måndag 21 november 2011

Tematrio: Vampyrer!

Dags för Lyrans Noblesser's Tematrio igen. Denna gång med ett tema som står mig varmt om hjärtat: Vampryer! <3

Berätta om tre böcker som handlar om vampyrer eller andra övernaturliga varelser!

Att bara nämna tre böcker är ju ett skämt för det finns ju så otroligt många jag kan skriva om... men tar några random som antingen betytt något extra för mig eller som jag bara har lust att ha med helt enkelt.

1. Först tänkte jag fuska och berätta om två böcker på en gång för att de hör ihop för mig. Jag läste dem som 13-15 åring och de var mina absoluta favoriter och jag läste om dem många gånger under de åren. Nämnligen "I nattens djungler" och "Skuggornas demon" av Amelia Atwater-Rhodes. Jag vågar dock inte läsa om dem nu för jag vill inte förlora den nostalgikänsla och den kärlek jag får när jag ser på dem hemma hos mina föräldrar och minns hur mycket jag tyckte om dem då. Åh vad jag var tokig i dem och ännu coolare tyckte jag det var att Amelia bara var 14 år när hon skrev den första boken.  Lite galet att det nu har gått 10 år sedan jag läste dem.



2. Den andra boken (eller ja tredje blir det ju eftersom jag fuskade lite) jag valt att välja är "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist som jag även skrev om i inlägget om "favourite book of your favourite writer" (kolla in de inlägget för att se massor av olika varianter av omslaget). Som jag valde av den anledningen att det är den första och enda svenska vampyrbok jag läst och för att jag gillar att den är så originell. För er som inte läst den än, skärp er! Gör det NU! ^^




3. Nummer tre blir en bok som många tror handlar om Zombier men som i själva verket handlar om just Vampyrer, boken "Legend" eller "I am legend" som den heter på originalspråk av Richard Matheson. En klassiker som är skriven 1954 och som nyligen översattes om på svenska av förlaget Styxx fantasy och som jag verkligen gillade. Läs!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...