tisdag 9 oktober 2012

Buffy the Vampire Slayer Omnibus vol 1 av Joss Whedon

Titel: Buffy the Vampire Slayer Omnibus vol 1
Författare:  Joss Whedon
Förlag: Dark Horse Comics
Antal sidor: 312 sidor
Språk: Engelska
Serie: Ja detta är vol 1 i Buffy Omnbus serien!
Rec-ex: Nej.

(utläst 23 juli 2012)

Beskrivning från Goodreads:

The definitive comics collection of all things Buffy starts here. This first massive volume begins at the beginning - The Origin, a faithful adaptation of creator Joss Whedon's original screenplay for the film that started it all. The newly-chosen slayer's road to Sunnydale continues in Viva Las Buffy and Slayer, Interrupted. Next, high school, the Scoobies and an English librarian lead the way into Season One continuity. Plus, The Goon creator Eric Powell provides pencils to "All's Fair," featuring Spike and Drusilla at the 1933 World's Fair
Häftad: [Adlibris][Bokus][Amazon][BookDep]

Kommentarer:

Först måste jag säga att jag var lite skeptisk. Tyckte som vanligt att tecknarstilen var för amerikansk (jag gör tydligen ofta det) och var lite ledsen för att jag inte kände igen karaktärerna, ville ha dem mer likt tv-serien. Men sen märkte jag att det var olika tecknare samlade i albumet. Var av några som ritade mycket likt hur tv-skådisarna såg ut, de gillade jag.

Eftersom det är blandade författare och tecknare varierar kvaliteten något men överlag är jag mycket nöjd. Vissa fick verkligen till den rätta Buffy känslan. Det kändes som att få nya tv-avsnitt. Underbart! Det var roligt och fyndigt, många av replikerna kändes som att de redan hade kunnat ha sagts i original serien. 

Älskar även att få läsa lite serier som utspelar sig innan tv-serien. De är kul och intressant, att tex få läsa Giles väg till att bli vald som Buffys Watcher. Så är du ett Buffy fan rekommenderar jag detta album starkt!

Btw så betyder Omnibus samlingsalbum fick jag lära mig ^^. Kul att lära sig nåt nytt.

Sammanfattning:  

Helt underbart bra =)! Är som att få tv-serien tillbaka! Men en liten varning, detta är beroendeframkallande och albumen är många och rätt dyra :P

Recensioner från andra bloggar: 

Nope, hittade ingen. LÄS!

Random tankar:

Spoilervarning för er som inte sett tv-serien ;)
- Fattar inte varför Merrick typ tog självmord och gav upp, de hade väl kunnat göras annorlunda? Kändes så onödigt.  
- Tycker Buffy var liiite för kick ass direkt, hade varit roligare med en inlärningskurva.  
- Varför är så många av vampyrerna tecknade gröna? Ser ju urfånigt ut!
- Tänkte på att hon från början hade ett kors runt halsen. Fick hon inte det av Angel först? Tror väl inte hon hade det innan?
- Lite skumt att Dawn är med från början, då fanns hon ju inte egentligen. Dock var de väldigt roliga avsnitt/delar i albumet så är glad för att det var så ändå.
- Stör mig lite på att alla ser så gamla ut, Dawn ska väl vara runt typ 10 men ser ut som 20...
- Varför presenterade Angel sig som Angelus ifall han var god? Spelade han ond?
- Gillar när de inte missar detaljer. Som att hennes strumpbyxor går sönder när hon slåss. Aldrig att de skulle hålla, strumpyxor håller ju ingenting :P.
- Var nån scen när Angel skulle sno en dator, men han verkade bara sno skärmen... tihi. Det tycker jag var lite kul. Kan väl i för sig varit en skärm med inbyggd dator men såg inte ut så.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...