tisdag 13 september 2011

Det röda Trädet av Shaun Tan

Författare: Shaun Tan
Originaltitel: The Red Tree
Förlag: Kabusa Böcker
Antal sidor: 36
Språk: Svenska

(utläst 2 september 2011)

Beskrivning från Kabusa:

Det röda trädet är den australiensiske författaren och konstnären Shaun Tans andra bok på svenska. Boken är ännnu ett exempel på hans unika och uttrycksfylla berättarstil och handlar om att finna hopp, även när det känns som svårast. 2011 tilldelades Shaun Tan ALMA-priset, världens största pris för barn- och ungdomslitteratur.


Kommentarer:

Efter att ha hört mycket gott om illustratören/författaren Shaun Tan så kände jag att det var dags att läsa något av honom, så jag frågade Kabusa Böcker om jag kanske kunde få ett rec-ex av dem och till min lycka fick jag det. Vilken glädje när jag öppnade brevlådan och fick se att jag fått den här fina boken och passande nog kom den precis lagom till min födelsedag =).

Jag läste den direkt och kände att stämningen i boken verkligen kom till sin rätt när jag kurade ihop mig i sängen och läste den sent på kvällen. För detta är en mörk och deppig bok men samtidigt så otroligt fin.



Alla hans bilder har verkligen något magiskt över sig, sådan stämning han får till med sina vackra akyrlmålningar är det få som kan (gör mig verkligen avundsjuk att inte jag tecknar längre). Hans bilder passar sannerligen in på beskrivningen "En bild säger mer än tusen ord" för berättelsen har inte mycket text men det sägs ändå väldigt mycket.

Men kan ni inte fantisera fram historien själva kan det hända att ni blir besvikna, detta är en resa i känslor inget äventyr med någon tydlig handling, för mig gjorde det inget, jag älskade boken och den berörde mig starkt, men gissar att det inte passar för alla.

Boken står under beteckningen "6-9 år" vilket jag tycker är lite konstigt, visst är det en bilderbok, men att det är någon barnbok vet jag inte om jag håller med om. Den är för mörk och deppig, och känns inte som om en 6åring skulle uppskatta den på samma sätt som någon äldre som kan se djupet i bilderna gör. Men vad vet jag, jag är inte sex år...

Oj vad jag blir sugen på att läsa något mer av Shaun Tan, ska beställa massor! Vill läsa alla hans illustrerade böcker =).


Detta var ett recensionsexemplar från Kabusa Böcker, Tackar =)!

 
En mycket känslosam bilderbok som fick mig nära till gråt, enda negativa jag har att komma med är att den är väldigt kort!

Recensioner från andra bloggar:
 Bokmalen, Dagens bok
Tidningar:
SvD Kultur, DN bok,

Andra omslag/utgåvor:

På Engelska

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...