fredag 25 november 2011

Fågelryttaren av Adam Blade

Titel: Fågelryttaren
Författare: Adam Blade
Originaltitel: First Hero
Förlag: Berghs
Antal sidor: 177 sidor
Språk: Svenska
Serie: Legenden om Avantien del ett.

(utläst 7 november 2011)


Beskrivning från Bokus:

Avantien ett land nära katastrof. Mörkets fiender samlar sina styrkor vid gränsen. Dödsfarliga odjur och hårda strider väntar. Nu står hoppet till den 15-åriga Tanner. Han ger sig in i kampen tillsammans med sin eldfågel. Det är upp till honom att stoppa ondskan som hotar att förgöra landet.

Kommentarer:

Som jag nämnde i det här inlägget så ville jag ha tips om böcker som är för yngre läsare men som även kan passa att läsas av äldre och Fågelryttaren var en av de böckerna som jag var nyfiken på =).

Fågelryttaren är en kort bok som jag läste ut samma dag som jag fick den. Det första som slog mig var alla fina illustrationer, då det innan varje nytt kapitel finns en bild. Mängden bilder skvallrar även om att boken nog är tänkt för yngre läsare än mina 24 år, men då jag älskar bilder och illustrationer så är det inget som stör mig. Fast i och för sig så kunde det vara lite negativt med alla bilderna då de alltid var placerade först i varje kapitel och i och med det fick man lite ledtrådar om vad kapitlet skulle komma att innehålla. T ex när man i historien var mitt inne i en strid men när sen nästa kapitel börjades fick man se en bild visades huvudkaraktären sittandes att vila på en sten, man fattade på så vis att striden skulle gå bra.

Från Artful Doodlers hemsida.
Men vem är det då som har tecknat bilderna? Jag har försökt söka på saken men illustratören verkar vara något anonym, den enda som står som illustratör bak i boken är företaget Artful Doodlers, som verkar vara en grupp tecknare som blir tilldelade olika uppdrag för företaget.

Boken var väldigt lättläst och det märktes att den var skrivet för yngre läsare, inte så att språket var dåligt eller så men texten var väldigt stor och meningarna var relativt korta. Vilket inte är fel, de tycker jag om, men tyvärr är även berättelsen för kort, allt händer för fort och tar slut för fort. Man hinner inte komma någon karaktär nära, hinner inte lära känna dem. För det är action och strider så gott som hela tiden. Dock var det spännande, jag läste ju ändå ut den på bara en dag. Men hade velat ha lite mer om Tanners uppväxt och hans tid i byn, nu består istället hela boken av en enda resa bestående av strid efter strid.

Har börjar skapa en liten lista i mitt huvud med punkter på vad som gör en favoritbok för mig, vad de ska innehålla och vad de gärna får sakna. Det ska vara så pass mycket händelser att det är spännande och inte långtråkigt, men det ska samtidigt finnas med vardag och lugna scener där man får tid att komma in i boken och känna att man är med och kan bekanta sig med sina nya vänner :P (om ni förstår vad jag menar). En mycket bra bok för mig är en bok där jag verkligen lever med i berättelsen. Det lyckas inte böcker där allt händer för fort och man aldrig får en paus att tänka efter och känna efter. En toppenbok är en bok där jag bryr mig så mycket om karaktärerna att jag har hjärtat i halsgropen under deras strider och fighter för att jag är så gruvligt rädd att något ska hända dem (som i Harry Potter!).

Jag har också funderat över vad mer som gör boken en "barnbok" istället för en bok för äldre läsare. Fågelryttaren har etiketten "9-12 år" vilket jag gissar beror på den unga huvudkaraktären, den korta längden, det stora teckensnittet och att inget sex förekommer. Men blodig är den och mycket död finns med, inte så att det är äckligt men var ändå några gånger som jag reagerade på det, speciellt för att det skulle vara en "barnbok".

Då boken var så kort kändes slutet inte som ett riktigt slut, utan bara som ett slut på ett kapitel. Men då jag även fick bok nummer två så ska jag se till att läsa fortsättningen efter jullovet. Hoppas där på att jag kommer få lära känna karaktärerna i boken bättre och att den innehåller lite mindre action.

Nu har recensionen fått en något negativ klang men i slutändan gillade jag ändå boken! Den var läsvärd och spännande men hade säkert gillat den mycket mer om jag varit något yngre.

Detta var ett rec-ex från Berghs förlag, tackar!

 
Märks att det är skrivet för yngre läsare och den var lite fört kort för min smak, men jag tyckte ändå att det var en trevlig läsning. Ett svagare gillar i betyg men kunde inte ge det betyget Helt OK, för segt eller långtråkig eller så var den absolut inte.

Ändrade mig, blev betyget "Helt OK" iallafall, för den var helt okey, men fastnade inte för karaktärerna eller sögs in i boken så som andra böcker som har fått betyget "Gillar".


Recensioner från andra bloggar:
Ge mig boken. 
Hittade inte många som har läst den, så har du läst och skrivit en recension  säg till! Så länkar jag dig gärna här ;)



Andra omslag/utgåvor:

 

Verkar tyvärr inte finnas så många olika varianter, iallafall inte vad jag såg på goodreads där jag i vanliga fall brukar hitta andra omslag från olika länder :P Hittade bara det här original omslaget, men den är ju samma som det svenska så inte så spännande. Dock gillar jag det och tycker det är snyggt =).


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...