tisdag 3 juli 2012

Hej Nostradamus! av Douglas Coupland

Titel: Hej Nostradamus!
Författare:  Douglas Coupland
Originaltitel: Hey Nostradamus!
Förlag: Norstedts
Antal sidor:  237 sidor
Språk: Svenska
Rec-ex: Nej.

(utläst 9 maj 2012)

Beskrivning från Bokus:

Cheryl sitter i lunchmatsalen när tre killar plötsligt rusar in och börjar skjuta vilt omkring sig. Hon är den sista som de dödar. Hej Nostradamus! är en gripande bok om hur en ohygglig skolmassaker kommer att påverka några människors liv för all framtid. Romanen bygger på samma tragiska händelser som filmaren Michael Moore framgångsrikt skildrat i "Bowling for Columbine".

och från Wikipedia:
Hej Nostradamus är en roman skriven av Douglas Coupland som handlar om olika människors upplevelser och reaktioner kring en fiktiv dödsskjutning på en skola i British Columbia, Kanada. Den är skriven i första person i fyra olika personers liv.
Inbunden: [Bokus] Pocket: [Bokus]  (men Slutsåld..)

Kommentarer:

Dumma idiot Blogger autosparade efter att den genom ETT tryck på ångra knappen tog bort HELA min recension som jag skrev för några veckor sedan....så istället blir denna version mycket kortare tyvärr. Hade inte heller tankarna nedskrivna någon annanstans, så det med mitt dåliga minne och att den utlästes för två månad sedan är tyvärr ingen bra kombo för mig :(. Aja slut på gnäll och över till recensionen!

Denna bok var inte alls vad jag förväntade mig. Fick för mig (mycket på grund av baksidestexten) att den  skulle handla om en tonårstjej och hur hon dör i en skolmassaker, tänkte att det skulle vara lite YA linkande då hon ändå var så ung. Men där hade jag fel!

Boken är nämligen flera historier i en som alla är förknippade med varandra på intressanta sätt. Först läser man om Cheryl sen om hennes kille Jason (egentligen hennes man då de var gifta i hemlighet), men då han är tio år äldre. Sedan fortsätter det med Heather som har dejtat Jason i nutid och sist om Jasons far Reg. Gillade alla historierna förutom Regs, som jag fann ganska ointressant tyvärr men i vilket fall så var det kul att läsa om så olika sorters personligheter och hur de alla påverkar varann på sina egna sätt.

Boken tar upp mycket mer än bara skolmassaker och allt hemskt kring det. Det blir mycket familjedraman, tankar om sex innan/efter äktenskapet, religion med mera. Vilket var intressant och som jag nämnt många gånger förr är det väldigt skönt att varva alla ungdomsböcker jag läser med något annorlunda och lite djupare ibland.

Boken var ganska kort och jag tror jag läste ut den samma kväll som jag började. Den flyter på bra och även om inte alla bitar är tok-intressanta blir den ändå aldrig tråkigt, förutom möjligtvis under Regs del av boken, men den delen är ändå så kort att det inte gör så mycket.

En bra bok som jag rekommenderar! 



Recensioner från andra bloggar: 

Bokhora, Dagens bok, Bokblomma, Bookplanet, Bokmoster, Tinas läslust.

Random tankar/åsikter:

- Cheryls avsnitt förvirrande mig jättemycket först, fattade inte fören efter typ 50 sidor att bönerna i hennes kapitel inte var av henne utan var av andra människor. Första var riktigt otydliga men sen var det lite knasigt av mig att jag inte fattade haha :P.


Vet att många av er läsare är lite för unga för dessa frågor så denna fråga nedan riktas mer till er äldre läsare :P
- Amerika och deras dumma begränsande åsikter om sex före äktenskapet... SUCK! säger jag bara. Lär ungdomarna hur man skyddar sig ordentligt begränsa dem inte i livet med dumma regler som istället gör att de gifter sig för tidigt utan att ha tänkt igenom det rätt. 
Kul om man efter man har gift sig upptäcker att man inte på något sätt alls klickar med sin partner i sängen, det är ändå en viktig del i en vuxen relation... och vissa personer kommer helt enkelt aldrig passa ihop även om de förstås kan lära sig av varann och blir lite bättre under åren.
Nä sådana gammalmodigheter och begränsningar gör mig bara sur. Men hur känner ni =)? 

Andra omslag/utgåvor:

1.  Ser lite somrigt ut. Inte superförtjust.  
Häftad: [Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus][Bokus] E-bok: [Bokus]
2.  Stilrent. Häftad: [Adlibris][Bokus
3. Som förra men svart. Stilrent det med. E-bok: [Bokus]
4. Spontan tanke var att den var jättefult, gillar inte färgerna alls. Men kan nog tänkta mig att den är snyggare i verkligheten än på bild. Verkar vara i ett coolt material. Häftad: [Adlibris]


På andra språk:

1.Danska! Gillar färgerna.  2. Finska omslaget. Lite tråkigt att det är färglöst men stilrent som de andra. 

Gillar de omslaget jag har och de flesta andra följer samma stil. Gillar de danska omslaget. 
Vilken gillar ni bäst?

2 kommentarer :

  1. Hej!

    Om det händer en annan gång, prova att trycka på ångra (eller Ctrl-Z) en gång till.

    Kan inte riktigt bestämma mig om jag skulle vilja läsa boken eller ej.

    Glad sommar!
    Ingerun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testade tyvärr det och funkade inte det heller. Så när det brukar hända har jag gjort så förut att jag bara stängt ner fönstret utan att spara, då brukar det finnas när jag kommer tillbaka, men inte denna gång :(

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...