söndag 18 september 2011

Percy Jackson and the Lightning Thief av Rick Riordan

Titel: Percy Jackson and the Lightning Thief Författare: Rick Riordan
Förlag: Puffin Books
Antal sidor: 384 sidor
Språk: Engelska
Serie:  Del ett i serien om Percy Jackson.

(utläst 6 september 2011)

Beskrivning från Adlibris:

Percy is a half-blood - the son of a Greek God. He spends his time fighting with swords, battling monsters with friends and generally trying to stay alive. Now Zeus, God of the Sky, thinks Percy has stolen his lightning bolt - and making Zeus angry is a very bad idea. Can Percy find the lightning bolt before a fully-fledged war of the Gods erupts?


Kommentarer:

Denna bok var med i Tre på Tre utmaningen som Pocketlover håller i =) Jag tänke börja ge en massa nya bokserier en chans, så började med denna (klicka på fliken Utmaningar för att läsa om mina andra utmaningar ;) eller på Bokserier så kan ni läsa om andra bokserier jag följer).

Just den här serien verkar många ha kär, folk har jämfört den med sin kärlek till Harry Potter och andra serier. Så det var med en heel del förväntningar som jag började läsa. Vilket som vanligt inte var en bra sak.


Jag älskar idén: en bok om grekiska gudar i nutid, ett camp för halvgudar. Det låter toppen i mina öron men det som jag älskade mest med Harry Potter var att hon så skickligt både skriver om skolan och lektionerna och får in precis rätt nivå med action blandat med det "vardagliga". Detta tycker jag inte Rick Riordan lyckas med tyvärr. Här är det för mycket action och galna händelser och fighter direkt och sen fortsätter det med det hela boken. Jag vill ha det vardagliga med. Tiden på campet var supermysigt, men för kort, vilket jag tycker var tråkigt.

Är det en fightingscen efter fightingscen och som beskrivs under bara några få sidor hinner jag inte bry mig, allt känns för lätt. Det blir inte så att jag tycker det är spännande, för det blir bara en händelse efter händelse där de klarar sig utan att ens behöva försöka känns det som. Typ "hej här är ett monster" -POFF- så var den död. Speciellt konstigt är det ändå när det är kända SUPERmonster typ.

Är det däremot kanske en eller två stora sådana scener där man byggt upp till spänningen och bryr sig om karaktärerna, DÅ är det bra, då är jag fast och måste veta hur det går för dem.
Påminner mig om Skulduggery Pleasant  som jag kände likadant för, är det för mycket action hinner jag inte lära känna karaktärerna, boken får inte samma djup. Är det bara jag eller håller ni med mig?



Första halvan läste jag ut snabbt, då var det lugnare tempo. Börjar med att Percy går i en vanlig skola och sen hamnar han så småningom på halvblods-campet och fick lära sig hur världen fungerade. Det är sådan jag älskar så första delen gillade jag skarpt.  Sen blev det som sagt för mycket av det "goda" så då tog det några dagar innan jag hade läste ut den.

Är en serie för en lite yngre publik, Percy är 12 år så kanske hade gillat den bättre om jag var yngre, men han känns inte så värst ung så jag kan inte säga att jag störde mig på det. Lite töntigt är dock hela grejen om hemligheten vem hans pappa är, det är ju självklart från sida ett typ. Känns lite som om författaren dumförklarar läsaren då han drar ut på det så länge :P


- Liten spoiler så läs inte om ni inte läst boken -
-
En annan random grej som jag tycker är konstigt är att Chiron så ofta väljer att sitta i rullstolen, var jag en kentaur skulle jag ju inte villa sitta ihop tryckt i en rullstol utan springa med mina starka hästben. Fattar när han är ute i "vanliga världen" men på campet!? Någon mer som störde sig på detta?
- slut på spoiler -

 

Finns också så som många andra populära ungdoms bokserier som film och heter "Percy Jackson och Kampen om åskviggen" på svenska. Vet inte om det gått så bra för filmen men verkar komma en fortsättning iallafall. Verkar inte heller fått så bra betyg men ska helt klart se den någon dag. Någon som har sett den, var den värt att se?


Blev en lite gnällig recension men boken var ändå mysig så kommer läsa tvåan iallafall =). Någon som har läst serien? Blir det bättre sen?





Mysig och läsvärd bok, men så mycket som folk verkar älska serien förväntade jag mig ändå mer :(.


Recensioner från andra bloggar:

Bokträdet, Readning this world, Boknea (hennes gamla blogg), Bokträsket.


Andra omslag/utgåvor:


 
Första är ett annat variant av framsidan, som kommer från filmen, den andra är en grafisk novell. Tredje har jag inte hittat på någon svensk sida, men tyckte den var lite charmig, så visar den ändå.

Gillar som vanligt de omslagen jag själv valt, tycker de har fina färger och kommer vara snygga bredvid varandra, sen glänser de så fint ;P Annars är egentligen den första varianten här snyggast, effektfull men som serien i helhet gillar jag den jag köpte bäst.

På svenska:




Första snygg, samma bild som en av de engelska omslagen, den andra superful..>.<
Hittar bara andra och tredje delen på svenska på Bokus. Den första kanske inte trycks längre?


Box:
 
Box med alla fem böckerna i serien.  Vet inte hur omslagen ser ut i..

                                       


En box med de första tre i serien och efter det är det bilder på hur bokomslagen ser ut i boxen.  Tror detta är de gamla omslagen, de är fina men gillar de nya bättre.

1 kommentar :

  1. Nja, filmen är okej tidsfördriv på lördagmornar när man knappt är vaken (den är lite halvsöt), men den lever inte alls upp till förväntningarna (som jag hade). Jag gillar faktiskt böckerna, men filmen är alldeles för hafsigt gjord och handlingen går för fort fram. Vissta snygga scener dock, men nej, ingen favorit. Tyvärr. Lite som med Bläckhjärta av Cornelia Funke. Böckerna är fantastiska, men filmen en besvikelse.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...