tisdag 16 oktober 2012

City of Fallen Angels by Cassandra Clare

Titel: City of Fallen Angels
Författare:  Cassandra Clare 
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Antal sidor:  424 sidor
Språk: Engelska
Serie: Ja del 4 i The Mortal Instruments!!
Rec-ex: Nej.

(utläst 12 augusti 2012)

Beskrivning från Goodreads:

Varning för spoilers för er som inte läst tidigare böcker!!!

The Mortal War is over, and sixteen-year-old Clary Fray is back home in New York, excited about all the possibilities before her. She's training to become a Shadowhunter and to use her unique power. Her mother is getting married to the love of her life. Downworlders and Shadowhunters are at peace at last. And - most importantly of all - she can finally call Jace her boyfriend.  But nothing comes without a price...
Blandade förlag: Inbunden: [Adlibris][Bokus] Häftad: [Adlibris][Adlibris][Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][Bokus] CD-bok/Ljudbok: [Adlibris][Bokus], E-bok: [Bokus]

Kommentarer:

Åh va jag tycker om den här serien, älskar att komma tillbaka dit och få träffa alla sköna karaktärer igen. Den underbara känslan av att komma tillbaka till en välkänd serie man redan känner till är verkligen MYS.
Älskar känslan av att vara hemma direkt, att man inte behöver någon startsträcka för att komma in i boken. Har dock lite dåligt minne så lite uppfriskning av vad som hänt tidigare kan behövas men annars toppen!

De bästa med den här serien är som alla säger, sarkasmen och humorn, så jag saknat den ^^ skrattar och fnissar direkt! Underbart!

Älskar YA när den är så här, en spännande historia, intressanta karaktärer och ett lättsamt språk som flyger fram. Jag ser allt framför mig och jag är inuti boken. Hade lite svårt för språket i den första boken men inte längre vilket är skönt. Vet inte om hon har ändrat sin skrivstil eller om jag bara vant mig.

Trots att de egentligen inte händer tokmycket, den är lite mindre actionfylld än tidigare böcker, så blir den aldrig tråkigt eller ointressant. Slutet är däremot väldigt spännande och innehåller mer action och då flyger sidorna förbi ännu snabbare. Ser verkligen väldigt mycket fram emot att läsa fortsättningen. Men måste hålla mig! Väntar på att sexan släpps som inbunden först (ska själv ha den som paperback). Så att väntan blir lite mer utspridd.  Nu väntar mig istället Clockwork Angel som jag ska sätta tänderna i snart tror jag medan jag väntar på fortsättningar i denna serie.



Sammanfattning:

Ja vad kan man säga, är ju kär i den här serien nu =). Alla böckerna i serien är inte "favoriter" men serien i sin helhet är det garanterat!

Recensioner från andra bloggar: 

Tonårsboken, Andrea i boklandetBoktycke, Underbart Bokberoende, Liijo Books, Photos and Books.

Random tankar:

- Undrar ännu en gång vad tidsspannen för serien är? Känns som att allt utspelar sig under väldigt kort tid samtidigt som att det känns som att inte gör det...

- Om man är vampyr men icke religös/ateisk slipper man "farorna" som kors (för krista vamyrer) och judiska symboler (för judiska vampyrer) etc då? Och försvinner effekten av dem ifall de troende skulle sluta tro?

- Varför ringde Simon Raphael för (som ju inte alltid är helt trevlig), varför inte Camille? Var det för att han inte tackat ja till erbjudandet än eller?

- Ler varje gång Alec och Bane nämns, sötaste paret! Synd att de är med så lite i denna bok dock.

- Är däremot liiite trött på Clary och Jace's kärlekstraffs nu. Tjaffs hit och dit och Jace ska lida jämt, Jepp livet är inte alltid lätt, get over it! Nä jag vet att jag är hård nu och dum men han var så mycket roligare i första boken. Saknar ännu en gång gamla Jace.

- Borde förresten inte Jace ha känt till hela den här "Newborn ritualen" redan? Eller visste han kanske det men fattade inte att det gällde honom?

- Höll tummarna att Kyle skulle vara snäll, gillade honom [och de är alltid kul med lite nya karaktärer. Glad att han var det men gillade honom mer som Kyle än som Jordan :P namnet passade bättre :P]


- Kul att få reda på att Lupus betyder varg på latin. Har jag lyckats missa det, måste såklart vara så Proffessor Lupin från Harry Potter fick sitt namn ^^ kul att lära sig från en annan bok. Står säkert i någon  av HP böckerna med, men har i så fall glömt det.

- Sist men inte minst angående slutet och [en viss dam på L. Nej tror verkligen verkligen inte att någon kan döda någon så gammal, någon så epic och så stört jävla OP (ursäkta nörduttrycken). Nej går inte så lätt. Okey att de märket/runan whatever är kraftfullt men nej bara nej!] Någon som håller med?

Andra omslag/utgåvor:


1.  Tyska omslaget, tycker väl det är ok, men lite tråkigt, passar inte med böckernas coola innehåll.
 Inbunden: [Adlibris], CD-bok: [Adlibris]

Äntligen kommer även den här på svenska och ska ges ut av  Bonnier Carlsen =) Superkul och passande till att filmen om första boken kommer någon gång nästa år! Ser spänt emot att få veta hur svenska omslaget kommer se ut, riktigt spännande!

3 kommentarer :

  1. Vågar nästan inte läsa den här recensionen, vill inte spoila mig själv^^ Men ser att du älskar den och jag är hur som helst gaalet sugen på att läsa den! :P

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av hennes böcker, alla skriver så bra om dem så ma vet inte om man vågar, vill ju inte bli besviken, har dock city of bones liggandes hemma och väntar:)

    SvaraRadera
  3. Åh, snacka om att de sista sidorna flyger förbi! Du måste ju läsa nästa nu, om du inte kan hålla dig kan du ju alltid springa upp och låna den av mig så fort du flyttat in :)
    Har läst över halva 5an nu och kommer slänga mig över sista boken såfort jag är färdig med denna :)
    /Sanne

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...