fredag 2 november 2012

Bloodlines by Richelle Mead

Titel: Bloodlines
Författare:  Richelle Mead
Förlag: Razorbill
Antal sidor: 421 sidor
Språk: Engelska
Serie: Ja del ett i serien Bloodlines som är en spinn off serie till Vampire Academy.
Rec-ex: Nej.

(utläst 3 augusti 2012)

Beskrivning från Goodreads:

Sydney is an alchemist, one of a group of humans who dabble in magic and serve to bridge the worlds of human and vampires. They protect vampire secrets - and human lives. When Sydney is torn from her bed in the middle of the night, at first she thinks she's still being punished for her complicated alliance with dhampir Rose Hathaway. But what unfolds is far worse. Jill Dragomir - the sister of Moroi Queen Lissa Dragomir - is in mortal danger, and the Moroi must send her into hiding. To avoid a civil war, Sydney is called upon to act as Jill's guardian and protector, posing as her roommate in the last place anyone would think to look for vampire royalty - a human boarding school in Palm Springs, California. But instead of finding safety at Amberwood Prep, Sydney discovers the drama is only just beginning...
Inbunden: [Adlibris][Bokus] Häftad: [Adlibris][Adlibris][Bokus] E-bok: [Bokus]

Kommentarer:

Har inte jättemycket att skriva mer än att det var tokhärligt att vara tillbaka i den här världen igen. Det är inte många serier jag läst ut med VA är en av dem. Så att få läsa om några av de karraktärerna igen var kul. Gillar även Meads skrivsätt, det är lättsamt och flyter på så bra. Så även om inte denna bok är jätte actionfylld så kändes det varken segt eller tråkigt

Gillar även hur den här boken inte cirkulerar runt ett kärleksobjekt. Sydney fokuserar på annat än bara någon kille som hon tycker är söt. Skönt! Är som nämnt förr väldigt trött på instant love och för mycket fokus på bara kärlek i YA-böcker.

Sammanfattning:  

En trevlig ny serie som jag ser fram emot att följa. Något för alla som gillade Vampire Academy men förvänta er inte något action packat!

Recensioner från andra bloggar: 

Reading this world, Boktycke, Beas bokhylla, Bookcircle, Bladvändaren.

Random tankar:

- Känns lite ovanligt med en alkemist som skyddar, vanliga fall är det ju bara Dhampirs. Speciellt skumt är det när inte Eddie kan vara i samma hus/rum som Jill. Va skulle Sydney kunna göra lixom.

- Och varför har inte Adrian någon Dhampir som skyddar honom? 

- När jag läser om Keith, som känns så där upp tight, tänker jag mig att han ser ut som Wesley i Buffy ^^.

- Fattar inte grejen med att de snackar så öppet om magi och attacker framför Micah? Hur vågar de göra det? Eller är det bara konstigt skrivet och att de egentligen går ifrån när de pratar? Tyckte det var jätteskumt. 

- Varför blir Jill [bakis av Adrian? Det blev väl inte Rose av Lissa? Eller minns jag fel där?]
- Jag tycker Sydney är lite för pryd och fånig ibland. Att Jill såg [ Adrians festande är illa men inte så att man blir spyfärdig. Jill var väl typ tretton (inte elva) inte helt konstigt att få se sånt då eller?]

 - Blev tokig på Ms.Terwilliger, att hon bara spelar Sydney. Ena sekunden är hon snäll men sen utnyttjar hon bara henne för att hämta kaffe och annat skitgöra. Hur kan Sydney på med på allt? Och såklart hon ska få betalt om hon köper kaffe åt henne! Sen tycker jag att de ska bli kul att se i bok två vad för [fuffens hon egentligen har för sig med alla runstudier eller va det nu var. ]
 

5 kommentarer :

  1. Som vanligt så har jag några saker jag gärna vill dela med mig utav :)
    Det här med att Rose inte kände av att Lissa var bakis kan ha att göra med att hon har haft mycket mer erfarenhet utav det än Jill har med Adrian, så hon har lärt sig att stänga ute det. Dessutom var inte Lissa bakis så ofta och när hon väl var det så var Rose också typ ganska borta, då de enda gånger jag kommer ihåg att Lissa var riktigt bakis var när Rose var fast hos Dimitri i Sibirien och ja, då var Rose också ganska borta.
    Det där med att Adrian höll på och festade och att Jill mådde dåligt utav det och Sydney blev spyfärdig, jag tror inte att det hade så mycket med själva festandet att göra. Utan mer med det här att han blev väldigt intim med andra tjejer och precis som det hände med Rose i Frostbite (fastän hon faktiskt lyckades ta sig ut i tid) så kunde Jill inte komma ut. Och det var ju mer än att hon bara såg det, hon upplevde ju det själv också, som att det var hon själv det hände med. Och jag tror inte att det kan ha varit så trevligt, hon grät ju och skrek och allting :/
    Och en sak till: Jill är fjorton i V.A serien och femton i Bloodlines serien :)

    Jag håller dock fullständigt med dig på de andra punkterna. Speciellt det där med att Adrian inte har någon beskyddare, det är lite konstigt...

    Bra recension, förresten! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt svar, kul =) Tack för svaren!
      Jaha okey då missuppfattade jag lite.

      Tack =)

      Radera
  2. Säger samma sak som Rebecca. Adrian strulade ju runt med andra tjejer uppfattade jag det som och det kan inte vara särskilt trevligt för Jill.

    SvaraRadera
  3. Med tanke på att jag gillar VA så är detta en bok jag måste läsa känns det som:)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...