onsdag 29 juni 2011

Änglar av Marian Keyes

Titel: Änglar
Författare: Marian Keyes
Originaltitel: Angels
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 427
Språk: Svenska

(utläst 25 juni 2011)

Beskrivning från Adlibris:

Maggie Walsh är den ordentliga storasystern. Hon är gift med sin ungdomskärlek, arbetar som sekreterare och har aldrig tagit ett felsteg i hela sitt liv. Men en dag får hon nog, lämnar sin man och reser till sin väninna Emily som är manusförfattare i Los Angeles.

Här möter Maggie en helt ny värld där partylivet och martinidrickandet pågår nonstop. Hon träffar självsäkra filmproducenter, plastikopererade unga kvinnor, desperata wannabes och - inte minst - den mystiske Troy. Och plötsligt gör hon saker hon aldrig ens hade drömt om att göra förut.



Kommentarer:

Ville ha en mysig chick-lit att läsa i värmen, men då solen och värmen inte kom tänkte jag - Äh kan väl vara trevligt att läsa nu ändå? Men nej, jag har tröttnat på att chick-lit oftast bara består av en massa fester hit och dit varvat med lite shopping och det tycker jag är stört ointressant att läsa om. Vet inte vad det var som gjorde att jag gillade det förut, tror det var för att jag var mer intresserad av både fester och shopping då. Nu är jag tyvärr inte speciellt partysugen ofta, pub kan vara riktigt trevligt men de ytliga fester som beskrivs i sådana här böcker och klubbade, Nej tack!

När det gäller shopping är jag inne i en riktig svacka, vill ha nya kläder och inspiration men hittar inget i butiken som jag gillar. Att däremot läsa om shopping i böcker, gud så tråkig, speciellt när de alltid envisas om att snacka märkeskläder och typer av kläder som inte alls är min stil. Boring säger jag bara :P

Så är inte helt opartisk i min sågning av denna bok, bara så ni är förvarnade.

Började bra med att läsningen gick snabbt fram, men efter runt 100-150 sidor så tröttnade jag rejält, fick kämpa mig igenom den. Det händer verkligen inte speciellt mycket och kommer säkert att glömma handlingen när jag börjar läsa på någon ny bok.

Men för att komma med något positivt så är det i alla fall en Keyes som vi bjuds på, så humorn finns där. (Trotts att jag missade mycket av det då jag skummade förbi många av sidorna för att jag tyckte den var lite tjatig och händelselös men orkade i alla fall läsa ut den till skillnad från boken ”Alla var där”).

Gillar till exempel delen i boken där alla syskonen beskrivs som olika sorters mat och Maggie blir ”rumstempererad naturell yougurt”. Elakt och klockrent mot någon som ska vara den ”duktiga” aka tråkiga i familjen. Inte kul att höra.

Andra roliga citat från boken är när pappa Walsh frågar - ”Har han doppat veken där han inte borde?” då han får reda på om Maggie och hennes mans planerade skilsmässa. Haha, gud så pinsamt. Keyes kan verkligen få till väldigt sköna familjepinsamheter. Vem skulle vilja höra sin pappa ställa den frågan?

Något jag däremot tycker är mycket negativt är att Keyes alldeles för ofta romantiserar anorexia och verkar beskriva det som något positivt. Att vara anorektiskt mager är något man tydligen vill vara. Vill hon att sina läsare ska få ätstörningar? Nä det blir jag väldigt arg på.

Sedan kommer vi till det mer lättsamma ämnet: Omslaget - hur tänkte ni nu? Sedan när blev Maggie en 20-tals klädd dam? Okey att hon ska vara fröken duktig men att hon skulle gå klädd sådär fick jag verkligen inte uppfattningen av. Snygg framsida, men passande inte alls. Då tycke jag den gamla < - -, var mycket mer passande.

Nä skippa denna och läs ”Rachels holiday” istället den var mycket bättre, tror också jag gillade ”Vattenmelonen” och ”Sushi för nybörjade” men de var det flera år sedan jag läste, så skulle säkert ha en helt annan åsikt nu. Men i ”Rachels holiday” eller ”En oväntad semester” som den heter på svenska så händer det i alla fall lite mer grejer. Även ”Är det någon där?” som var den senaste jag läste om systrarna Walsh var bättre.

Men vill du läsa alla böckerna om syskonen så ger jag dig här en kort lista med dem:
(efter syskonen i åldersordning)

Clair - ”Vattenmelonen” 1998 (”Watermelon ” 1995):
Den äldsta av syskonen och i denna bok blir hon dumpad av sin man samma dag som hon föder deras första barn.
Maggie – ”Änglar” 2003 (”Angels” 2002)
Som är den näst äldsta systern och lite av familjens ”duktiga flicka”.
Rachel – ”En oväntad semester” 1999 (”Rachel's holiday” 1997)
Mellersta systern som åker in på rehab för sina drogproblem.
Anna – ”Är det någon där?” 2007 (”Anybody out there?” 2006)
Näst yngsta systern som beskvins som något av en hippe, men det minns jag inte nått om när jag läste hennes bok.
Helen - -
Sist har vi den yngsta av flickorna Walsh och som beskrivs som den snyggaste av syskonen, hoppar mellan jobb och i Änglar bestämmer hon sig för att bli privatdetektiv. Vilket jag har nått svagt minne av att hon var i den senaste boken ("Är det någon där?").
Hon har dock ingen egen bok än.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...