onsdag 11 januari 2012

En olustig början av Lemony Snicket

Titel: En olustig början
Författare: Lemony Snicket
Originaltitel: The Bad Beginning (A Series of Unfortunate Events)
Förlag: Egmont Richter AB
Antal sidor:  176 sidor
Språk: Svenska
Serie: Första delen i "Syskonen Baudelaires olycksaliga liv"

(utläst 27 november 2011)


Beskrivning från Bokus:

Kära läsare!

"Jag är ledsen att behöva säga det, men boken du håller i din hand är mycket otrevlig. Den berättar en tragisk historia om tre olyckliga barn. Syskonen Baudelaire, Violet, Klaus och Sonny, är både trevliga och begåvade, men deras liv är fullt av olyckor och elände.

Redan på bokens första sida, då barnen leker på stranden och får fruktansvärda nyheter, och vidare genom hela boken lurar olyckan över dem. Dessa olycksaliga barn verkar, likt magneter, dra till sig obehagliga händelser.

Bara i denna första bok ställs de tre syskonen Baudelaire inför en girig och motbjudande skurk, kliande kläder, en fasansfull edlsåvda, en elak sammansvärjning med planer för att stjäla deras pengar och kall gröt till frukost.

Det är min plikt att skriva ned dessa otrevliga berättelser om de olycksaliga syskonen Baudelaire, men det finns inget som hindrar dig får att köpa en trevlig bok med ett lyckligt slut i stället.

Högaktningsfullt
Lemony Snicket"

Kommentarer:

Har länge varit nyfiken på den här serien. Så när jag rotade bland gamla böcker hemma och hittade min lillasysters samling av serien kunde jag inte låta bli att testa att läsa den första boken.

Ville egentligen läsa dem på originalspråket, men tänkte att bättre än inget att iallafall läsa den första på svenska.

Som många andra gånger när jag läser något som har filmatiserats, så är det förstås inte lika spännande då man vet hur det slutar och vad som kommer hända.  Jag gillar filmen, den var väldigt snygg och boken har nästan samma myskänsla. Ska bli kul om jag läser förbi de tre som har filmats så jag får en helt ny historia att läsa om (tror iallafall att det var de tre första böckerna som filmen innehöll). Tror verkligen jag kommer gilla dem mer då när jag kan bli lite mer överraskad.

Korta böcker är de också, vilket är trevligt. Lite sådana böcker behöver man för att varva bland alla andra normallängd och tegelstenar =).

Något jag stör mig på dock, vilket jag inte är ensam om är alla ordförklaringar. Speciellt då jag läste den här första boken på svenska. Det känns så fånigt när berättarrösten förklarar ord som jag redan vet vad de betyder. Så jag hoppas att det blir bättre när jag läser tvåan på engelska. Som jag iallafall är lite sämre på, nått nytt kanske jag lär mig. Men nu när det är svenska ord som jag redan kan så stannar jag upp av förklaringen istället och fastnar i onödan. Vilket är irriterande, så passar ju egentligen bättre för yngre barn men jag ska som sagt försöka mig på tvåan ändå för läsvärd var den. 


Lättläst och har potential, men nästa gång blir det på engelska så jag förhoppningsvis stör mig mindre på alla ordförklaringar! Tror även jag kommer gilla böckerna mer när jag kommer förbi de som är filmatiserade.   

Ett svagare gillar i betyg men pluspoäng för att det fanns fina bilder =).
(Älskar när böcker har illustationer!)

Recensioner från andra bloggar:
Boktycke , Matildas Läshörna, Bokomaten, Bookshelf, Februaribarn.Readning this World.

Andra omslag/utgåvor:
(lägger till länk var just de omslaget kan köpas i [..] )




Filmomslaget för de tre första böckerna. Är inte så förtjust i filmomslag, tycker det är roligare med originalomslagen. Kartonnage [Bokus] Omslaget jag läste verkar dock vara slutsålt för tillfället, vet inte om de kommer in igen. Inbunden [Bokus]

På Engelska:


Den första har samma framsida som den svenska men med en blå rygg. Inbunden [Bokus], [the Book Depository]. Det andra omslaget tycker jag är både snyggt och fult, lite skumma färger. Häftad
[Adlibris] [the Book Depository]. Omslag tre är en samlingsbok med de tre första böckerna. Inbunden
[Aldibris] Det fjärde omslaget är min favorit omslagsserie, om jag köper nästa bok i serien kommer jag köpa dessa. Häftad [the Book Depository]

Sedan har vi lite andra engelska omslag jag hittade på Goodreads men hittade inte vart man köper dem:
 

Gillar de två första, speciellt den med fin röd rygg men filmomslaget gillar jag inte.

Gjorde en variant nu och la till lite tydligare vart man kan köpa det specifika omslaget, blev det bra tycker ni eller vart det rörig? Bättre förr eller nu? 

10 kommentarer :

  1. Har bara sett filmen och tycker den är väldigt söt, men ändå inte f ö r söt. Det hemska får vara hemskt utan att allt rättas till. Och Jim Carrey är otroligt obehaglig. :-)

    SvaraRadera
  2. jag tyckte om förklaringarna, de känns som en naturlig del av humorn i boken och berättarstilen - snarare än en lektion i språk. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog börja se på det så istället. Problemet var bara att jag stannade upp och att det inte blev samma läsflyt/fart.

      Radera
  3. Jag har inte recenserat den, men jag har läst den och hela serien, den är väldigt bra!

    SvaraRadera
  4. Sv: Det är kul med parodier, så länge de håller sig på en lagom nivå - och då de görs av personer som inte har syfte att håna eller hata. Just Twilight har väl fallit offer för den dåliga sidan av parodier, eftersom de har en så inriktad målgrupp. Fansen blir en mer fokuserad och utsatt grupp, skulle jag vilja påstå.

    SvaraRadera
  5. Åh denna kom jag precis hem med från bibblan, ska bli roligt att se vad man tycker om de!

    SvaraRadera
  6. Har lyssnat på en stor del av serien, sju av böckerna tror jag, som engelsk ljudbok. Vad jag har förstått så bygger filmen endast på de tre första böckerna, så hur hela historien slutar, det vet varken du eller jag än, för i den senaste bok jag lyssnade på, så var syskonen fortfarande förföljda av Olaf ;)

    Det ÄR ju barnböcker, och beskrivningarna av de olika orden är ju ganska pedagogiska tycker jag, och roliga! Önskar att jag vore yngre, eller själv hade barn att läsa böckerna för/med. Tror jag skulle uppskatta dem mer då. Jag har skrivit lite om den första boken här: http://februaribarn.blogspot.com/2010/08/series-of-unfortunate-events.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo precis, skrev ju det, Så tror det blir mer spännande efter de tre böckerna =)

      Ja jag med, hade varit riktigt mysiga att läsa för något barn =)

      Radera
  7. Den har jag läst, fast det var ganska länge sedan, men jag kommer ihåg att jag gillade boken! ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...