torsdag 1 december 2011

Månadsrapport: November 2011

November:
82. En krigares hjärta av Niklas Krog  382 sidor
81. Syskonen Baudelaires olycksaliga liv 1 - En olustig början av Lemony Snicket   176 sidor
80. Hawksong av Amelia Atwater-Rhodes    243 sidor
79. Momo eller kampen om tiden av Michael Ende    306 sidor
78. City of Ashes av Cassandra Clare    453 sidor
77. Aomanjuskogen 1 av Hisae Iwaoka  203 sidor    (seriealbum/manga)
76. Himlen börjar här av Jandy Nelson    264 sidor
75. Ondvinter av Anders Björkelid     281 sidor
74. Den glädjelösa ön av Enrique Fernandez   64 sidor   (seriealbum)
73. Fågelryttaren av Adam Blade     177 sidor
72. Klappa händer små av Dan Rhodes     224 sidor
71. Niceville av Kathryn Stockett    471 sidor
70. Tales from Outer Suburbia av Shaun Tan     96 sidor       (seriealbum/korta noveller)

Böcker jag läste en del av men sedan gav upp: 
Änglarnas tecken av Danielle Trussoni

Totalt antal lästa böcker:  13 st (och som vanligt medräknat seriealbum)

Engelska böcker:  3 st (lika många som i oktober :P) 
Svenska böcker:   10 st

Övernaturliga inslag: 9 st 
Inte några övernaturliga inslag: 2 st
("Klappa händer små" är ett gränsfall så har inte med den i räkningen, SBOL är också ett gränsfall)

Kortisar (ca 200 sidor):    6 st
Tegelstenar ( över 500 sidor): 0 st... (men läser två stycken just nu "Pestens tid" och "Battle royale")

Antal från sv internetbutiker (Adlibris/Bokus etc)1 st
Antal från eng internetbutiker (The Book Depository, Amazon etc)  3 st
Antal från en fysisk butik (Poketshop, The English Bookshop , SF-bok, etc):  0 st
Antal begagnade: 0 st
Antal lånade:  1 st
Antal rec-ex 8 st (även Änglarnas tecken var ett rec-ex......)

Snittbetyg: Gillar =)

Månadens favorit:  "Den glädjelösa ön"av Enrique Fernandez <3, heeeelt underbar! LÄS och köp som julklapp till alla ni känner som gillar Studio Ghibli!
Månadens besvikelse: Går tyvärr till "Momo eller kampen om tiden" tyckte den var seg på sina ställen och inte alls så underbar som alla andra som har tipsat mig om den verkar ha tyckt :(. Verkligen ledsen över det.
Månadens oväntade:  Helt klart "Hawksong"! Läste de första kapitlerna och gillade den inte alls, så har legat oläst i bokhyllan i några månader, men så pga Tre på tre utmaningen så tog jag tag i den igen och slutade med att jag gillade den jättemycket!


Sammanfattningsvis:
En bra månad, 12 böcker är helt okey, två mer än förra månaden. Iofs så räknade jag precis ut att det blir 0.4 böcker per dag och det låter ju väldigt najs så uppgraderar till att månaden gick mycket bra. Men sedan är det ju lite fuskigt räknat då många av böckerna var kortisar :P men koritsar läser jag ju alltid många av...
Men när det gäller längd så är det ganska svårdefinierat.  Jag kryssade för Hawksong på 243 sidor som kortis, men tycker inte att "Klappa händer små" kändes så kort. Men sedan hade iofs "Klappa händer små" mindre bokstäver än Hawksong som dessutom hade ett mindre format. Så större bok + liten text = känns inte som en kortis medan en liten tunn bok + relativ stor text = känns som en.

Tegelstenar var det som vanligt dåligt med, men läste iallafall två böcker som nästan var tjockisar, Niceville och "City of Ashes". De kändes tjocka som en tegelsten men gick samtidigt snabbt att läsa ut =).

Tror och känns som om jag läser många engelska böcker, men ser nu i alla rapporter jag gjort att jag inte gör det >.<. Beror nog mycket på att engelska böcker är dyrare och att jag beställer så mycket rec-ex som alla är på svenska.

På tal om recensionsexemplar så var 8 av 12 böcker denna månad nämligen rec-ex och stressen över recensioner och att läsa klart dem har varit hög denna månad, så jag fick min läxa. Nu får jag verkligen ta och lugna ner mig. Så efter julklappar och nya böcker under julen så kommer jag ta det lugnt med dem har jag tänkt. *håller tummarna att jag kan hålla fingrarna borta från dem*

Så detta var ännu en månad jag var nöjd med =) Hur gick det för er?


Uppdatering! Hoppsan glömde att jag lånade min lillasysters bok "Syskonen Baudelaires olycksaliga liv 1 - En olustig början" av Lemony Snicket när jag var i Stockholm med :P
Så var visst 13 böcker ;)


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...