torsdag 2 maj 2013

The Summoning by Kelley Armstrong

Titel: The Summoning
Författare: Kelley Armstrong 
Förlag: Harper Collins
Antal sidor: 390 sidor
Språk: Engelska
Serie: Ja del ett i Darkest Powers trilogin.
Rec-ex: Nej.

(utläst 30 mars 2013)

Beskrivning från Goodreads:


My name is Chloe Saunders and my life will never be the same again.

All I wanted was to make friends, meet boys, and keep on being ordinary. I don't even know what that means anymore. It all started on the day that I saw my first ghost - and the ghost saw me.


Now there are ghosts everywhere and they won't leave me alone. To top it all off, I somehow got myself locked up in Lyle House, a "special home" for troubled teens. Yet the home isn't what it seems. Don't tell anyone, but I think there might be more to my housemates than meets the eye. The question is, whose side are they on? it's up to me to figure out the dangerous secrets behind Lyle House...before its skeletons come back to haunt me.
Inbunden: [Adlibris][Adlibris][Bokus][CDON] Häftad: [Adlibris][Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][Bokus][CDON][CDON], 

Kommentarer:

Första halvan trodde jag att jag hade hittat en ny favorit men sen tröttnade jag tyvärr. Tyckte om den enkla och skrämmande början och första kapitlet då hon var barn. Gillade att läsa från ett barns synvinkel, det blev extra läskigt på så sätt. Hade gärna haft mer än ett kapitel då hon var barn.

Men sen blev det för invecklat, verkar alltid tröttna då. Det ska vara lagom med action och lagom med vardag. Gillar inte heller hela [supernatural community] grejen. Hade varit coolare och mer passande om de hade varit färre som hade [  krafter    ] och att det var därför de hade hamnat på mental kliniker..
Men gillar iallafall att det inte var något huvudfokus på någon kärleksdel, att det inte fanns någon direkt love intrest i boken.

Och boken var ändå lite småcreepy på sina ställen. Lästen den hemma ensam i mamma pappas lägenhet när de inte var hemma och måste erkänna att jag blev lite skrämd ibland. Jag kunde höra skumma saker och kändes som om någon mer var i lägenheten...så det är iallafall bra betyg.


Sammanfattning:  

En läsvärd bok men hade hoppats på så mycket mer.

Recensioner från andra bloggar: 

Bookobsession, Boktycke, Bokrygg, Petras bokblogg, Booktwin.

Random tankar:

- Det finns så många filmer och tv-serier där folk gömmer piller de ska ta under tungan, men hur lätt är det egentligen att komma undan med. Borde inte det vara ganska svårt?  Någon mer som tänkt på det?

- Blev väldigt irriterad på Simons kommentar att "witches" är mindre starka än "sorcerers"... suck vad jag är trött på sånt ojämställdhetsskit!

- Intressant och originellt med en karaktär som stammar och som inte ska vara en typisk nörd.

Omslag/utgåvor:

  

1. Inte så snyggt, känns som någon gammal 80-tals fantasy typ.  Pocket: [CDON]

Sen har de omslaget jag har olika ryggar beroende på vilket förlag man köper från själv älskar jag de jag valde då de alla har stenen/amuletten hängandes på ryggen, men tre olika färger för de tre olika böckerna. Mycket fint!

Har ni läst boken? Vad tyckte ni?
 Ska jag iallafall ge fortsättningen en chans?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...