onsdag 16 november 2011

Utopi nr 1 - Eskapism är 10-talets innedrog

Titel: Utopi - Eskapism är 10-talets innedrog
Förlag: Kolik Förlag
Antal sidor: 130 sidor
Språk: Svenska
Serie: Nr 1 av Utopi.

(utläst 22 oktober 2011)


Beskrivning från Adlibris:

En ny generation serietecknare träder fram. I februari 2011 utkommer första numret av Kolik förlags nya seriemagasin Utopi. I tjugo år har svenska serieläsare väntat på en tidning för episka serier - nu blir drömmen verklighet.

Efter decennier av realistiska och självbiografiska serier framträder nu en ny generation tecknare, som ger sig på genrer som fantasy, sci-fi, skräck, erotik och mystik. I Utopi medverkar etablerade serietecknare från Sverige och utlandet. I bok efter bok har de visat att de behärskar seriemediet, de har historier att berätta, ett budskap att förmedla, nya världar att visa upp och starka karaktärer att presentera.

Utopi #1  I första numret av Utopi medverkar några av Sveriges bästa serietecknare, bland annat Lina Neidestam (Zelda), Fabian Göranson (Inferno), Karl Johnsson (Mara från Ulthar), Lisa Medin (Medley) och Jan Bielecki (Drift). I tema-artikeln Kom ut ur Narnia-garderoben bekänner olika kända svenskar sin kärlek till eskapism i alla dess former.


Kommentarer:

Så nu har även jag läst det första numret av det nya svenska seriemagasinet Utopi! (Har ni lyckats missa vad Utpoi är för något kolla in deras hemsida! )

Som många andra har klagat på så håller jag med om att det var lite för mycket texter och artiklar för det är ju ändå serierna jag är ute efter om jag köper en serietidning. Visst några av artiklarna var intressanta men inte alls så att det kändes nödvändigt att ha med så många.

Men nu över till några kommentarer om de olika serierna som tidningen innehöll:

Kronprinsen av Zolmax av Jan Bielecki:

Från Jans hemsida.
Första serien var denna, en skum men väldigt snygg science-fiction serie. Tyvärr inte helt min typ av genre, läste knappt historien utan bara log åt hur fina bilderna var. Vilket också berodde på att jag tyckte att texten var svårläst och många hade svåra namn så kan inte säga att jag hänge med så bra i historien så betyget dras tyvärr ner på grund av det.

Flummig, svårläst men snygg kan jag iallafall sammanfatta den.


Men Jan Bielecki är en skicklig illustratör och jag hittade många snygga bilder han tecknat på sin hemsida. De är även han som har tecknat det snygga omslaget till boken" Fallet med de försvunna böckerna" av Ian Sansom. Som jag just för omslagets skull ville läsa/äga :P Dock har den boken fått lite dåliga recensioner så tror ändå inte att det kommer bli av. 

Läs om Jan på Utopis blogg här.

Offret av Karl Johnsson:
Tagen från Karls blogg.
Andra serien står författaren bakom seriealbumet Mara från Ulthar som jag i det här inlägget önskade mig.Tyvärr föll jag inte så hårt för Offret, jag tyckte den var helt ok och ville läsa vidare men märker att jag nu i efterhand glömt vad den handlade om tyvärr. Men blir det en fortsättningen är jag nyfiken på att läsa vidare.

Döden av Aurora Walderhaug: <3

Serie nr 3 eller snarare serier då det är flera kortserier är tecknade av Aurora Walderhaug. Här passar även ordet skum in då detta inte är något man först förväntar sig när man ser de otroligt vackra och skrämmande gotiska bilderna. Det är nämligen små komiska och knasiga stripar med liemannen som hon har skapat och jag gillar det skarpt, originellt helt klart ^^.

Superduktig tecknare är hon så kolla in hennes hemsida om ni är nyfikna ;) eller läs om henne i Utopis blogg.


Huldran av Lina Neidestam: <3

Tagen från Linas blogg!
Serie nummer fyra är en del av Linas porrserie Maran som jag länge suktat efter att köpa. Porr på ett mer eget och lite komiskt sätt.


Snusk i skogen kan man kanske sammanfatta det och just denna del bestod mycket av bla homosex/yaoi. Något som inte är för alla, men sedan mina Japan-nörd dagar då jag var besatt av söta Japanska pop-/rocksångare och drömde om att se dem hångla så var det definitivt något för mig =). En annorlunda och väldigt vältecknad serie.


Tea Party av Nancy Peña:

Från hennes hemsida!
Den femte serien handlar om en tävling i att hitta det bästa teet. Lite skum och var lite för många karaktärer som liknade varandra för att jag skulle kunna hänga med helt. Skyller på mitt dåliga ansiktsminne :( Men snyggt tecknat och jag tror att jag gillade den trots allt.

Var om jag förstod rätt en fristående fortsättning på Katten och Kimonon, som jag inte har läst. 

Vill ni se mera av hennes bilder kan ni kolla in hennes hemsida, men den verkar bara vara på franska så läsa något kan jag själv inte göra, men kolla på bilder kan man ju =).

Medley av Lisa Medin: <3

Från Utopis blogg.
Serie nummer sex var en spännande sak. En serie tecknad i ursnygg mangastil. 
Denna tjejen kan teckna! Så galet snyggt att jag blir mörkrädd och otroligt avis men i sann manga/anime anda så har tjejerna så galet stora bröst att man inte vet var man ska fästa blicken, själv tycker jag det är onödigt och lite fånigt men samtidigt är det ju en klassiker i manga-värden så är ganska van :P. 

En annorlunda historia där man slåss med hjälp av musik, jättekul idé. Blandas av att jag tycker det är lite fånigt men samtidigt coolt, verkligen en originell serie som jag inte tycker att ni får missa!  En favorit bland detta nummer av Utopi.

Läs mer om henne på Utopis blogg eller hennes egen hemsida.

Stora A av Lars Krantz:

Från hans blogg.
Nummer sju i tidningen var en serie så som alla andra serier i magasinet kan beskrivas som skum. Handlar om en armé och en kille som äter en massa burkar med någon skum konserverad mat som kallas Ranson A. Inget fan av böcker/serier/filmer med militär/arméer etc. Men helt okey och var snyggt tecknad.

Syskonfröet av Elin Fahlstedt: <3

Från Elins blogg.
Den näst sista och åttonde serien i nr 1 av Utopi var en serie från serietecknaren Elin Fahlstedt. Tidigare har jag läst Önskeprickar av henne och efter denna underbara kortserie är jag lite småkär.
Syskonfröet är en supercharmig och söt liten historia om en pojke som mest av allt önskar sig ett syskon. En av de absoluta favoriterna från detta nummer.

Umbra måste jag helt enkelt önska mig till julklapp.

Blenda av Fabian Göranson: <3

Bild från Fabians blogg.
Sist men inte minst har vi serie nummer nio. En mycket mysigt tecknad serie som jag älskar är färglagd med traditionella medel och inte med en dator, tycker det är urcharmigt. Ser ut som om den är färglagt med tush, typ med Copic markers.
Ett tushmärke som jag själv använder och älskar =), så det var kul!

Först kunde jag inte göra annat än kolla på alla fina bilder men när historien sen tar fart märker jag att jag gillar även den, rolig.

Läs om Fabian i Utopi's blogg.



Som vanligt när det är blandade tecknare och författare så är det lite ojämnt men helhetsintrycket är positivt och många av serierna tyckte jag mycket om. Kommer troligen fortsätta läsa dem och köpa tidning nummer två inom en snar framtid.

Sammanfattningsvis kan man säga att serierna var skumma, för det var verkligen många av dem. =)


Kommentaren om första numret från några andra bloggar: (mycket blandade åsikter)

Uddastrumpor (från Elin Fahlstedt's blogg som är en av tecknarna), Kolla!, In Another Library, Simon säger, Book me up, Myskoteket, Shazam.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...