tisdag 8 november 2011

Ge mig tips på böcker tack!!!

Läslusten går lite upp och ner nu för tiden, när jag läser har jag svårt att koncentrera mig på handlingen utan istället stressar jag över skolan eller tänker på annat. Dumt dumt.

Tror också att jag behöver något annorlunda att läsa så att jag får fart på läsandet igen. Har läst för mycket YA och fantasy/ övernaturligt på senaste tiden och märkte när jag läste Niceville att jag saknat böcker utan övernaturliga element, men då jag är tröttnat på Chick-lit och sällan gillar deckare så är jag pinsamt dålig på att hitta sådana böcker.  

Så här kommer NI in ;) Kan inte ni tipsa om lite sköna och bra böcker som INTE är YA eller innehåller vampyrer/ varulvrar / spöken och annat härligt övernaturligt för nu vill jag ha lite variation!

Sökte runt och hittade bland annat dessa (se nedan). Någon som har läst någon av dem? 

 


Lista på vad jag gillar och inte gillar i böcker:
Jag gillar händelserika böcker
jag gillar alltså inte böcker där det går flera kapitel utan att något av betydelse egentligen har hänt.
Jag gillar inte långa miljöbeskrivningar men
jag gillar inte heller när det är så mycket action att man inte kommer karaktärerna nära..

Av de böckerna jag hittade passar beskrivningen på böcker jag INTE gillar in där? Varna mig gärna i så fall!

Hoppas nämligen på att om jag läser någon/några sådana böcker så kommer min läslust för fantasy och äventyr att komma tillbaka och att det då inte känns lika tjatigt längre. För jag har verkligen en massa fina böcker (var av många rec-ex = ångest!) som väntar i bokhyllan som verkar superbra och som jag har varit sugen på att läsa länge men som jag inte har lust att läsa nu.. då det känns som om jag kommer förstöra intrycket av dem och att de inte kommer bedömas rättvis om jag läser dem nu :P

Så vilken icke övernaturlig bok är eran favorit? Va inte blyga nu och ös på med kommentarer och tips är ni snälla!! =)

9 kommentarer :

  1. Alskar, alskar "I det forflutna" av Kate Morton. MEN den passar ganska bra in pa det du inte gillar. Den ar ganska sa langsam och har ganska langa miljobeskrivningar. De andra har jag inte last men har hort jattefina saker om "En dare fri".
    Kanske Sharp object av Gillian Flynn? Typ deckare fast fenomenal.
    /Lingonhjarta

    SvaraRadera
  2. Hm... "Den glömda trädgården" är himla bra, men det tar ett tag innan man kmr in i berättelse så den kanske inte är bästa valet ifall du inte har så mkt läslust just nu :P

    Jag läser ju knappt böcker som inte har ngt övernaturligt inslag, men "Jokern" av Markus Zusak är rolig och spännande, alla böcker av Tracy Chevalier är underbara (de utspelar sig ofta i historisk miljö) och "En mörkrädd pojke" är spännande och väldigt psykologisk även om den är lite av ett gränsfall när det gäller det övernaturliga ^^ "Fångad" av Lucy Christopher som handlar om en tjej som blir kidnappad är spännande men innehåller även bra miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer.

    SvaraRadera
  3. "Den glömda trädgården" er min favoritt i tillegg til "Drömhjärta". Håper du liker dem like godt som jeg gjorde :)

    Lisbeth.

    SvaraRadera
  4. Läs självbiografier då det är perfekt att läsa när man är trött på att läsa samma gamla. Några som jag läst och gillar är Vingklippt Ängel, Känn Pulsen Slå, Kriget är Slut

    Annars om du gillar historia kanske du vill läsa böckerna som Philippa Gregory skrivit :D

    SvaraRadera
  5. Har du läst böckerna om Alex dogboy dom är sjukt bra. ( har inte läst den sista boken)
    Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är också bra.
    Winter's Bond en helvetes vinter är också bra.
    I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig och min systers dotter har många pappor är bra men väldigt stark handling. ( i alla fall enligt mig och så är dom ganska korta också)
    Vet inte om några av dom här böckerna är något för dig men jag tycker att dom är värda att läsa.

    SvaraRadera
  6. Tack för alla fina tips! Ska läsa om dem och kolla upp dem! Tror det är snart dags för en ny bokbeställning ^^

    SvaraRadera
  7. Jag gillade verkligen "Pojken i randig pyjamas", trots att den är ljusår från vad jag brukar läsa. Har du läst "Boktjuven" av Markus Zusak? Kom på den nu när någon hade tipsat om "Jokern". Jag läser just nu Johan Theorins "Sankta Psyko" som är en lite långsam (fast på ett bra sätt) psykologisk thriller. David Levithans och Rachael Cohn's "Dash and Lily's book of dares" kanske? Den är visserligen en ungdomsbok, men charmig.

    SvaraRadera
  8. Jag har beställt Boktjuven, så den är på väg =)
    Allt av David kommer jag säkert läsa någon dag. Så otroligt söta böcker! Men just nu känns det inte som variation tyvärr.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...