lördag 21 januari 2012

The Maze Runner av James Dashner

Titel: The Maze Runner
Författare: James Dashner
Förlag: Delacorte Press Books for Young Readers
Antal sidor:  375 sidor
Språk: Engelska
Serie:  Första delen i "The Maze Runner"-serien

(utläst 13 december 2011)

Beskrivning från Goodreads:
When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his first name. His memory is blank. But he’s not alone. When the lift’s doors open, Thomas finds himself surrounded by kids who welcome him to the Glade—a large, open expanse surrounded by stone walls.

Just like Thomas, the Gladers don’t know why or how they got to the Glade. All they know is that every morning the stone doors to the maze that surrounds them have opened. Every night they’ve closed tight. And every 30 days a new boy has been delivered in the lift.

Kommentarer:
Åh vad jag märker att jag saknat att läsa dystopier. Är nog min favoritgenre. Så spännande och så härligt intressant med tanken på olika skumma, läskiga eller knasiga framtida samhällsskildringar.   

The Maze Runner innehöll många korta kapitel med många cliffhangers så det var en snabbläst bok. Att den sedan var väldigt spännande gjorde saken ännu bättre. Historien blev bara mer spännande ju mer man läste, alla mysterierna som byggdes upp drog en verkligen till att vilja läsa mer och mer!

Som jag nämnt i många andra recensioner så vill jag även ha lite lugna partier mellan all spänning och det tyckte jag att boken hade fått med bra faktiskt. När jag inte läste boken längtade jag efter att läsa den.

En annan kul detalj med den här boken är deras egna "språk". Killarna i "the Glade" använder sig t ex av egna ord och uttryck för saker som uppkommit. Först var det lite förvirrande innan man fattade vad de pratade om och vad de olika orden betydde, men det var samtidigt en bra känsla för då kände man igen sig med Thomas som också var förvirrad i den nya miljön.

Ska jag nämna något negativt så var slutet och några av svaren lite för snabbt avslöjade där på slutet men annars en mycket bra bok. Ser galet mycket fram emot att läsa bok två!

Troligen en ny favoritserie, iallafall om bok två håller samma klass som den här =). Superspännande! Verkligen en bladvändare. LÄS!
Recensioner från andra bloggar:
Reading this world, Amelies Boktips, Boknea, Boktycke.
 Random tankar om boken:
- Det var väldigt många karaktärer som beskrevs som svarthåriga. Någon mer än jag som tänkte på det? :P
- Tycker att Thomas var lite för osjälvisk, god och duktig. Ledsen att säga det men tror inte det finns så många sådana människor tyvärr. Kanske är jag bitter men tyckte han inte kändes så trovärdig.
- Varför var det bara Thomas som berättade om vad han sett efter the Changing?
- Varför var de bara killar? Uppdatering: (läser tvåan nu så vet varför... ;) )
Omslag/utgåvor:

 
US, UK- omslagen 

Först har vi US utgåvan som jag själv äger. Riktigt cool och passar verkligen historien.  
Häftad: [Adlibris][Bokus][the book depository] Inbunden trade cloth: [Adlibris][Bokus], Inbunden Library Binding: [Adlibris] CD-bok: [Adlibris][Bokus].
Sen har vi UK omslaget som jag också gillar, velade mellan dem båda, men tycker ändå att det är lite roligare med en heltäckande bild. Häftad: [Adlibris][Bokus][Amazon][the book depository]

 
Har även hittat det här omslaget men inte i någon butik, bara på Goodreads. Tycker de var tråkigt, gillar färgerna på de andra bättre. 

Andra språk:
Spanska, Tyska, Indonesiska, Grekiska

Den spanska varianten är lite läskigt men ser lite omodernt ut, ser ut som om den skulle vara en bok skriven på typ 90-talet. Tyska påminner mig om "Prison Break". Men tycker inte det passar då det är en ungdomsbok med 14-17 åringar, han på bilden ser för gammal ut. Indonesiska är ganska tråkigt och de Grekiska är ju likt/nästan samma bild som US så den gillar jag, nästan ännu snyggare än originalet. 

1 kommentar :

  1. Den här boken har jag hört så mycket gott om! Jag kan inte vänta tills jag får fingrarna på den :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...