tisdag 20 december 2011

En krigares hjärta av Niklas Krog

Titel:  En krigares hjärta
Författare: Niklas Krog  
Förlag: Podium
Antal sidor:  392 sidor
Språk: Svenska
Serie: Fristående del 1 av "Trilogin om Frihetskrigen"

(utläst 28 november 2011)


Beskrivning från Bokus:

Första delen i trilogin om Frihetskrigen. Ett storslaget fantasydrama av en kritikerrosad svensk författare.

»Drakfjällen blänkte i det klara dagsljuset. Det var omöjligt att säga om den tänkte krossa dem eller gripa tag i dem. Kylan från vattnet var glömd. Paniken bröt igenom alla barriärer. Han skrek.«

Sayn är uppfostrad till krigare tillsammans med Sheeba, den kloka wyvern som är hans enda vän. De skickats till en karg klippö lång ute i Stormarnas hav för att tjänstgöra som gränsvakter. Ön attackeras och anfallet leds av den mystiske Korgath, som har fått magiska krafter av den demoniska Andra Sidan, som i tusen år väntat på att ta herraväldet över Unadan.

Bonusmaterial i denna utgåva är novellen Fångön, en hårdför utveckling av bokens ursprungliga prolog.


Kommentarer:

Blev sugen att läsa denna bok efter att jag hade skrivit ett inlägg om svenskskriven fantasy. Jag vet ju att man inte ska dömma böcker efter omslaget men har alltid haft svårt att hålla fingrarna borta från böcker som är så här snygga =). (Tror det är Nils-Petter Ekwall som är illustratör om jag inte misstar mig.)

Tyvärr är ju inte utseendet på boken allt, man ska ju gilla innehållet också. Vilket jag gjorde delvis men delvis inte. Men kolla nu inte på betyget där nere och strunta i att läsa recensionen för att jag inte gav boken toppoäng, för det skulle vara slöseri på en bra bok. För den är bra. Bara inte min typ av bok. 


Som jag nämt många gånger förut är vardagen runt om äventyret och actionscenerna mycket viktiga för mig, om jag ska gilla och falla för en bok. Så som i Harry Potter där jag ÄLSKAR alla vardagsscener, när de sitter på lektionerna eller sitter och hänger i deras elevhems rum (ja vet jag tjatar men de är ju så braaa). Jag vill ha de bitarna för att komma karaktärerna nära och bry mig om dem. Så att jag sedan när sedan striderna kommer sitter på helspänn. Men om det är för mycket strider redan från start är jag inte lika engagerad. Så det som gjorde att inte denna boken inte var en höjdare för mig var att det var för mycket strider, strid efter strid efter strid. Gillar ni actionpackat äventyr så kan ni säkert älska denna bok. För det var välskrivet, spännande, hade intressanta miljöer och läskiga varelser men om jag inte får lite vardags så tröttnar jag tyvärr.

Det var också dumt att jag ännu en gång råkade läsa två böcker som påminde om varandra så nära inpå. Då både den här och Fågelryttaren handlar om en kille och hans relation med ett flygdjur (en Wyvern i detta fall). Jag gillar dock de temat väldigt mycket, tycker det är fascinerande med tanken att vara ett djur så nära. Speciellt älskar jag relationerna som Lyra har med sin daimon i Guldkompassen men är också galet avundsjuk på alla drakägare i böcker. Vill också ha en egen drake att flyga på! Men dumt att de liknar varandra för jag blandade ihop lite, är lätt förvirrad av mig :P.



Detta var ett recensionsexemplar från Podium! Tackar!

 
Som sagt så var det inte något för mig men tipsar absolut andra att läs den. Bra skriven och spännande miljöer. Så se inte det låga betygen och missa den bara för att den inte föll mig i smaken! Gillar ni mer actionfyllda böcker så ge den verkligen en chans, de förtjänar den.

Recensioner från andra bloggar:
Hittade ingen annan recension så om någon av ER har läst den och skrivit om den så skicka länken till den så kan jag länka till den här om ni vill =)

Andras kommentarer och betyg på Boksidan bara för att visa att andra gillar den och att det kanske bara är mig det är fel på :P.


Andra omslag/utgåvor:


Detta är en nyutgåva/nytryckt från Podium har tidigare funnits som pocket och inbundet men nu verkar den bara finnas tillgänglig som häftad/ danskt band. Men väldigt fin utgåva så det är ju bra =) men vet inte om det går att få tag på fortsättningen i serien.


Älskar omslaget blev tokförälskad, passar verkligen historien och väldigt stämningsfullt! =) Hade inte bangat på sådana fina illustrationer i resten av boken, hade jag verkligen gillat.


Uppföljare:

Detta är del ett i serien och så här skrivier Niklas om fortsättningen:
"Krigarens väg, Niklas tankar:


En krigares hjärta var mitt allra första bokförsök - och med tanke på hur dåligt det första utkastet var borde det aldrig ha kunnat bli en bok. Men det blev det, mycket tack vare min första redaktör, Stella Hathorn. Och genom åren har jag haft en växande känsla av att En krigares hjärta är den av mina böcker läsarna tycker allra bäst om. Många har hört av sig och bett om en fortsättning.

Problemet är att jag kände mig färdig med Sayn och Sheeba efter En krigares hjärta. Jag ville lämna dem ifred och - viktigast av allt - hade inte minsta idé om vad en ny bok om dem skulle kunna handla om. Men allt förändras. Sådär femton år efter att jag satte mig ner och började skriva deras första historia dök det upp en idé jag skulle kunna göra något av.

Men då dök det upp andra tvivel. Femton år är lång tid och jag är inte densamme som skrev En krigares hjärtas tokaction med huvudet kokande av bilder. Jag har blivit äldre och skriver inte på samma sätt. Men också Sayn och Sheeba har blivit äldre. Jag hoppas att det räddar mig. Det var nämligen underbart att träffa dem igen...
Läs mer här.


Iallafall den andra delen utspelar sig tusen år efter den första och den tredje boken utspelar sig tusen år efter andra boken. Så första delen är självstående =).

Har ni läst fortsättningarna? Hur var det i jämförelse med första boken?

1 kommentar :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...