torsdag 15 september 2011

Ormar och piercing av Hitomi Kanehara


Titel: Ormar och piercing
Författare: Hitomi Kanehara
Originaltitel: Hebi ni Piasu
Förlag:Modernista
Antal sidor: 82 sidor
Språk: Svenska

(utläst 3 september 2011)

Beskrivning från Bokus:

I Ormar och piercing möter vi en nihilistisk ungdomskultur i konflikt med det traditionella. Lui är nitton år och öppen för allt, en tjej på drift i en fascinerande värld där en avtrubbad generation måste klyva tungor, pierca eller tatuera sig för att över huvud taget känna någonting. I saklig ton beskriver hon möten med män och kvinnor i ett Tokyo där krocken mellan lustdrift och dödsdrift ofta blir smärtsam. Ormar och piercing är samtidigt ett triangeldrama som får hisnande konsekvenser.


Kommentarer:

Fick denna bok dagen innan min födelsedag och läste ut den samma kväll. Gick snabbt att läsa och var inte alls seg, vilket är trevligt. För 82 sidor borde inte ta lång tid, men det stämmer inte för alla böcker.

Själva innehållet av boken var lite skumt, blandning av depp, saknad av livslust, tatueringar, piercing töjande, sadistisk sex etc, så det är inte en bok som passar för alla.  Många sexscener fanns det men var inte så grov som jag ändå hade väntat mig, hade läst om jämförelser med Våtmarker och det tycker jag inte man kan jämföra med, Våtmarker var grövre.

Den var mycket intressant att läsa, men är kanske inget jag kommer minnas om något år tyvärr. Boken var för kort, man hann inte komma in på djupet. Tror verkligen att den blivit mycket bättre med ca 100 sidor till, då hade det fortfarande varit en kort bok, men inte en novell som denna mer kändes som.

Vilket inte gör den dålig, man ska bara vara mer inne på att det är en novell man läser, inte en roman :P.

För en gångs skull vill jag gärna ha mer beskrivningar, jag har bott i Tokyo i ett år så jag hade tyckt om att få läsa om mer platser därifrån i boken, så att jag kunde få minnas. Det var ändå det jag såg fram emot mest med att få läsa boken, att få komma tillbaka till Tokyo för en kväll. Tyvärr var det mest samma platser det växlade emellan och var väldigt korta platsbeskrivningar , typ "så var vi i Shinjuku" men inte mer än så.

Har även blivit filmatiserad år 2008 men verkar inte blivit så stor, iallafall inte utanför Japan (det finns ingen bild på imdb :P).


Måste ännu en gång även nämna hur vacker boken är, inte bara framsidan som tilltalar mig utan bindningen av boken:

Hur fint är inte detta? Sedan är sidkanterna färgade rött =)



Den var lite skum och tror inte jag kommer minnas den för evigt men jag tyckte ändå om den. =) Hade säkert fått högre betyg om den varit längre, om man lärt känna karaktärerna lite mer och om man fått lite mer miljöbeskrivningar (mer om Tokyo så hade jag inte blivit besviken :P).


Recensioner från andra bloggar:
Boktoka, bernur, Du är vad du läser, Dagens bok.

Andra omslag/utgåvor:

Finns även på engelska, men eftersom det vilket fall är en översättning så kan man ju lika gärna läsa på svenska. Engelska varianten är häftad och på så sätt mycket billigare men den svenska är så otroligt snygg som inbunden så jag tipsar ändå om den ;)

Övriga språk:

Bara för att få kolla på variationen av omslag =)
1.  Danska (trycker den är jättetråkig, passar inte till innehållet)
2.  Franska (cool, gillar den! och då Lui, huvudkaraktären jämförs med en docka är det passande)
3. Japanska (tråkig men passande)
4. Japanska (jättevacker, men ser alldeles för snäll ut, man ser inte vad man får)

2 kommentarer :

  1. Svar: Gör det! Twitter är verkligen superkul. Dock lite beroendeframkallande.
    :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...