torsdag 16 maj 2013

Besvärjelser och beskydd av Maria Friedner

Titel: Besvärjelser och beskydd 
Författare: Maria Friedner
Antal sidor: 333 sidor
Språk: Svenska
Serie: Nej fristående. 
Rec-ex: Ja, en utskriven förhandskopia från Mix förlag.

(utläst 10 mars 2013)

Beskrivning från Goodreads:

När mormor försvann var jag inte där. Jag var sysselsatt med helt andra saker. Sex, nämligen. Det var en av de saker jag sysslade allra mest med vid den här tiden. Sex och chardonnayvin i gröna flaskor (eller egentligen vad som helst med alkoholprocent som gick att dricka, jag var inte så nogräknad om sanningen ska fram). Cecilia lever ett förhållandevis bekymmerslöst liv, fyllt av kravlöst sex och sena utekvällar. Alltid snygg, aldrig sjuk och med ett koppel av beundrande män efter sig. Så försvinner plötsligt hennes mormor, den person som betyder allra mest för Cecilia. Mormor, visar det sig, är ingen vanlig tant, utan en livs levande fe! Den chockartade upplysningen får Cecilia av den bittre vätten Masti Toivonen, som en dag dyker upp i trädgården. Nu måste hon hitta ett barn att offra till vättarna för att återse mormor vid liv. Till sin hjälp har hon inte mycket mer än Fairy net - feernas magiska motsvarighet till forumet Familjeliv. Marian Keyes möter Liftarens guide till galaxen i Maria Friedners hejdlöst roliga debutroman som utspelar sig i en svensk småstad, befolkad av både vanligt folk och sagoväsen.
Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON] E-bok: [Adlibris][Bokus][CDON

Kommentarer:

En debut som jag fick nöjet att läsa som förhandsexemplar. 

Jag kommer fort in i berättelsen och den går riktigt fort att läsa ut, vilket alltid är trevligt när man har en så lång TBR-lista som jag har. Det var en rolig och lättsam berättelse men jag är inte hundraprocentigt såld.

Det mest negativa beror nog på att jag störde mig på hur den marknadsfördes. Jag hade fått intrycket av att det skulle var en vuxnare, lättsam och sexig fantasy. Vilket är jättekul, för det har jag knappt sett något alls av på svenska. Tyckte även att det skulle bli riktigt trevlig att få läsa om en karaktär i min egen ålder får en gångs skull och såg fram emot lite trevliga heta scener, ja jag är 25 år jag får faktiskt läsa om sånt ;) men när det väl kom till kritan så tycker jag inte man fick den historien de lovar. Dels kändes den mer som en middlegrade bok än en vuxenbok, bara det att den hade en "vuxen" huvudkaraktär och dels så var den verkligen inte så sexig som baksidestexten verkar lova. Hon pratar bara om att hon har sex hela tiden men man får inte läsa så mycket om det, det slutar alltid innan de hinner bli hett. Är mer som i amerikanska tv-serier där de hånglar, hamnar i säng och poff så byter de scen och man ser att de ligger under lakan nakna för att visa vad de har gjort. Jag var inte ute efter porr i textform direkt... men lite mer kunde man allt få läsa om när de ändå marknadsför den som en sexig bok. Eller håller ni inte med?

I vilket fall som helst så var det en rolig och lättläst berättelse. Så hade det inte varit för de falska förhoppningarna hade jag nog gillat den mer.

Sedan måste det ha blivit något fel med sidorna på slutet, för jag fattade ingenting. Hela handlingen hoppade huller om buller i tiden och jag var jätteförvirrad och fick läsa om flera gånger. Var det så för er med som också läste förhandsexemplar?


Sammanfattning:  

Kanske inte det bästa jag läst men är väldigt nyfiken på att läsa mer av Maria. Kul med en svensk författare i den här genren. Ska bli spännande att se vad hon hittar på härnäst!

Recensioner från andra bloggar: 

IHeartFantasyLiijobooksGlasögonorm.    

Random tankar:

- Gillar att hon jobbar på ungdomsavdelningen på ett bibliotek, men synd att hon själv inte tyckte det. Sen är det tråkigt att hon inte pratade nåt om sina egna favoritböcker. Hade jag tyckt var mysigt.
Sen är det skumt att man knappt får läsa något alls om att hon jobbar/ är på jobbet.

- Hon vill "inte bli inblandad"!? Hallå! Om jag visste att min mormor skulle bli uppäten om jag inte gjorde något skulle jag ha panik! [Tur att hon fattade det sen iallafall...] Får hon inte panik av att varje dag som går kan en kroppsdel huggas av? Tyckte den biten var väldigt overklig, man får ju lite förklaring till det men ändå...

- Gillar skämtet om troll på forum. Nördhumor, tihi ^^

- Hon verkar vara lite kär i sig själv. Men najs att slippa ännu en huvudkaraktär med dålig självkänsla. Blev dock väldigt trött på hennes snack om att hon var snygg hela tiden. Jo vi fattade det efter tredje gången det stod...

- Hon använde Internet Explorer...tss vilken n00b!

- Den var bra men var ju väldigt förutsägbart att [Alexis var en demon eller nåt som skulle lura bort henne] och att [Ruth var Ruthless etc]. Hade kunnat göras mycket mindre tydligt. Men lite överraskningar fanns iallafall som tur var.

- Blir tokig på det här med att alla ska vara så jävla hemlighetsfulla i all fantasy/sagor hela tiden... Tjatigt! Borde gå att lösas på något trovärdigare sätt så att ändå inte allt avslöjas i början!


Vad tyckte ni andra som läst den?


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...