fredag 17 maj 2013

5 Books to Movie TAG

Detta är en superrolig TAG/tagg/tag som Pia har hittat på youtube och tagit till oss i svenska bokbloggsvärlden. Jag har varit supersugen på att göra denna TAG och blev äntligen taggad av Frida från Boooklovin!  Så nu ska jag göra den, hurra Tack!

De flesta favoriter ska redan filmatiseras och jag ser grymt mycket fram emot dem men hittade ändå ett gäng till som platsar i listan (girig som man är):


1. Gone by Michael Grant

Först ut en favorit bland inläggen till den här taggen. Gone-serien hade ju bara ägt som Tv-serie. Varje gång jag läser en scen i någon av böckerna så tänker jag hur najs detta hade varit som en längre tv-serie. Superhjältar och intressanta ungdomar, det skulle vara perfekt ju!


2. Ciner by Marissa Meyer

Sen en till bokfavorit, Cinder. Hur cool hade inte denna kunnat vara? Jag menar bara tanken på att se ett framtida Beijing, hallå svinläckert! Sedan alla robotar och annat skoj. Jepp awesome hade det varit!


3. Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger

En av mina ultimata favoritböcker, såklart vill jag se denna som film. Hade kunnat bli huur bra och hur fin som helst med rätt skådisar och regissör. Alla fina underbart mysiga miljöer som kyrkogården och deras lägenhet etc. Åh skulle dö lite om den filmades <3. Av någon anledning så ser jag mig den framför mig på franska, trots att den utspelar sig med två amerikanska tjejer i London... hmm

Måste ta och läsa om denna på originalspråk nån vacker dag.


4. Uglies by Scott Westerfeld

Denna har jag för mig redan är ryktad att filmas, men har inte hört mycket mer än ett rykte så den platsar på listan ändå! Om detta görs rätt kan de bara bli hur coolt som helst. Jag är jättenyfiken på staden, hoover boardsen och skönhetsoperationerna. Tyvärr är jag rädd att de kommer faila stort och välja snygga skådisar som man knappt ser någon skillnad på före och efter operationen. I så fall kommer jag bli stört arg och besviken...


5. Every day by David Levithan

Sist har vi en film som skulle kunna bli så fin så fin, men som skulle vara så svår så svår att göra. Hur väljer man skådespelare när huvudkaraktären byter kropp varje dag? Men om de hade lyckats, gu så intressant det hade varit =).  Hade annars nog fungerat fint som en Anime tror ni inte?


Sedan säger jag även som Frida att Själlös-serien hade varit urcool som film. Miljöerna, kläderna och all steampunkighet, underbart! Andra bubblare är Hantering av Odöda eller Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist. De ser jag gärna som film även om jag var lite besviken på filmatiseringen av Låt den rätte komma in.

Vilka av dessa hade ni helst velat se?


Jag taggar förresten taggen vidare till Elen från Bokpotaten, Emma från Lite av varje men kanske mest böcker, Felicia från Bokkatten, Lena från Lenas godsaker, Carro från Romeoandjuliet, Rebecka från Mina Thoughts och [Anna] från Bokraden!

Och har ännu inte gett upp så jag taggar även Man från Bokskadad  och Tessan från Tessans bokblogg KOM TILLBAKA vi saknar er!

9 kommentarer :

  1. Av någon anledning så hade jag verkligen inte haft något emot att se Uglies som film, men alla andra verkar med lovande!

    Alltså, jag saknar er med!

    SvaraRadera
  2. Har faktiskt bara läst Gone och tyckte väl inte att den var speciellt bra, men kan tänka mig att den nog skulle kunna bli bättre i tv-serie format.

    De andra har jag inte läst, men vet ungefär vad de handlar om, så jag tror att de skulle fungera riktigt bra som film de med. Speciellt Cinder! Tycker det låter riktigt häftigt med ett framtids-Beijing och robotar :)

    SvaraRadera
  3. Håller med om Every day och Cinder! Skulle väldigt gärna se nya beijing, mest för alla robotar och maskiner!
    Tack för taggen! Ser fram emot att göra den här! :)

    SvaraRadera
  4. Gone skulle kunna bli en grymt bra serie, men ganska läskig också. Många av scenerna känns som om de är som gjorda för TV :) Uglies skulle jag älska att se som film! Såvida de inte, som du sa, väljer bara snygga människor så att man inte kan se skillnad på före och efter operationen :/

    SvaraRadera
  5. Uglies skulle jag faktiskt vilja se som film. Tror det skulle kunna bli riktigt bra :)
    Och ja, saknar Tessan jag med :(

    SvaraRadera
  6. Jag hade velat se Every day på film, när jag först läste om vad den handlade om tänkte jag att den hade blivit jätte bra på film... men som du säger, det kan bli lite svårt att välja skådespelare!

    SvaraRadera
  7. Jag vill också se Gone som tv-serie, tror det skulle bli asbra. Även Uglies och Cinder skulle jag gärna se filmatiseringar av. :)

    SvaraRadera
  8. "Every day" hade jag också velat se på film. Och håller verkligen med dig om att steampunk hade varit intressant. Vi håller tummarna :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...