tisdag 9 oktober 2012

Cinder av Marissa Meyer

Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Originaltitel: Cinder
Antal sidor: 397 sidor
Språk: Svenska
Serie: Del ett i Månkrönikan.
Rec-ex: Ja, från Mix förlag. Tack =)

(utläst 12 september 2012)

Beskrivning från Mix förlag:

Cinder - en cyborg med elak styvmor och mystiskt förflutet. Nu står hon i centrum för en intergalaktisk maktkamp.  Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ... 
Inbunden: [Adlibris][Bokus] , E-bok: [Adlibris][Bokus]

Kommentarer:

Äntligen en bok jag inte kunde släppa, en bok som jag inte kunde sluta tänka på och längtade efter att få komma hem och fortsätta läsa. Är verkligen inte ofta jag hittar sådana böcker längre. Man har sina favoriter men de hittar jag kanske bara en till fyra gånger om året typ. Men denna är en favorit =). Den var verkligen superbra, inte Enders Game eller Hungerspelen-bra för dom är bland topp 5 av alla böcker/bokserier jag läst genom alla år men en av årets bästa helt klart!

Vad som behövs för en favorit för mig :
- Karaktärer man trivs med,
- En spännande övergripande historia,
- En intressant värld (iallafall i denna typen av bok),
- Ett språk som flyter på så att jag bara läser utan att reflektera över hur fort jag läser,
- Mysiga detaljer och vardagsscener där man ser allt tydligt i huvudet utan långa miljöbeskrivningar.

Och i den här boken tycker jag mycket om karaktärerna, de är roliga och annorlunda.  Jag bara älskar Cinders robotkompis Iko, hon var så skön. Den enda karaktären jag tycker var lite tråkigt var prinsen men de gör inte så mycket. 

Historien var också intressant, inte något galet avancerat eller invecklat men lagom för att hålla uppe spänningen. Världen var även den intressant, gillar att vi har ett eget folkslag på månen och mystiken kring dem. Gillar också att samhället var så där härligt dystopi-obehagligt.

Något som dock var lite tråkigt är att den inte följde Askungesagan så tydligt, men historien i sig känns väldigt originell och rolig så det gör inget. Det kanske den inte hade känts om den hade följt originalet bättre. Sedan hade jag redan blivit förvarnad att den är något förutsägbar så det störde jag mig inte på och vägen dit var ändå så mysig. Allt var heller inte förutsägbart, några av "mysterierna" kunde man ju lista ut på direkt men var ändå många händelser som inte slutade alls som jag trodde, så det var kul.

Sammanfattning:  

Riktigt bra och söt bok som jag verkligen tipsar er om att läsa. Något förutsägbar men de gör inget, karaktärerna och miljön kompenserar!

Kan verkligen inte hålla mig, vill ha tvåan NU!

Recensioner från andra bloggar: 

Bladvändaren, Boktycke, Bellas bokblogg, I bokens värld, Nellas bokplanet, Nilmas bokhylla, Bokmärkt, Have you read this one.

Random tankar:

- Måste vara väldigt förvirrande och skumt på månen om nästan ALLA kan manipulera varandra, hur går det ihop? När någon kan så är det ju mer förståeligt. Är väl för att alla har olika nivåer av styrka som det går ihop kankse va vet jag.
- Tycker det är jätteskumt att cyborgs inte har några rättigheter. Speciellt dem som kanske bara har några få procent robotdelar. Känns inte så troligt tycker jag.  Att de har fördomar är en sak, eller att de är avundsjuka men tror inte på att det skulle bli så här.
- Hon borde ha använt sin [kraft för att få Peony att dricka...=(. Hur kunde hon dö? Så sorgligt, borde ha gråtit men grät inte. Tror de beror på att jag inte riktigt trodde på det.]
- Vad kommer hända [ när hon "återupplivar" Iko? Hon har ju bara personlighetschippet kvar, men alla deras minnen ihop då? De tog hon ju inte med =(. Så himlans sorgligt. Stackars Cinder, så ensam. Trodde inte att den skulle vara så här sorglig. Speciellt inte när alla sa att den var förutsägbar.  Trodde den skulle sluta sagolyckligt.]
- Blev väldigt upprörd över slutet tills jag såg att även tvåan kommer handla om Cinder. Trodde först att alla böcker skulle vara fristående retellings. Men så är det alltså inte. Tur!

Andra omslag/utgåvor:

   
1. Engelska originalomslaget, samma som vårt svenska. Mycket fint ^^ Inbunden: [Adlibris][Bokus], Häftad: [Adlibris][Adlibris][Bokus], CD-bok: [Adlibris][Bokus], E-bok: [Bokus]
2.  SPANSKA omslaget, riktigt coolt om jag får säga det själv =). Pocket: [Adlibris][Bokus]

4 kommentarer :

  1. Håller med, vissa saker är väldigt förutsägbara medan andra chockade mig jättemycket. Kan knappt vänta till tvåan kommer ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kan dom inte skynda och översätta den så vi slipper vänta så länge efter att den nu släpps på eng!

      Radera
  2. Åh jag har varit jätte nyfiken på den här boken hur länge som helst! Jag har dock varit osäker på om det är min typ av bok eller inte, men efter din recension känns det som att jag borde beställa den! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det =) den är bra och mysig, något förutsägbar men annars jättebra!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...