torsdag 22 september 2011

Veckans fråga: Vilka böcker för "barn" passar bra även för oss äldre läsare?

Dags för "Veckans fråga" igen =)

Som jag skrev i förra inlägget om boken "Häxmästaren" så börjar jag bli nyfiken på barnböcker, alltså fantasyböcker som står under 9-12 års facket på tex Adlibris. Vilka där fungerar bra att läsa som 24åring? Vad har ni för tips på guldklimpar som man inte ska missa bara för att de inte innehåller sex eller för blodigt våld etc och råkar ha hamnat bland barnböckerna. Språket bör inte vara för barnsligt för då kommer jag antagligen inte gilla den, men många gånger är det just bristen på sexscener och annat som gör att den just hamnar i kategorin "barn" och då kan den självklart vara läsvärd som vuxen ändå.

Jag menar hallå HARRY POTTER <3. De första böckerna i serien räknas ju dit och de är mina absoluta favoriter! ^^

Har ni några tips åt mig =)? Behöver inte vara fantasy, men får gärna ha lite övernaturliga inslag ;) Älskar lättlästa böcker och då menar jag inte språkmässigt lätt utan att den flyter på och inte är seg, vilket många "vuxna" böcker kan vara enligt mig, för mycket miljöbeskrivningar utan handling.

Hittade dessa:







Någon som har läst någon av dem, är de bra?


Uppdatering:

Har redan tänkt läsa:
- Mio mio mio av Astrid Lindgren
- Bröderna lejonhjärta av Astrid Lindgren  (läst klart 24 sep)
- Momo eller kampen om tiden av Michael Ende
- Den oändliga historien  av Michael Ende

6 kommentarer :

  1. Har läst "Väktarens lärling"-böckerna. De tycker jag att du ska läsa, tycker mycket om dem :)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt om Guldkompassen av Philip Pullman räknas in där, men bra är den i alla fall! Annars tycker jag fortfarande väldigt mycket om serien Landet Innanför av Maud Mangold. Den första boken heter Glaspärleresan. Jättebra! :D

    SvaraRadera
  3. Utan tvekan The Dark is Rising (5 böcker) av Susan Cooper.

    Läste första gången som 11-åring, de håller ännu. Bra på svenska, bättre på engelska!

    Ignorera den totalt värdelösa filmen som kom för ett par år sen. :-)

    http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=94347

    SvaraRadera
  4. Tackar för tipsen ska kolla upp dem =)

    Nea: Jo den kan nog stämma in där, har redan läst den, helt underbar =) (kollade adlibris, guldkompassen står under 15+ så stämde nästan)

    SvaraRadera
  5. Bläck-trilogin som startar med Bläckhjärta av Cornelia Funke.
    Väktarens lärling är en bra serie, men den tar ju aldrig slut! Jag har hunnit tröttna, tyvärr.
    Guldkompassen är ju fantastisk.

    SvaraRadera
  6. Hej, jag har köpt de flesta från Hobby Search (www.1999.co.jp/eng) men har testat svenska Okaeri.se också då man slipper den jobbiga tullavgiften (fick betala 50 kr i tull på en sak som kostade 150 kr senast...) Har inte varit i Japan än, men det är en drömresa som jag kommer försöka få till i framtiden - måste då ha mycket pengar så att jag kan köpa allt jag vill :P Nendoroids är ca 10 cm höga och Petit Nendoroids är ca 6,5 cm. Är det en Petit du har då? Jag har två små och hela 11 st stora plus en hel del figma och vanliga PVC figurer :) Sen har jag förhandsbokat på tok för många... Jag är lika galen i böcker som jag är i japanska samlarfigurer hehe

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...