onsdag 31 augusti 2011

Eldfödd av Stephen King

Titel: Eldfödd
Författare: Stephen King
Originaltitel: Firestarter
Förlag: Bra Böcker
Antal sidor: 479
Språk: Svenska

(utläst 5 augusti 2011)

Beskrivning från Adlibris:

År 1969 utför en hemlig organisation inom USA:s underrättelsetjänst ett experiment med sinnesutvidgande droger på ett antal universitetsstudenter. Andy och Vicky är några av de som kommer därifrån levande, men något har hänt med deras hjärnor: de har begåvats med små parapsykologiska krafter.

Vicky och Andy blir kära, gifter sig och får ett barn, Charlie. Men Charlie är inget vanligt barn. Vid ett års ålder sätter Charlie eld på sin nallebjörn och hennes pyrokinetiska förmåga växer sig snabbt allt starkare. Men hur ber man en ettåring kontrollera sina märkliga krafter? Och hur får man en trotsande treåring att sluta sätta eld på saker när hon inte får som hon vill?

Familjen försöker att hålla Charlies förmågor hemliga, men snart är de tvungna att fly undan en regering som vill studera hennes paranormala gåvor och använda dem för sina egna syften.



Kommentarer:

Kan börja med att säga att jag tycker beskrivningen av boken är lite missvisande, men är för lat för att skriva en egen. Vill iallafall tillägga att boken till större delen utspelar sig när Charlie och hennes pappa är under flykt, man får inte veta mycket om uppväxtåren (som jag gärna hade velat läsa mer om).

Detta var inte min favorit av Stephen King men jag har så länge jag kan minnas varit fascinerad av Pyrokinesi - (förmågan att skapa och kontrollera eld) så denna bok har legat på min att läsa lista i flera flera år så det känns kul att jag äntligen har läst den =). Men så som många andra böcker jag länge velat läsa hade jag en tydlig bild hur jag tänkte att boken skulle vara. I detta fall trodde jag att det skulle vara mer om Charlies uppväxt, hur hon lärde sig kraften och hur hon upptäckte den. Att nästan bara läsa om deras flykt tyckte jag inte var lika fängslande.


LITEN SPOILER! - Men måste ändå nämna att när de väl senare blir tillfångatagna blir det lite extra intressant för då kommer en fascinerande karaktär John Rainbird in. Han är en sjuk fan som är verkligen är spännande att läsa om. Rainbird tar nämligen åt sig rollen att komma närmare Charlie under en falsk identitet och få henne att våga använda sina krafter igen. Han går med på att låtsas bli hennes vän och vinna hennes förtroende i utbyte (till forskarna som vill studera hennes krafter) mot att sedan få döda henne. Trevlig snubbe? Nja inte direkt. - slut på spoilern


Eldfödd är en av Kings tidigare verk och känns lite som en variant av Carrie, (den utsatta flicka med krafter) men tillräckligt annorlunda att inte alls kännas som en upprepning eller repetition. Får bara lite vibbar av Carrie, men det kanske bara är jag?

Denna bok är även så som många andra av Kings böcker filmatiserad. En film som jag inte sett än men velat se sen jag var liten, vet inte varför det inte blivit av men ska bli extra spännande nu när jag läst boken =) Drew Barrymore spelar huvudrollen.



Har nämnt det förr och nämner det igen, älskar dessa utgåvor, fina storpocket som samlargalningen i mig älskar ^^. Just detta omslag är också min favorit av dem jag äger.

Borde dock testa King på originalspråket med hans egna ord, men då min engelskspråkiga förmåga ofta ligger mer runt YA böcker så är jag lite rädd, man har ju hört/märkt att han är en ordbajsare, innebär det bara mängden ord? eller också varianten av ord?, väljer han de svåra framför de lätta eller hur är han språkmässigt på engelska? Någon som kan upplysa mig?

Men för er som vill läsa på originalspråket har vi här några Engelska utgåvor:



Där jag tycker första är jätteful (skulle inte plockat upp den i en butik). Den andra är lite tråkig (men blir snygg med resten av dessa utgåvor, enkla och stilfulla) och den sista tycker jag ändå är rätt stämningsfull (men var överlägset dyrast).



Andra bloggar som har skrivit om denna boken är tex: Saras Perspektiv.



Betyget blir gillar, ett mindre stark gillar för jag var inte jättesåld, men den gick snabbt att läsa och jag ville veta hur den fortsatte/slutade och kunde därför inte lägga ifrån mig den. För spännande och intressant är den trotts att den inte var som jag hade tänkt mig.


Detta var ett recensionsexemplar från Bra Böcker! Tackar!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...