onsdag 30 november 2011

Den glädjelösa ön av Enrique Fernández

Titel: Den glädjelösa ön
Författare:  Enrique Fernández
Originaltitel: L'île sans sourire
Förlag: Ordbilder
Antal sidor:  64 sidor
Språk: Svenska

(utläst 9 november 2011)


Beskrivning från Bokus:

Milander Dean, en man förföljd av sitt förflutna, anländer till den av havet isolerade och vågpiskade ön Yulkukany.

Där konfronteras Milanders bistra livssyn med en ung flickas livliga fantasi och han dras in i ett märkligt äventyr med mystiska varelser och talande djur.

Provläs här!

Kommentarer:

Oj vet knappt vart jag ska börja! Är totalt förälskad i detta söta seriealbum!

Kanske fattar ni om jag slänger med några rosa hjärtan i recensionen:
<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 OMG!!!!11 one

Så efter den Japaninspirerade hypen så ska jag försöka samla mig och berätta varför jag älskar "Den glädjelösa ön" så otroligt mycket. Tänk er att ni har en stor rosa mixer (en snäll mixer som ingen dör av) och slänger ner "It's So Fluffy i'm gonna die"-tjejen, Boo från Monsters Inc, barnen från Totoro och varför inte Totoro själv, en söt hamster, ett gäng läskiga men gulliga monster, skogsandarna från Princess Mononoke, sotvarelserna från Spirited Away och resten av alla underbara och knasiga karaktärer från alla fina Ghibli filmerna. Så, har ni gjort det? Bra, drick nu detta! Taaadaaa! Nu kanske ni tillslut har känslan som jag hade i magen efter att ha läst ut detta album. Inte dåligt eller hur?

NI kanske fortfarande inte fattar? Bäst att jag slänger med några till:
<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 
 och några till:
<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
 
Så!

Ja ni får ursäkta mitt flum-mode just nu men jag har så mycket i skolan dessa veckor att jag håller på att bli knäpp så någonstans måste man få gå lös! =)

För en mer seriös recension så får jag verkligen känslan av en serieboksvariant av en Studio Ghibli film, fast tyvärr mycket kortare. Det är helt underbara bilder och jag kan stanna upp och stirra på dem i timmar (eller ja kanske inte timmar men flera minuter iallafall). Så otroligt mysiga färger och ljussättning och gah ja jag är KÄR! Det enda tecknarmässigt jag har att klaga på är tjejernas lustiga hår, ser ut som en mantel som sitter fast på huvudet istället för hår :P Men det gör inget, lite charmigt så där ändå.

Inte nog med att den är snygg jävligt snygg, den är rolig också! Skrattade högt åt alla Eli's små påhitt och log så jag fick ont i kinderna. Fan va barn kan vara härliga! En supersöt historia som ni INTE får missa!  Och trots sin ringa längd så berör den mig nära till tårar mellan mina skrattanfall åt söta Eli's knaserier.

Men förlåt! Nu har jag hypat den för mycket :( Det var inte meningen! Nä men omg LÄS FÖR GUDS SKULL LÄS!!!! men skyll inte på mig om jag har gjort era förväntningar ohållbara och ni inte älskar den lika mycket som jag gjorde :P

Men för att dra ner förväntningarna lite måste jag ändå nämna igen att den är KORT så vissa saker som hade blivit ännu bättre försvinner tyvärr för fort. Vill ju ha mer, mer, MER! Vissa karaktärer som skogshäxan hade jag gärna lärt känna bättre och fått höra mer om. Var verkligen jätteledsen när den tog slut :( Vill ha mer och längre!

Detta var ett recensionsexemplar från Ordbilder, Tack så galet himla mycket! =)

En favorit som jag inte kommer kunna glömma på länge =). Läs och köp till ALLA som ni känner som gillar Ghibli-filmer och andra söta historier. 

Recensioner från andra bloggar:
Mangaläsaren, Barnboksprat, Simon säger, Shazam, Den hemliga trädgården, Read N See, thecuriouscaseofthebooks, Beroende av böcker.
Läs dessa så kanske ni kan få en mer rimlig förväntning av boken :P

3 kommentarer :

  1. Men jisses vad fint tecknat! Har lagt till på önskelistan inför jul och kommer den inte i ett paket så köper jag den i januari. :-)

    SvaraRadera
  2. Kan varit den gulligaste, mest kawaii-inspirerade recensionen jag har läst. Måste beställa genast!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...