tisdag 7 augusti 2012

Böcker jag gett upp (3): Minirecx4: Svenska kulter, Hundraåringen som klev.., Sirila gentlemän sökes och Jag, Robot

Fortsätter på spåret med att skriva minriecensioner på böcker jag inte läst klart ^^.

Svenska kulter av Anders Fager

Svenska, 228 sidor.  icke utläst...

Minirecension:

Hoppades på skräck i stil med Ajvides böcker.. Men detta var bara flummigt och konstigt. Fattade knappt vad som hände eller vad jag läste. Nä tyvärr var denna bok inget för mig.

Förvirrande bok utan den skräckkänsla jag hade hoppats på.
Pocket:[Adlibris][Bokus], Häftad:[Adlibris]

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Svenska, 404 sidor    icke utläst...

Minirecension:

Fastnade inte. Ville så gärna gilla den och tycka att den var så kul som alla säger men jag kom inte in i den. Och alla bitar från hans "ungdom" tyckte jag var urtrista. Funderar dock på att ge den en ny chans och skippa att läsa alla de bitarna. Lite sugen på att göra det och hinna läsa ut den innan den blir film.
Vad tycker ni, en chans till eller skippa och glömma?
Pocket:[Adlibris][Bokus], Inbunden:[Adlibris][Bokus], Mp3-bok:[Adlibris][Bokus],  CD-bok:[Adlibris][Bokus], E-bok: [Adlibris][Bokus], Excess: [Adlibris][Bokus], Lättläst: [Adlibris][Bokus].

Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk Holmqvist

Svenska, 236 sidor.  icke utläst...

Minirecension:

Faktiskt lite söt men märkte att jag efter halva boken inte läste för att jag var intresserad av historien eller för att det är kul utan för att jag tvingade mig själv att ta några sidor till så jag kunde bli klar. Vilket jag har bestämt mig nu för att aldrig mer göra. Jag tänker ge en bok iallafall 50-100 sidor beroende på tjockleken på boken men har jag inget intresse efter det så ger jag upp. Har för många olästa bra böcker som väntar på mig hemma för att slösa tid på nått jag inte fastnar för.

Riktigt söta ryggar och framsidor har iallafall dessa böcker, så ledsen att jag inte intresserar mig mer för att läsa om små tanter ^^. Potensgivarna var lite bättre men fortfaraande ingen höjdare så från och med nu är det slut på samlandet av Holmqvist böcker tyvärr. Kan tänkta mig att de dock är lite mysiga som ljudböcker på säg en bilresa. Lite lagom med händelser så att man inte behöver lyssna uppmärksamt konstant.
Pocket:[Adlibris][Bokus], Inbunden:[Adlibris][Bokus], E-bok:[Adlibris][Bokus], Cd-bok:[Adlibris][Bokus], Mp3-bok:[Adlibris][Bokus].

Jag, robot av Isaac Asimov   

Svenska, 384 sidor.      icke utläst...

Minirecension:

Ville gilla det här... En bok om robotar som är skriven 1954 låter bara så intressant och spännande att läsa om. Älskar att läsa böcker som utspelar sig i framtiden men som är skriven för länge sedan. Det är riktigt intressant att se vilka av deras tolkningar som stämmer.

Men tyvärr var inte historierna alls som jag tänkt mig, första novellen börjar bra, "Robbie" är en söt historia som kanske inte är så spännande men jag gillar den. Sen andra novellen "Den onda Cirkeln" fastnar jag inte alls för. Inte min typ av karaktärer och jag tröttnar väldigt fort på deras babblande. Tredje novellen "Logic" är lite bättre än den andra men fortfarande ingen höjdare. När sen den efter känns likadan så ger jag upp. Det här var inte alls som jag förväntat mig. Ännu en gång har en klassiker gjort mig besviken!

Tror nog denna bok passar bättre för någon äldre och vuxnare, = läs inte lika barnslig som än mig. För nu tycker jag att karaktärerna är för gamla och har inget jag kan känna igen mig i. Deras samtal om robotarna är inte alls lika intressanta så som diskussionerna om AI mm som finns i Genesis
utan här sitter jag mest bara och gäspar.

Filmen med Will Smith i huvudrollen med samma namn "I, robot" däremot är actionfylld och mycket mer intressant och bygger väldigt löst på boken. Så nja se den istället, ifall ni inte råkar älskar noveller och gamla klassiker :P.
På Svenska:  Pocket:[Adlibris][Bokus]
På Engelska:  Pocket: [Adlibris][Bokus] Häftad:[Adlibris][Bokus]
Jag har nästan alla dessa böcker för bokbyte i fall någon trots de sågande recensionerna är intresserad :P. "Jag, robot" och "Hundraåringen..." har jag i STOCKHOLM och kan byta fram till den 23 augusti, "Svenska kulter" har jag i Lund och kan därför byta den först efter den 24 augusti ;)

3 kommentarer :

  1. "Svenska kulter" gillade jag inte heller. Första novellen var för skruvad och jag tycker som du att jag inte hela tiden förstår/hänger med i svängarna ... Många noveller var bara konstiga och nästintill helt oförståeliga ...

    SvaraRadera
  2. Jag tröttnade också ganska fort på 100-åringen. Låt den vara! Lita på din känsla att den inte är värd att läsa. Man måste inte gilla allt som "alla andra" gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Brerghagen gillade ju den och han kan väl inte ha fel?
      Okej då, den är väl ändå lite väl skruvad men lite rolig tycker jag den är i alla fall.
      Jo, jag har läst ut den och faktist delvis läst om den!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...