tisdag 9 april 2013

I Min Brevlåda (37): Blandat smått och gott

Här har vi först lite böcker som jag fick innan Stockholmsresan men som jag inte hade gjort något inlägg om än då jag ville få hem lite mer först:

- Berättelser från Engelsfors av Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg mfl.
Ett mycket efterlängtat seriealbum och rec-ex som utspelar sig på samma plats och med samma karaktärer som i Cirkeln och i Eld. Denna är redan läst och recenserad ^^.

Sen har vi två böcker om mat och djur:

- Matens pris : boken som matindustrin inte vill att du ska läsa 
av Malin Olofsson, Daniel Öhman:
Denna bok har jag velat läsa sedan jag läste ut Äta djur, men då den boken utspelar sig främst i USA har jag varit väldigt nyfiken på hur det ligger till även i Sverige. Därför verkade denna bok perfekt då den är skriven av svenska journalister. Har bara läst några få kapitel ännu som varit gruvligt intressanta, väldigt skrämmande och informativa. Men ännu har de kapitel jag läst inte utspelat sig så mycket i Sverige än, men då det är diskussioner om varor som sojabönor och fisk som importeras till Sverige i stora mängder så är det riktigt viktigt att läsa om det med.

- Monsterbiff till middag? av Torbjörn Esping, Ylva Esping:
Sen har vi en bok för att få ännu mer kunskap om olika sidor på ätandet av kött. Tror inte boken kommer göra att jag kommer äta kött igen direkt men är intressant att veta vilket kött som är bättre så jag kan sprida kunskapen vidare till mina köttätande kompisar.


Sist men inte minst har vi två seriealbum som jag köpte på Staffans Serier i fredags i Stockholm innan jag åkte hem till Lund igen. Vilket är en riktigt trevlig butik för alla som älskar seriealbum och grafiska noveller, där hade jag kunnat bli gruvligt fattig men fick nöja mig med bara två stycken denna gång:

- Smile by Raina Telgemeier, Stephanie Yue:
Ett sött självbiografiskt uppväxtalbum som jag redan läst och tyckte mycket om. 

 - Courtney Crumrin volym 1  by Ted Naifeh:
Ett fint inbundet album och som har sånt där fint band som man har som bokmärke (va heter de nu igen?). Har bara läst några få sidor än så får se vad jag tycker om den, fina färgbilder har den iallafall!

Sen har jag även tidigare beställt både "Hur mår maten?" och Bonniers vegetariska kokbok som recensionsex.  Men Natur & Kultur svarade inte på mailet överhuvud taget och skickade ingen bok. Jättetråkigt, för hade verkligen velat läsa och recensera den boken. Får hoppas att den släpps som pocket småningom så jag har råd med den. Bonniers ska skicka kokboken i digitalt format. Hade ju inte bangat på att få den på riktigt då den är väldigt tjusig så de var lite tråkigt men bättre än inget. Så om någon månad gör jag ett inlägg där jag jämför mina vegetariska kokböcker med varandra.

Väntar även ivrigt på Rädda mig inte av Tahereh Mafi som jag sett att många av er redan har fått. Håller tummarna att den ramlar ner i brevlådan snart då jag beställde den för någon månad sedan och fick bekräftat på mail att de ska skicka den. Är ju aningen avis på er som redan fått den måste jag säga. 

4 kommentarer :

  1. Nice! När kommer nästa temavideo? Älskar temavideorna!

    Sedan undrar jag om du har några bra tips på deckare. Vill helst inte läsa Kråkflickan men bortsett från den, finns det några bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går segt med temat, har lässvacka och inte ens versböcker kunde hjälpa. Har två böcker i de temat jag vill läsa ut innan jag gör videon och en av de böckerna har jag inte ens fått hem ännu.. men så snart som möjligt!

      Svårt för de deckare jag själv gillat har varit väldigt grova och obehagliga, har tyvärr inget direkt tips på någon mer snällare deckare, inte som jag kommer på.

      Älskar som nämnt alla Keplers böcker, men de är ju också hemska...

      Radera
    2. Oj då är det illa alltså. Ok... men så är det ju ibland.

      Jag gillar ju Stieg Larsson och läste mycket Liza Marklund när jag var yngre. Men that's it. Har hört mycket bra om Kepler ja, men känns också väldigt obehagliga. Jag är så mesig med sånt.

      Radera
  2. Det var ju lite blandad kompott i det inlägget.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...