lördag 7 januari 2012

Hawksong av Amelia Atwater-Rhodes

Titel: Hawksong
Författare: Amelia Atwater-Rhodes
Förlag: Delacorte Press Books
Antal sidor:  243 sidor
Språk: Engelska
Serie: Första delen i serien "The Kiesha'ra"

(utläst 26 november 2011)


Beskrivning från Bokus:

DANICA SHARDAE IS an avian shapeshifter, and the golden hawk's form in which she takes to the sky is as natural to her as the human one that graces her on land. The only thing more familiar to her is war: It has raged between her people and the serpiente for so long, no one can remember how the fighting began. As heir to the avian throne, she'll do anything in her power to stop this war--even accept Zane Cobriana, the terrifying leader of her kind's greatest enemy, as her pair bond and make the two royal families one.

Trust. It is all Zane asks of Danica--and all they ask of their people--but it may be more than she can give.

Provläs på Amazon.

Kommentarer:

Detta var bok nummer tre av tre i Tre på Tre- utmaningen. Alltså sista boken så att utmaningen klarades, underbart! =)

Började med att jag bara läste typ första och anda kapitlet och störde mig något enormt på alla krångliga namn och alla släkten... Tänkte att suck detta orkar jag inte läsa vidare och la undan boken i bokhyllan. Där den låg och blev dammig i några månader.

Men som tur var hade jag ju lagt till boken i Tre på Tre- utmaningen för annars hade det antagligen aldrig blivit utläst. För när jag sen tog upp den så fastnade jag förvånande nog jättesnabbt. Egentligen var det inte alls någon krånglig bok utan den blev snabbt utläst på tåget hem till Stockholm =).

Visst så finns det en hel del krångliga påhittade ord och namn, men efter bara typ 3-4 kapitel är man med på noterna och det får förvånande värt lätt att komma in i den sen. Detta är ingen actionfyllt bok som jag också förväntade mig, utan en romantisk berättelse om två olika släkten med två väldigt olika syn på hur man får visa ömhet mot varandra. Jag trodde att det skulle vara en krigsbok, ett slag och spännande fighter men det var det inte alls. Vilket visade sig vara bra, för den berättelsen jag fick var jag mycket mer sugen på när jag väl tog tag att börja läsa om boken.

Vill inte berätta för mycket men jag gillade verkligen historien och tyckte det var riktigt spännande att man aldrig visste vem man kunde lita på bland karaktärerna. Vem som är god eller vem som var ond var aldrig självklart.  Vilket jag tycker är mycket mer intressant än när karaktärerna har en tydlig ond eller god stämpel. Fick mersmak, har ni något mer tips på en bok med svårstämplade karaktärer?

Gillar att den var kort, för då gick den så snabbt allt läsa ut. Men förstås innebar det även att historien inte fick lika mycket djup. Dock tycker jag ändå att hon lyckades klämma in en hel del på de ynka 243 sidorna. Det jag dock saknade var att det inte stod mycket som själva Shapeshift- temat, det nämndes men man fick ingen känsla för det. Här var det kärlekshistorien och känslan av de olika rikena/ släkternas skillnader som kom i fokus.

Åh hade kunnat skriva mycket mer men ska försöka korta ner mina recensioner lite, är inte många tror jag som orkar läsa för långa recensioner. Men vill ni veta mer om boken är det bara att fråga =) och har ni läst den får ni gärna diskutera den med mig!

Ser fram emot nästa bok och hoppas att shapeshitandet får mer plats i nästa del.

Riktigt trevlig överraskning, trodde inte jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde. Gillar att ingen är klockrent ond eller god, så man vet aldrig vem man kan lita på. Det ger spänning. Väldigt kort men det kan både ses som positivt och negativt.


Recensioner från andra bloggar:
Hittade ingen. Någon som har läst den? Kommentera och ge mig länken så lägger jag upp den här!
Ni andra bokbloggare som inte har läst den, LÄS och recensera så lägger jag till er ;)

Men hittade en videorecension iallafall.

Andra omslag/utgåvor:

Pocket, engelska Häftad, engelska
Finns många varianter av omslaget ovan verkar det som häftade , pocket eller inbunden. Men själv gillar jag de snygga omslagen från Delacorte Press Books, som jag köpte från Book Depository och hittade inte det i nån svensk butik. Min blev dock lite kantstött av posten :(. Speciellt snygga blir de senare delarna i serien så de ser jag fram emot att äga och att läsa :p

5 kommentarer :

  1. Jag kan inte komma på någon med riktigt svårstämplade karaktärer, men i serien Sagan om Klanen Otori av Lian Hearn, och Skinned series / The Cold Awakening Trilogy av Robin Wasserman, förändras karaktärernas handlingar och motiv en del genom böckerna. Dock inte inte så mycket hemlighetsmakeri, mer känslosamma svek.

    SvaraRadera
  2. Vet inte om du är intresserad av att läsa Frost av Maggie Stiefvater, byter ev. bort den nämligen.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker bara på Edward Scissorhands när jag ser omslaget.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...