onsdag 11 juli 2012

Dealing with Dragons av Patricia C. Wrede

Titel: Dealing with Dragons
Författare: Patricia C. Wrede
Förlag: Houghton Mifflin Harcourt
Antal sidor: 212 sidor
Språk: Engelska
Serie: Jepp, del ett av fyra i serien "Enchanted Forest Chronicles"!
Rec-ex: Nej.

(utläst 24 april 2012)

Beskrivning från Goodreads:

Cimorene is everything a princess is not supposed to be: headstrong, tomboyish, smart. . . . And bored. So bored that she runs away to live with a dragon . . . and finds the family and excitement she's been looking for.
Inbunden: [Adlibris][Adlibris][Bokus][Bokus] Häftad: [Adlibris][Bokus][BookDep]

Kommentarer:

Oj vad länge det dröjde innan jag skrev den här recensionen... inte bra! Men kom massa rec-ex i vägen jämt och sen hade jag ju redan pratat om den i draktemavideon så ni visste iallafall redan vad jag tyckte om den ;).

Supermysig bok som fick mig att känna riktig glädje över läsning igen. Hade varit lite sisådär innan i april nämligen. Men den här var en bok jag bara räknade ner minuterna så jag kunde få komma hem och fortsätta läsa ^^. En charmig historia men roliga och knasiga detaljer som att drakarna var allergiska mot Trollkarlar, så att de nös om de var några i närheten =). Eller som att man kunde se vilket kön draken hade beroende på hur många horn den hade, två för en kille och hade den tre var det en tjej.

Ska jag dock nämna något negativt så var det väldigt svårt att hålla koll på alla drakarna, oftast nämndes de bara med färg och inte namn. Så jag fick ha en lapp i boken där jag skrev ner vilken färg som var vilken drake etc. Förvirrande var det!

Jag sa det i videon och jag säger det igen -Det är så här som jag ville ha min drakbok. Charmiga drakar som pratar och har personligheter och som har stor roll i boken, inte bara är någon sidogrej ;P. Gillar även att den fick till en riktig mysig sagokänsla med.


Sammanfattning:  

Underbar, helt underbar! En riktigt söt och rolig drakhistoria. Extra tips för er som gillar tuffa prinsessor ;)

Recensioner från andra bloggar: 

Har inte hittat någon annan som läst, finns ni där ute?

Random tankar:

- På framsidan har draken fyra horn!? Men vad skjutton har den då för kön :P Det fanns ju i för sig en som hade bara ett horn och som inte hade bestämt vilket kön hen var =). Kanske är nått liknande? Men stod inget om någon med fyra horn så där missade tecknaren lite. Dock väldigt snygg framsida så vem bryr sig!
- Gillar att en drak-kung kan vara både tjej och kille. Är man tjejdrake och styr över drakarna är man fortfarande Kung. ^^ Låter lite knasigt men gillar det av nån anledning.

Andra omslag/utgåvor:


Första ser ut som en bok skriven för jättelänge sedan. Hade nog inte plockat upp den i butik. Den andra däremot tycker jag är riktigt snyggt och väldigt mysigt tecknat =).

Dock är jag superförälskad i ryggarna till den varianten jag har, se bara här, fina och färgglada:
Är riktigt nöjd med de framsidorna med =). Kommer förresten när jag väl köper hela boxen ha en utlottning om första boken som jag då kommer ha en dubblett av, men vet inte alls när det blir av....

1 kommentar :

  1. Låter jätte bra! Den här ska jag definitivt lägga på att läsa listan! :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...