torsdag 17 november 2011

Lyckad bokbloggsträff och bokcirkelträff

I förrgår var jag på bokbloggsträffen som jag tipsade om i det här inlägget =) och inte helt oväntat var det jättetrevligt. Detta var också min allra första bokbloggsträff så det var extra spännande. Kul att få se människorna bakom bloggarna och känns nu extra roligt att läsa deras bloggar, mer personligt.
Trots att elva hade tackat ja på Facebook och även några kryssat i kanske-rutan så blev vi tillslut bara sju stycken, men på så sätt slapp man prata i mun på varandra lika mycket så jag tyckte det var alldeles perfekt antal!

Idén för själva träffen var det Malin från Unga Böcker som stod för och efter att ha bytt böcker med henne och diskuterat idén om en eventuell träff har vi chattat lite på facebook och därefter kontaktade vi lite olika skånebokbloggar. Kul att det verkligen blev av =).

De trevliga bokbloggarna som medverkade förutom mig själv och Malin var Spetsig, flickan & böckerna, The Book Pond, Zachan och Bokomaten.

Dumt nog hade jag tagit med mig min kamera men glömt mitt minneskort i datorn, så har inga bilder från kvällen. Men kan iallafall tala om att vi satt i ett eget konferensrum hos Espresso House vid Centralen. Något mycket fiffigt som Malin hade fixat, för det var väldigt skönt att kunna stänga ute alla andra gästerna och inte störas i vårt boknördsprat. Ämnen som togs upp förutom självklarheterna (olika böcker vi gillar eller böcker vi läser just nu eller recensions ex frågor etc) var bland annat saker man kan stapla på sin katt (och de här med att så många bokbloggare har katt), roliga sökord folk har haft för att komma in på ens blogg, anonymitet på internet, hur mysig och snäll bokbloggsvärlden är och massa annat skoj. Ett annat aktuellt samtalsämne är förstås nya Hungerspelstrailern och Malin tipsade mig då om detta skojiga inlägg som alla som har sett trailern och läst böckerna borde läsa =). Det var med andra ord inga problem att hitta saker att prata om.

Sist men inte minst fick vi även med ett bokbyte, själv hade jag med mig fem böcker och lyckades byta tre så jag är mycket nöjd. Böckerna jag hade tagit med mig var Alla var där av Lauren Weisberger (till Zachan), Ficktjuven av Sarah Waters (till Malin), Beijing Doll av Chun Sue (som Spetsig fick) medan dessa två --> En hjärtformad ask av Joe Hill och Kollektivt självmord av Arto Paasilinna fick följa med tillbaka hem igen.

De jag själv byte åt mig var dessa tre böcker:

- No Time for Goodbye av Linwood Barclay,
- The Burning Wire av Jeffery Deaver och  
- Mannen utan öde av Imre Kertész .

Riktigt kul och ännu roligare var det när jag sen kom hem och läste om böckerna och märkte att "No time for Goodbye" är en bok jag redan hade tänkt läsa fast på svenska för att den lät så himla spännande, så det var ju perfekt!

Ser fram emot att nörda mig mer med er och snacka böcker ännu en gång!


Läs även om kvällen hos Malin, The Book Pond, Zachan och hos Spetsig som alla redan har var snabba att skriva. 

 

På tal om träffar så tror jag nog att jag har glömt berätta om den senaste bokcirkelträffen vi hade, boken som diskuterades denna gång var Niceville, som alla utom en i gruppen tyckte mycket om. Denna gång hade vi även två nya medlemmar med oss i gruppen, min kompis Carro och en ny tjej som hade hört av sig och ville vara med. Så det var superskoj.


Denna träff testade vi creperiet som ligger vid lilla fiskaregatan och de var mycket trevligt. De tråkiga var bara att de stängde vid sju så vi fick tyvärr ha ett lite kortare möte. Spännande att se vart nästa möte hamnar, vi tänkte nämligen passa på att testa olika fik vid varje nytt möte =).

Dessa böcker stod som val till nästa gång:


och det lutar nu åt Boktjuven, vilket är perfekt för den har jag precis beställt som rec-ex =).


Läs här om första och förra träffen. 


6 kommentarer :

  1. Jag älskar att läsa vad alla skrev om bokbloggsträffen, så roligt att gotta ned sig i andras perspektiv (det händer liksom inte efter andra möten). Och du har helt rätt, bokbloggare och katter, hur hände det? Jag funderar allvarligt på att fota min katt på en bok (eller en bok på min katt, enligt traditionen)och se om jag får samma respons de andra pratade om ^^. /Malin

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Supermysigt =)

    Gör det! Jag ska lätt fota min katt i stockholm hos mina föräldrar när jag är där under jullovet =)

    SvaraRadera
  3. När planerar ni att ha nästa cirkelträff? Det låter spännande ;)

    SvaraRadera
  4. Inte bestämt än, men vi diskuterar allt här:
    http://www.facebook.com/groups/171267279617599/

    SvaraRadera
  5. Tack för en trevlig kväll! Mycket trevligt att träffa er alla. Hoppas på flera bokkvällar framöver :)

    SvaraRadera
  6. Kul att träffa dig!

    Kan avslöja så här i efterhand att jag är en av de få bokbloggare som inte har någon katt (längre). Gasp! Men det går det också. ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...