lördag 3 december 2011

Änglarnas tecken av Danielle Trussoni

Titel: Änglarnas tecken
Författare: Danielle Trussoni
Originaltitel: Angelologi
Förlag: Ponto Pocket
Antal sidor: 478 sidor
Språk: Svenska

(EJ utläst )


Beskrivning från Bokus:

Angelologi är en bladvändande thriller med omskakande hemligheter, ledtrådar dolda i klassiska konstverk och heliga artefakter.

Sankta Rosa-klostret, New York, nutid. En dag när den 23-åriga syster Evangeline utför sina sysslor i klostrets bibliotek hittar hon en brevsamling som förändrar hennes liv. I breven, som är från andra världskriget, upptäcker Evangeline något ofattbart: i generationer har det pågått en kamp mellan änglar och människor. En kamp som hon själv, utan att veta om det, varit högst inblandad i redan från födseln. Samtidigt närmar sig ett stort antal bevingade varelser klostret. Kan Evangeline med hjälp av ledtrådarna som döljs i breven hitta det föremål som kan avgöra striden och rädda mänskligheten?


Kommentarer:

Minns ni det här inlägget? Där jag skrev om ett rec-ex som tog år att läsa ut, det var tyvärr den här boken.
478 sidor men då texten så liten känns den mycket längre och kändes tyvärr bara seg.

Detta kommer tyvärr vara en mycket negativ recension, men var helt enkelt inte en bok som passade mig men kan förstå om andra tycker den var jättebra. Den är välskriven men för lång och för lång startsträcka för mig, jag kände mig jämt tvingad att läsa den och det tog månader innan jag tillslut insåg att detta går inte, så jag gav upp den. Vilket jag hade gjort för länge sen om den inte hade varit ett rec-ex och det känns otroligt dumt att inte läsa klart den. Men viktigaste är nog att skriva en recension och ge boken uppmärksamhet än att läsa ut varje ord i boken eller (försöker lindra mitt dåliga samvete)?

Var så svårt att ta upp den här boken då det fanns så otroligt många andra böcker jag mycket hellre ville läsa, men det är tråkigt för jag beställde självklart boken för att jag tyckte idén och historier lät lockande, har inte läst något om änglar och själva den biten tyckte jag ändå var jätteintressant. Onda änglar som bor/gömmer sig bland människor och som kan gömma undan sina vingar. 

Först läste jag 70 sidor i flera omgångar, var inte alls intresserad så tog lång tid pinsamt nog innan jag tog upp boken igen. Men när jag sedan tvingade mig till det så läste jag ändå ca 60 sidor i ett svep. Så det blev absolut bättre men fortfarande inte tillräckligt för att jag ska orka läsa klart hela. Skummade några sidor till och slutade på ca 150 sidor alltså ca en tredjedel, vilket jag brukar ha som en ungefärlig gräns som jag måste nå innan jag får ge upp boken.

Fick samma känsla som när jag läste Ficktjuven, blev bara stressad av att den var så lång. Medan jag med böcker som jag gillar är nöjd över att den är längre, då tar de ju inte slut lika fort ^^

Fanns ingen karaktär jag fastnade för eller ville veta hur det gick för, jag sögs inte in i boken som jag gör med dem jag gillar tyvärr.

Nä en dålig och pinsamt försenad recension... :(

Detta var ett recensionsexemplar av Ponto Pocket, tack och ber om ursäkt för min mycket sena recension och att jag inte läste ut hela boken :P


Nä med tanke på att jag inte läste ut boken så förstår ni nog att det inte var en bok för mig. Men gillar ni Da Vinci koden, miljöbeskrivningar, inte har något emot böcker med lite långsam startsträckor och inte har lika mycket ointresse för kloster/kyrkan så kan den säkert bli en hit =). Jag kan förstå folk som gillar boken även om jag själv inte gjorde det =) för urusel är den verkligen inte, bara för seg för min smak. Men smaken är ju som baken :P

Recensioner från andra bloggar:
Boktokig (som tyckte boken var en  sträckläsningsbok tillskillnad från mig), Boktipsbloggen, Beas bokhylla, Fiktiviteter, Boktoka, i hyllan.

Andra omslag/utgåvor:

Svenska:

Detta omslaget är lite stelt tycker jag finns som kartonnage och inbundet. Gillar bättre nytrycket som jag själv fick av Ponto Pocket. Cool och lite läskig.

Engelska:
Finns lite olika engelska varianter, gillar dem alla utom den sista :P. Tycker nog den andra är den snyggaste av alla varianterna. Den första är häftad, den andra är pocket, sen har vi en inbunden samma omslag finns även som cd-bok, sista är häftad.

Andra språk:
 
Finska varianten, ser mer ut som en fågelvinge än en änglavinge... nä gillar inte den.

2 kommentarer :

  1. Åh, så enkelt! Tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  2. Den här kom inte jag heller igenom... Lite trist då idén verkade så bra och många andra gillade den. Passade inte mig helt enkelt.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...