lördag 18 juni 2011

Veckans fråga: Hur snabbt läser du?

Har på senaste tiden fått frågan av mina kompisar hur snabbt jag läser, efter att de har läst min blogg och sett att jag uppdaterar med nya böcker som jag läst ut relativt ofta (i alla fall om man jämför med icke bokbloggare :P). Jag är inte någon som läser 20 böcker i månaden som jag sett att vissa galna /duktiga bloggare gör men tycker ändå att ca 10 stycken i månaden är rätt många.

Men frågan är inte hur många böcker man läser i veckan så som förr förra jerkan var utan alltså hur snabbt man läser. Minns att jag för ett tag sen kollade på klockan och fick det till cirka 100 sidor på två timmar, men vet inte om jag läser snabbare/ långsammare än så nu. Vilket nog inte är så jättesnabbt utan för min del handlar det helt enkelt om att jag läser ofta och länge. Sen beror det ju självklart också på hur pass svårt språket är, om det är på engelska eller svenska, storpocket eller liten pocket och hur liten texten är i boken. Men tycker ändå det är lite intressant.

Så läser ni snabbt eller långsamt? Och hur snabbt läser ni ut en normallång pocket på ca 300 sidor?

9 kommentarer :

  1. Jag har aldrig mätt hur snabbt jag läser, men jag tror faktiskt att jag ligger lite över medel i läshastighet. Däremot tar jag mig sällan tid till att läsa böcker, åtminstone inte skönlitteratur, så det blir inte så mycket läst i alla fall... Några böcker per månad blir det i bästa fall. Önskar att det vore mer! :) 400 tycker jag förresten inte är normallång (snarare 250 kanske?), men det skulle nog ta 1 mån att läsa en sådan tegelsten.

    SvaraRadera
  2. Du har nog rätt, kompromissar, 300 sidor då ;)

    SvaraRadera
  3. Oj, det enda jag kan svara är att jag inte alls läser snabbt. Det beror helt på vilken typ av bok och vad jag har för läsmöjligheter med tanke på vardagen. Men jag imponeras av alla snabbläsare, och avundas i smyg ;-)

    SvaraRadera
  4. Själva läshastigheten, är den så intressant? Jag läser nog ganska fort men det viktigaste är ju då att ingen stör! En standard 300-sidorsroman tar en eftermiddag eller kväll. (Avskyr för det mesta att läsa på morgonkvisten.)
    Det var intressant, NÄR läser folk helst?

    SvaraRadera
  5. Jag har genom (biblioteks)jobbet blivit väldigt duktig på att skumma igenom böcker väldigt snabbt inför klassbesök och annat, och märker nu att jag även privat läser alldeles för fort. Tyvärr ses det ju som bra att läsa fort, men jag sörjer ibland att jag slarvar och missar mycket. För övrigt så läser jag mest på kvällstid, eller i solen på lunchen.

    SvaraRadera
  6. Zombie: Jag tycker det är spännande att jämföra ja :P

    Hmm jag läser morgon/ kväll/ lunch/ eftermiddag, när jag har tid och lust!

    Maria: Jo det är sant, inte alltid positivt.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar läsa ganska snabbt, men exakt hur snabbt har jag upptäckt beror på många olika variabler. Mycket hänger på dagsform: hur mycket snurrar i mitt huvud, hur ifred får jag vara? Just nu har jag (enbart) kämpat med 800 sidor Game of Thrones i tjugo dagar och inte kommit längre än till sidan 525..

    Allra bäst läser jag i sängen på helgmorgnar samt på pendeltåget till och från jobbet.

    SvaraRadera
  8. Jag ahr faktiskt aldrig last hur snabbt jag laser, men det beror nog helt och hallet pa vad det ar for slags bok. Lattsam - snabbt, mer komplicerad - langsamt. Och pa vilket humar man ar pa, saklart!

    SvaraRadera
  9. Jag är en snabbläsare men jag har aldrig klockat mig själv. Kanske måste göra det nu :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...