böckerna så jag har någon att diskutera med :P

Den var bra, men tyvärr fastnade jag inte lika starkt för denna som de tidigare böckerna. Var inte samma "kan inte sluta läsa" känsla.  Hade kunnat bli betyg "Helt Ok" för var några bitar jag tyckte var lite sega, gick inte lika snabbt att läsa ut som de tidigare böckerna men slutet räddade boken.

Recensioner från andra bloggar: (både negativa och positiva omdömen)

Boktycke, Need more books, Flygarens blogg.  <-- Som har läs på engelska.
Fiktiviteter, Reading this world <-- har läst på svenska.

Andra omslag/utgåvor:

Den röda omslagsserien tycker jag som jag nämnt är lite tråkig men fin. Sen har vi en variant på de omslaget jag valde fast mörkare, tycker det bara ser skumt ut, inte så snyggt. Till sist har vi det svenska omslaget som jag även den tycker är tråkig, samma som alla andra omslag men med en annan färg. Trist! 

Sen finns ju förstås varianten jag har, som jag gillar för att den följer samma stil som mina andra VA böcker men annars tycker jag att de är tråkiga (finns också som inbunden).

Omslag från andra länder:


Tyskland, Frankrike, Bulgarien, Indonesien, Tjeckien.

Gillar omslaget från Tyskland, inte så originellt eller speciellt men tycker om bakgrunden, stämningsfullt. Frankrikes är typ samma omslag som US men utan den gröna tonen, tråkig. Bulgariens är ganska coolt, Indonesiens och Tjeckiens tycker jag även de är tråkiga.


 Turkiet, Portugal?, Holland?, Grekland.

Turkiet's är ingen hit för mig, fult.  Portugals är coolt men fattar inte vem det ska föreställa passar bättre i andra vampyrserier än denna tycker jag nog, ska väl vara nån strigoi, men passar inte in på huvudkaraktärerna, så känns lite off. Hollands är väldigt vackert men passar inte alls med innehållet. Greklands tycker jag har snygga färger :P men kan inte bestämma mig om jag gillar det. 

Vad tycker ni? ^^

Slutligen måste jag bara säga att storpockets äger så fina, så härligt lättläst text, älskar dem! <3

4 kommentarer :

  1. Ska definitivt läsa den här serien. Önskar mig i julklapp!

    SvaraRadera
  2. (Varning! Kommentaren innehåller stora spoilers!)

    Jag har faktiskt ett svar på alla de frågorna :)

    -Ja, det år svårt. Men man förstår ju även att Rose har haft väldigt mycket träning det senaste året. Och hon hade ju det väldigt svårt att döda hennes första strigoi och skulle aldrig ha klarat det om inte Mia hade sprängt akvariet. Dessutom så har ju Rose sin lilla varningssignal, då hon kan "känna" när en strigoi är i närheten. Det gör ju att Rose nästan aldrig blir överraskad och kan slå till direkt. Sedan så är hon ju väldigt liten och smidig och har därför inga problem så länge de inte får tag i henne. Och det har ju varit nära att hon strukit med många gånger.

    -Jag tror att han försöker näst intill hela tiden. Men får bara tag på henne ibland, då när hon sover. Dessutom så sa han ju någon gång i boken att han hade klurat ut vilka tider då hon oftast brukar sova och försöker därför endast då.

    -Den frågan har jag själv även ställt många gånger och har egentligen inget direkt svar på det :) Men ja, hon måste ju säga hans efternamn någon gång. Men det känns lite orealistiskt att hon skulle säga det just då.

    -Jag tyckte inte att hon pratade så mycket om Rose överhuvudtaget. Åtminstone inte efter att Avery kom.

    -Jag tror nog att hon bryr sig. Men jag tror också att hon är för uppslukad utav sitt eget dilemma för att låta sig själv tänka på henne nu. Jag menar om hon inte lyckades ta sig ut ur "fängelset" från första början, så skulle hon i heller inte kunnat hjälpa Lissa.

    -Ja, efter att ha läst Spirit Bound och Las Sacrifice så förstår man att Robert Duro inte är i något alls bra skick och skulle förmodligen bara klara av att hela några gånger innan han skulle ha fallit ihop och dött. Lissa är däremot ung och stark, dessutom är hon någon som litar på honom (eller ja, litade på honom). Därför vart det lättare för honom att nå henne i första boken. Dessutom så tror jag inte att han visste att det fanns så många spirit users förutom de två.

    -Det har jag också undrat, men sedan i Spirit Bound så ser man ju att hon inte alls har kommit över honom så mycket som hon fick oss (och alla andra för den delen) att tro.

    Det vart allt tror jag. Jag hoppas att du fick svar på dina frågor :). Fin blogg förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ detta var verkligen ingen dåligt svar! =) Tack för svaren och den intressanta läsningen!

      Tack =)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...