tisdag 21 juni 2011

Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist

Titel: Potensgivarna
Författare: Karin Brunk Holmqvist
Förlag: Kabusa Böcker
Antal sidor: 197
Språk: Svenska

(utläst juni 20 2011)

Beskrivning från Adlibris:

Systrarna Svensson har båda passerat 70-årsstrecket och lever stillsamt och ganska förnöjt sina liv i föräldrahemmet i Borrby. När byrådirektör Alvar Klemens köper sommarhus intill blir det liv i luckan. Nya klänningar inköps i Simrishamn och de glömmer till och med bort att deras bror vill få in dem på hemmet för att ha huset som sommarstuga. En dag får de se Molins hankatt mer eller mindre kasta sig över Erlandssons honkatt Majsan efter att ha ätit bland Alvars blommor. Då får de en strålande idé om hur de ska få pengar till att installera bekvämligheter. De startar en firma i potensökande medel, och när de satt in den första annonsen i tidningen blir inget sig likt för Tilda och Elida.


Kommentarer:

Ännu en bok som jag hade på min utmaningslista, denna gången var det från listan av författare som jag velat läsa något av men där det ännu inte blivit av, Karin Brunk Holmqvist. Vilket egentligen främst beror på att jag som jag skrev i förra inlägget älskar omslagen till hennes böcker.

Man ska ju inte döma boken efter omslaget som de så fint heter men kunde inte låta bli, för om jag sedan skulle gilla henne har jag ju massor av böcker att samla på :P

En annan anledning var att jag gillar att läsa böcker med ovanliga huvudpersoner, gillar John Ajvide Lindqvist's böcker som många gånger har intressanta karaktärer. Lika bra att få lite variation för de böcker som ligger efter på min läsarlista är många engelska ungdomsfantasyböcker där jag gissar att de flesta huvudkaraktärerna är runt 16 år och tjejer. Men inget dåligt med det, även om jag är 23 kan jag känna igen mig i dessa personer men är självklart kul med lite omväxling.

en bok om två tanter i 70års ålder tyckte jag skulle passa mig adlelses utmärkt. Problemet med en bok om två vanliga tanter att det inte blir så värst spännande. Det är sött och ofta roligt att läsa om deras vardagsproblem och rädsla för att göra bort sig om de glömt att ha de rätta dukarna/ fikat framme när de får besök men spännande blir det inte.

Hade trotts det väntat mig lite mer spänning, jag menar - två tanter som ska sälja potensökande medel, där kan det ju gå hemskt galet var min första tanke. Blev dock inte så galet, var en mysig bok, skrattade då och då åt deras tokigheter och missförstånd som när de trodde att en byrådirektör var något som sålde byråer, men någon toppenbok kan jag tyvärr inte tycka att det var. Den var istället lite trög att läsa, så de sista kapitlerna skummade jag faktiskt igenom, ville bara ha den utläst så att jag kunde börja på något nytt..

Slutdomen blir att det är en läsvärd bok men ingen fantastik läsupplevelse och inte någon favoritbok som tycks ha blivit mitt nya standardord att skriva om i mina recensioner.



2 kommentarer :

  1. Det var länge sedan jag skrattade så mycket som när jag lyssnade på ljudboken Potensgivarna. En bok för alla åldrar.
    Karin Brunk Holmqvist blev ett nytt namn på min lista av bra svenska författare. Ska nu läsa Sirlla gentlemän sökes.

    Gertrud Sjödin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var härlig, dock lite seg ibland.

      Den läser jag nu!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...