torsdag 3 november 2011

Böcker jag gett upp

Jag har en massa böcker som jag gett upp, böcker som jag alltså har börjat på men inte läst klart. Dock känner jag ändå att jag vill skriva lite om dem. Så bjuder därför på en recension bestående av flera minirecensioner av några av mina övergivna böcker:

 


Midvinterblod av Mons Kallentoft:     Läste halva.
Nää tyvärr deckare är inte min grej. Detta är senaste boken jag gav upp. Läste ungefär halva och hade då skummat igenom den lite då och då. Inte dålig egentligen men var bara inget jag själv fastnade för. Kändes mer som om jag tvingade till mig att läsa den, hade så mycket roligare böcker i bokhyllan som väntade på mig. Så istället läste jag sista kapitel så jag förstod hur mysteriet/mordgåtan slutade och kände mig väldigt nöjd med det.

Bokomslagssamlaren i mig är dock ledsen, för jag tycker verkligen den här deckarserien har så snygga omslag...hade gärna haft dem i min bokhylla :P 


The Virgin Suicides av Jeffrey Eugenides:     Läste kanske en tredjedel
Gillade början, kändes lika mysig som filmen, som jag tycker hemskt mycket om <3. Men tyvärr har jag en förmåga att gilla det jag läste eller såg först. Så detta kändes bara tjatigt att läsa. Hade även lite svårt att fatta vissa ord, det och superlånga kapitel förstör tyvärr alltid mitt läsflyt och läslust. Gillade filmen mycket mycket mer, så se filmen, strunta i boken! Tror också att sambandet kortis (bok under 200 sidor) --> ger bra film men tråkigare bok tyvärr.

   

På tal om omslagsdubletter så hittade jag boken "Disappearing Ingenue" när jag sökte på bilder från filmen. Den har tydligen samma bild på omslaget fast inte upp och ner.


Ficktjuven av Sarah Waters: Läste typ 100 sidor

Har bara hört gott om Sarah Waters, att hennes böcker ska vara spännande och fina. Att det sen hade lite lesbisk action i dem också lät spännande, för det har jag ännu inte läst någon bok om (om man inte räknar gay vampyren Jenna i Hex Hall och andra sidokaraktärer).

Men tyvärr var den här boken för seg för min smak, hände typ ingen på ca 90 sidor jag läst, skulle kunna sammanfatta det jag läst på 2 meningar.. Tycker inte om böcker som beskriver för ingående, vill att min egen fantasi ska kunna fylla ut luckor, jag behöver inte veta varje liten detalj. Jag vill inte ha flera sidor där hon bara lunkar runt, städar lite och vad hon nu gjorde, jag behöver mer action och stora händelser istället för tråkig vardag för att orka läsa vidare.

Verkar förresten inte som om den gå att köpa på adlibris som svensk pocket längre. Byter den dock i mitt bokbyte för er som är intresserade trots min mindre snälla recension av den ;P.

Grottbjörnens folk av Jean M. Auel:   Läste typ 200 sidor

Den här boken är jag jätteledsen att jag inte läste klart, gillar huvudhistorien och gillar karaktärerna men den är för lååångsam. Dessa dumma sidolånga miljö- , djur- och bärbeskrivningar vill jag bara ha lite lagom av och få fylla i resten själv med min egen fantasi (så som i ficktjuven). Att det sedan är väldigt liten text och en tjock bok ....>.< Nä jag pallar inte sånt, blir så himla stressad.

Vilket är synd, för jag vill verkligen veta hur den slutar, jag vill veta hur det går för Ayla. Skulle nog vara perfekt som ljudbok, då jag är dålig på att lyssna koncentrerat hela tiden Men missar jag lite i den här boken var det säkert bara lite miljöbeskrivningar så har troligen inte hänt så mycket iallafall.

Så jag frågade runt ifall någon jag kände hade den (aka skrev en statusrad på facebook där jag frågade), men då började folk skratta åt mig... Jag hade ju glömt att dessa böcker innehåller en massa omtalade sexscener i sig. När jag slutade läsa var hon fortfarande ett litet barn så jag hade inte alls dem i åtanke. Haha pinsamt suck. :P

Sedan störde jag mig något enormt på den dumma kvinnosynen i boken, men då det faktiskt är en bok som utspelar sig på stenåldern hade jag därför inte kunnat förvänta mig något annat, så det är väl bara att bita ihop och sen gissar jag att när hon växer upp så kaxar hon till sig ännu mer och förbättrar den saken lite? Någon som har läst, har jag rätt?



Har ni läst dessa böcker? Vad tyckte ni? Är jag dum som inte läste klart dem? 



12 kommentarer :

  1. Hejsan!
    Jag har lagt upp en dagens fråga som jag hoppas på att du vill vara med och svara på:)
    Alltid roligt att få kommentarer då ingen kommentar är likadan som den andra typ.

    Trist du inte gillade virgin suicide:(
    Kram
    Bokälskarinnan

    SvaraRadera
  2. "Grottbjörnens folk" har jeg lest + resten av serien... Du har så rett - Ayla kaxar upp seg, og vel så det. Hun blir en meget selvstendig kvinne det står repekt av!!!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Jag har läst både Midvinterblod och Grottbjörnens folk (och resten av båda serierna förutom den senaste).

    I mitt tycke är Kallentoft lite ojämn, just Midvinterblod var inte jättebra, men tillräckligt för att jag skulle ge mig på resten. Och jag ångrar inte det en sekund :)

    Grottbjörnens folk läste jag på den tiden den kom ut, alltså i början av 80-talet. På den tiden var den enormt bra och ja, Ayla tuffar till sig betydligt. Och även om inte allt är sant i de här böckerna så tycker jag att de är intressanta att läsa. Inte heller den här serien ångrar jag att jag läst :)

    SvaraRadera
  4. De övriga delarna i Ayla-serien innehåller en himla massa sex. I just grottbjörnens folk däremot förekommer det en del våldtäkter och inga normala sexscener, så det är lite orättvist att den också har fått rykte om sig att vara tantsnusk. (Den första är för övrigt ganska bra, övriga handlar bara om "Ayla går och går över prärien och uppfinner hjulet och allt annat man kan behöva samt tämjer alla djur pga hon är extremt begåvad på alla sätt. Ja, och så en massa sex då).

    SvaraRadera
  5. Angående Jean M Auel: De tre första böckerna i serien har ju sin tjusning. Det tråkiga är att berättaren efter dem bara trampar vatten, det blir oändligt tjatigt och oändligt långtråkigt och Ayla blir en så överdriven och osannolik hjältinna att en enda skämskudde inte räcker till. Och sexet som kanske eggade läsare på 80-talet är nu bara rutinartat inslängda knullscener förklädda till "romantik".

    Död åt Ayla!

    SvaraRadera
  6. Sarah Waters har jag bara läst en bok av men fullkomligt älskade den. Har förstått dock att man antingen älskar henne eller blir lite uttråkat av henne för tempot är ganska lågt.
    Jag ger upp böcker hela tiden. Man kan ju liksom inte gilla allt :)

    SvaraRadera
  7. Det beror nog på hur man är som läsare, om man gillar ingående detaljer och ett "långsammare" tempo eller vill ha det lite mer "ytligt" beskrivet och snabbt. Jag tillhör nog den första läsekretsen för jag älskar alla Sarah Waters böcker och även Grottbjörnens folk-serien (tantsnusk eller ej!). Jag gillar när författaren är kunnig och har gjort stor research om tidsepoken - det gör boken mer trovärdig, tycker jag! :) Och "långsamheten", eller vad man ska kalla det, gör att jag lär känna karaktärerna bättre, vilket ökar både läsupplevelsen och inlevelsen. Så det är en himla tur att det finns böcker som passar alla smaker! :D

    SvaraRadera
  8. Ang Grottbjörnens folk! Jag älskade dem när jag var yngre. Plöjde alla böcker jag kom åt i 13-14 års åldern!

    Lite knäppt nu när jag tänker efter... för jo det var rätt mycket sex! haha

    SvaraRadera
  9. Tack för du har varit inne och svarat och nu ligger det en ny dagens fråga uppe:)

    SvaraRadera
  10. Jag har läst mons Kallentoft´s midvinterblod. Vad ska man säga,det tog tid att traggla sig igenom den, han skriver ganska så trist. men omslagen till hans böcker är snygga

    Jag började med grottbjörnens folk, men kom inte långt i den. Handlingen verkar intressant. Men som sagt, böckerna är tjocka, och det händer inte mycket på vägen

    Började på nattvakten av sarah waters. emellanåt var den bra, men ack så seg därimellan

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig om att det är för utförliga beskrivningar i böckerna om Ayla, men jag har lyckats ta mig hela serien och tycker de första 2 böckerna är riktigt bra...sen går det stadigt utför.
    Måste också få rekommendera 2 av mina absoluta fovoritböcker:
    Väktare av Dean R Koontz och
    Godnatt mister Tom av Michelle Magorian

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...