fredag 5 april 2013

Berättelser från Engelsfors av Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg mfl.

Titel: Berättelser från Engelsfors 
Författare:  Sara Bergmark Elfgren, 
Mats Strandberg
Tecknare: Karl Johnsson, Lina Neidestam, 
Kim W Andersson
Antal sidor: 112 sidor
Språk: Engelska
Serie: 2.5 i Engelsfors-trilogin.  
Ni bör ha läst både Cirkeln och Eld först annars kommer ni spoilas!
Rec-ex: Ja, från Rabén & Sjögren.

(utläst 22 mars 2013)

Beskrivning från Adlibris:


Böckerna Cirkeln och Eld har tagit Sverige med storm. I den fiktiva staden Engelsfors utkämpar De utvalda, en grupp gymnasieelever med magiska krafter, en strid för att stoppa världens undergång - och för att klara sig genom tonåren.

Nu utvecklas historien i serieform, för dig som har läst Cirkeln och Eld. Författarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har jobbat tätt ihop med tre av Sveriges bästa serietecknare: Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.

Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter händelserna i Eld. Och vi får möta den gäckande Mona Månstråle i egen hög person.
Häftad: [Adlibris][Bokus][CDON]

Kommentarer:

Som ni inte borde ha missat så ÄLSKAR jag seriealbum. Så att en av mina favoritbokserier skulle få ett seriealbum tillskott kom som en väldigt kul överraskning. Att det sedan var några av mina favorit svenska tecknare var också riktig kul. Vilket gav ett lyckat resultat, för det är verkligen såååå fint. Fint tecknat och fina färger. Men så som i filmatiseringar så var inte alla karaktärerna så som jag tänkt mig dem, men ändå kul att se dem på bild.

Kort om varje serie i albumet:

Nr 1: Mycket snygg. Gillade den. Tycker verkligen synd om Ida.

Nr 2: Innehöll bara en replik typ, annars utan text. Fick ändå fram känslorna bra. Hade glömt bort Rebeckas ätstörningar. Sorglig, stämningsfull och fin.

Nr 3: Snygg! Älskar Olivias hår, men hon är ju verkligen superstörig. Hände detta med Olivia i boken också? Hatar att jag minns så dåligt. Lite kort i slutet och lite för mycket som inte sägs rakt ut..Annars bra!

Nr 4: Fy fan stackars Elias. Hemskt hur föräldrar verkligen inte förstår ibland. Denna var också snygg och bra.

Nr 5: Bra och sorgligt.

Nr 6: Så söta! Kyss varandra bara nån gång då!
Blir så irriterad på otacksamma personer, så elakt. Jag menar en ny Mac! Hallå tacka iallafall....! Ja det var urusel tajming men ändå sluta var en bitch. Tycker synd om Viktor men minns inte om han förtjänar det eller inte (mitt minne för bikaraktärerna är noll).

Nr 7: Lite flummig först men sen fatta jag. Var okey.

Nr 8: Skum men spännande.

Överlag är jag mycket nöjd, shit va duktiga tecknare dom är allihopa  Det enda negativa jag har att säga är att det är tråkigt att man väntat så länge och att den sen tog slut så fort.

Något jag inte gillar som inte har med albumet att göra utan med mitt minne är att jag hatar att jag glömt så mycket detaljer och karaktärer. Inte huvudkaraktärerna med alla bikaraktärer. Borde verkligen läsa om Cirkeln och Eld innan jag läser Nyckeln men det kommer jag aldrig hinna.. Får försöka hitta någon bra guide. Någon som vet nån?

Sammanfattning:  

Ett fint tillägg till bokserien. Mer seriealbum till alla bokserier säger jag, jättekul att även en svensk bokserie fått ett seriealbum ^^.

Ett måste för alla Engelsfors-trilogin fans!

Recensioner från andra bloggar: 

Ice and Fire, Boktycke, Nellas bokplanet, Vår bokvärld, Amelies boktipsSaras perspektiv, Bokbabbel.

2 kommentarer :

  1. Jag har inte vågat läsa den ännu; jag brukar ha så himla svårt för serieversioner av böcker/filmer, filmversioner av böcker/serier, osv, så jag vet inte om jag borde läsa den här. Visserligen är det ju nya berättelser men ändå! Plus att jag är halvbekant med flera av tecknarna så om jag lsäer den och inte gillar den så... ;-)

    Men jag misstänker att jag kommer läsa den trots allt, förr eller senare ^_^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar, men älskar det samtidigt ändå.

      Ja jobbigt när man känner dem som skrivit/tecknat något, svårt att vara objektiv då.

      Såklart du ska!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...