fredag 2 september 2011

Intressanta böcker jag hittade på Goodreads

Borde plugga men kan inte fokusera mig, så slänger ihop en lista på intressanta böcker som jag hittade på Goodreads.com. Några nya släpp och några gamla.


The Unwanteds by Lisa McMann:
"Every year in Quill, thirteen-year-olds are sorted into categories: the strong, intelligent Wanteds go to university, and the artistic Unwanteds are sent to their deaths."

En dystopi där alla 13åringar med konstnärliga talanger utnämns som "Unwanteds" och skickas till döden men som istället visar sig vara en plats kallad
Artime.

Lite originellt tema från andra dystopier ("
each child is taught to cultivate their creative abilities and learn how to use them magically, weaving spells through paintbrushes and musical instruments"), så låter intressant. Dock lite fel åldersgrupp för mig kanske, men eftersom jag älskar Harry Potter och nu läser Percy Jackson och tycker den är ganska trevlig den med så borde inte åldern på huvudkäraktären hindra mig eller hur? (och i Gone var alla 14åringar och den tyckte jag med om så..)


Don't Breathe a Word by Jennifer McMahon:

"On a soft summer night in Vermont, twelve-year-old Lisa went into the woods behind her house and never came out again. Before she disappeared, she told her little brother, Sam, about a door that led to a magical place where she would meet the King of the Fairies and become his queen. "


F
attar inte helt vad den handlar om men den verkar spännande iallafall.
Föll för det vackra men också kusliga omslaget.




A Long, Long Sleep by Anna Sheehan :
"It should have been a short suspended-animation sleep. But this time Rose wakes up to find her past is long gone— and her future full of peril."

En dystopivariant av Törnrosa om jag har förstått det rätt, en tjej vaknar upp efter 62 års sömn och alla som hon kände är döda och världen är inte den samma.

Verkar lite spännande, gillar dystopier och tolkningar av gamla sagor kan ju säkert vara kul =).



Bad Taste in Boys by Carrie Harris:
"Kate Grable is horrified to find out that the football coach has given the team steroids. Worse yet, the steroids are having an unexpected effect, turning hot gridiron hunks into mindless flesh-eating zombies."

Handling: High School tjej måste hitta en motgift så att inte hela skolan förvandlas till Zombies.

Verkar rätt töntig men är ändå stört sugen på att läsa den :p Bara 200 sidor också så är kanske en bra bok mellan två tyngre böcker =) (inte för att jag läser speciellt tunga böcker..)


First Grave on the Right by Darynda Jones:
"Charley sees dead people. That’s right, she sees dead people. And it’s her job to convince them to “go into the light.” But when these very dead people have died under less than ideal circumstances (i.e. murder), sometimes they want Charley to bring the bad guys to justice."

Fult omslag som inte lockar mig, ser fånigt ut. Men själva grundidén, tjej ser döda och hjälper dem hitta sin mördare och få dem att "släppa taget". De tycker jag låter intressant.

2 kommentarer :

  1. Snyggt omslag ''Bade Taste In Boys'' hade!
    Du har förresten fått en Liebster Blog Award av mig och Gudon :)

    SvaraRadera
  2. Ja jag gillar det också :), men fattar inte vad det har med Zombies att göra >.<

    Åh trodde inte jag skulle få nån, vad glad jag blir =)
    TACK!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...