fredag 19 oktober 2012

Midnattsgränden av Rachel Caine

Titel: Midnattsgränden
Författare: Rachel Caine
Originaltitel: Midnight Alley
Antal sidor:  313 sidor
Språk: Svenska
Serie: Del tre i "Vampyrerna i Morganville".
Rec-ex: Ja, från Styxx fantasy.

(utläst 2 oktober 2012)

Beskrivning från Goodreads

Varning för spoilers för er som inte läst TIDIGARE böcker!
Claire har bundit sig till Amelie, den mäktigaste vampyren i Morganville, i förhoppning om att det ska ge skydd åt henne och vännerna i Glashuset. Amelie har egna planer och sätter Claire som lärling hos den galne Myrnin, vampyren som bor i Morganvilles mörkaste gränd och som dödat fler människor under de senaste åren än alla de andra vampyrerna tillsammans. Han har mycket att lära Claire – om hon överlever lektionerna.
Häftad: [Adlibris][Bokus]

Kommentarer:

Som vanligt när jag läser en bok i en serie och inte läser den direkt efter att jag har läst förra boken i serien så är jag lite förvirrad. Jag blandar ihop med andra böcker, andra karaktärer och händelser i från dem.  Lite störande, men så kan de va. Är iallafall mysigt att ha en serie där man väntar på nästa bok och har något att längta efter. Speciellt när de ändå kommer ganska nära inpå varann (man slipper vänta mer än ett år iallafall).  Så jag både älskar och hatar att man läser ut dem så snabbt!
Sen dröjer det inte så länge heller innan det mesta kommer tillbaka =). De jag gillar bäst med den här serien är hur lättlästa de är och hur snabbt man sugs in i dem. Gillar hur jag försvinner in i boken och glömmer bort att anteckna och blir irriterad när jag måste pausa för att göra det (det är bra betyg). Fast egentligen händer det inte så mycket i dessa böcker. Men då serien hittills är uppe i vad kan det vara typ 13-15 böcker på engelska så förstår jag att det inte kan hända supermycket jämt. Men tycker ändå serien är duktig på att  hålls uppe intresset, även om de inte innehåller något jättestort. Känns som ett avsnitt av en tv-serie, ingen säsongsavslutning utan ett vanligt avsnitt mitt i. Men jag gillar det, man vill ju inte ha serieavslutsavsnitt jämt!


Sammanfattning:  

Ännu en bra bok i serien =). Ser fram emot fyran! Händer inte överdrivet mycket men är en mysig serie som jag lär följa länge.

Recensioner från andra bloggar: 

Have you read this one, Petras bokblogg, Tessans bokblogg, Skuggornas bibliotek, Bookis, Dolas bokblogg. Har läst på eng: Beroende av böcker, Boktycke.

Random tankar:

- Stör mig på Shane, att han ska vara så macho och tuff jämt. Är svinfånigt att hamna i slagsmål hela tiden. Skärp dig!
- Stör mig även på Claire :P. Gillar inte karaktärer som måste ljuga om allt jämt. Ni vet ju att det bara kommer leda till mer problem sen. SUCK! Sen blir jag galen på att hon är så oförsiktig fast hon vet vad som kan hända. Hon ska jämt trotsa alla!
- Sen tycker jag att snacket om deras åldersskillnad är så fånig. Det är vadå 1½-2 år? Det är ju inte så himla mycket. Säger även på tal om det så som Beroende av böcker att jag inte tror att en tonårskille skulle kunna hålla sig på de sättet som han gör.
- Gillar Myrin, han är en spännande och annorlunda karaktär =). Utan honom hade boken inte varit lika intressant helt klart!
- Varför dödar de inte bara [de sjuka vampyrerna istället för att läsa in dem?].

Andra omslag/utgåvor:

1. Originalomslaget, inte så kul kanske. Pocket: [Adlibris][Bokus],
Ljudbok
: [Adlibris][Bokus][Bokus], inbunden: [Bokus]
2. Tycker omslaget ser rätt b ut. Häftad: [Bokus]
3. Inte så snygg men ryggarna i den här serien är glansiga och fina.  Häftad: [Adlibris] E-bok: [Bokus
4.  Bok 3 och 4 i en. Gillar omslaget. Häftad: [Adlibris][Bokus]

Svenska omslaget slår helt klart de andra ännu en gång. Älskar framsidan, ryggarna och de svarta kanterna på dessa svenska uplagor! 

2 kommentarer :

  1. Har beställt bok 1 & 2 (tillsammans) på engelska. :-)

    SvaraRadera
  2. Är lite nyfiken på den serien men är lite anti Vampyrer och lite anti långa serier så det går egentligen inte ihop sig där men vem vet.. någon dag kanske! Om det är några vampyrböcker jag ska läsa i så fall så är det väl Vampire Academy :)

    SV: Då håller jag tummarna för att du vinner den!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...