fredag 16 september 2011

Seriealbum jag suktar efter..

Varför måste seriealbum vara så dyra? Jo jag fattar varför, för att de är dyrare att trycka.... men jag har verkligen på senaste tiden börjar få upp smaken för serier och jag har inte råd :( Ännu sämre är det att det är mycket svårare att få tag på som recensions-ex. Så för att vara extra glad över dem jag faktist fått listar jag här lite förlag som varit snälla och skickat mig ex:

- Kabusa Böcker  (Det röda Trädet av Shaun Tan)
- Ica bokförlag (Bröderna Gryms sagor av Erik Bergstrom)
- Argasso (Macbeth av William Shakespeare)

Så Tack igen! Ni gör en bokslukande boknörd som vill recensera en massa serier mindre fattig =).

Hur ska då en "fattig" student med alldeles för mycket "vill ha vill ha vill ha" syndrom klara sig? Räknar jag med att en svensk pocket går på 40 kr från tex adlibris och att engelska häftade böcker från Amazon eller Book Depository går på ca 50-60 kr. Är ju Seriealbum som kostar ca 130 kr mer än dubbelt så dyrt.. och de tar säkert mer än en tredjedels mindre tid att läsa ut. Vilket inte plånboken skulle uppskatta alls. *tycker lite synd om sig själv trotts att hon vet att hon har det så mycket bättre än så många andra*

Plågar mig själv lite extra och skriver här  
en lista med serier/seriealbum jag önskar mig:
(ser ni att jag missat någon självklar, och superfin/ superrolig etc. Säg till!)

Från Kolik förlag: 
(Som jag faktiskt mailade till ifall jag kunde få rec-ex. Där fick jag ett artigt men nekande svar, jag har för lite unika besökare. För dem måste man ha "ett par tusen unika besökare om dagen" och de känns smått omöjligt.. =( det har ju bara storbloggarna känns det som. Cred att de iallafall svarade snabbt! De uppskattas, annars väntar man ju bara på att få ett ex som aldrig kommer och jag har massor jag vill läsa från dem.)





 
Från Kartago Förlag:






Från Galago /Ordfront:



Från B Wahlströms:



Av Shaun Tan (olika bokförlag):




   


Från olika engelska bokförlag:





Passar också på att tipsa om en fin blogg som nischat sig på just seriealbum: Bakom masken! Därifrån har jag fått en massa fina tips!

Så vilka mer älskar serier och håller med mig?

6 kommentarer :

  1. Jag ljuger om jag säger att jag är förtjust i serier... å andra sidan har jag inte läst så många. Men jag är supersugen på The Walking Dead albumen och kommer snart snart klicka hem den första från The Book Depository!!!

    SvaraRadera
  2. Är inte så förtjust i serier, men sen har jag väl aldrig testat sådär seriöst heller :)
    ______________________________________________
    Hungerspelen har jag läst, man kan inte klaga på action där inte... :P

    Ska kolla upp de andra, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att läsa serier och tycker att de är väl värda vad de kostar. Man kan inte riktigt mäta i antal sidor och jämföra med böcker. Det ligger mycket arbete bakom en serie, med en (ofta) lång process från manus och skiss tills det blir färdigt. I motsats till böckerna jag äger så brukar jag dessutom läsa om mina seriealbum oftare, vilket gör att mervärdet ökar ytterligare. Med du har rätt i att det borde finnas pocketversioner av serier. Det finns ibland, men de är sällsynta. :/ Kan dock rekommendera 100% fett av Liv Strömquist och Hondjurets samlade värk av Inger Edelfeldt som finns som pocket.

    SvaraRadera
  4. Tess och La Bibliothèque : Dags att ni testar/ger det en chans då ;)

    Catacombkitten: Jo men det måste ju ligga hemskt mycket arbete bakom en bok också. men jag förstår är bara ledsen att det inte finns någon smygväg att få dem billigare :P som det finns med böcker = rec-ex, begagnad eller adlibris :P

    Jo det är sant, man kan läsa om dem lättare ^^

    Hmm det ska jag kolla upp! Tackar =)

    SvaraRadera
  5. Har du hört talas om Scott Pilgrim VS the world?
    En ny film som är baserad på en tecknad serie, som jag länge varit nyfiken på. Tyvärr är de ju som du säger, väldigt dyra. Speciellt om det finns flera volymer som man vill samla på.

    Men, via Market för min smartphone hittade jag en app där jag gratis kan läsa första kapitlet i min mobil, sen kan jag köpa till resten för en inte så dyr summa.

    En häftig upplevelse, appen fungerade riktigt bra och hoppade från ruta till ruta, så den zoomar in perfekt på den aktuella rutan med text. Ibland förekommer det även ljud/vibrationseffekter - kul! =)

    SvaraRadera
  6. Jonna: Har sett filmen =), men har inte läst serien.

    Är tokig i att samla saker, gillar därför inte att ha det bara elektroniskt :P Vill ha det "på riktigt" i en bokhylla och ta fram och kolla i :p

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...