torsdag 24 maj 2012

The Knife of Never Letting Go av Patrick Ness

Titel: The Knife of Never Letting Go
Författare: Patrick Ness
Förlag: Candlewick Press
Antal sidor:  479 sidor
Språk: Engelska
Serie:  Del 1 i "Chaos Walking series".

(utläst 15 april 2012)
Beskrivning från Goodreads:
“The Noise is a man unfiltered, and without a filter, a man is just chaos walking.”
Prentisstown isn't like other towns. Everyone can hear everyone else's thoughts in an overwhelming, never-ending stream of Noise. Just a month away from the birthday that will make him a man, Todd and his dog, Manchee -- whose thoughts Todd can hear too, whether he wants to or not -- stumble upon an area of complete silence. They find that in a town where privacy is impossible, something terrible has been hidden -- a secret so awful that Todd and Manchee must run for their lives.

But how do you escape when your pursuers can hear your every thought?
Inbunden: [Adlibris] Häftad: [Adlibris][Bokus][BookDep]
Kommentarer:
“The first thing you find out when yer dog learns to talk is that dogs don't got nothing much to say.
About anything.
"Need a poo, Todd."
"Shut up, Manchee."
"Poo. Poo, Todd."
"I said shut it.” 
Först måste jag säga att jag verkar vara den enda som inte stör mig på språket i den här boken. Men sen läste jag den på engelska och inte svenska som de flesta av er verkar ha gjort. Vilket jag då kan förstå, hade det stått e och istället för är och sånt hade jag irriterat mig mer än vad jag nu gjorde när det stod tex yer istället för your (som ni ser i citatet ovan). För precis som i Blodröd väg/Bloodread road så är språket i denna bok lite speciellt. Författaren har valt att leka med språket och det finns många medvetna felstavningar som ma istället för my och thru istället för through. Men det finns även grövre felstavningar som tex creacher istället för creature och preparayshans istället för preparations. Men eftersom jag inte är superduktig på att stava på engelska märker jag inte alla dessa så det gör mig inte så värst mycket. Är ni petiga med sånt så varnar jag er dock ;).

Själva grundhandlingen är väldigt intressant och med korta kapitel så flyger de första 150 sidorna fram. Men sen börjar det sega till sig lite, jag fastnar inte fullt för karaktärerna och jag tröttnar på att bara läsa om deras rymning och springande i skogen..Tycker det är lite tjatigt och tråkigt.

Karaktärerna kan jag inte heller prata om så mycket utan att spoila vissa saker som händer i början av boken men kan iallafall säga att Todds hund Manchee verkligen var galet söt =). Han var nog min favorit. Jag skulle också vilja ha en hund som jag kunde förstå/prata med, Todd är dock en jävla gnällapa som inte fattar hur bra hans hund är >.<! Irriterad på honom. 
Tycker att huvudkaraktärerna var helt okey men fastnar inte för dem så att jag bryr mig, eller känner att jag lär känna dem på riktigt. Känns bara som att man känner dem på en väldigt ytligt nivå.

Men sen kommer en viss scen, där jag märkte att jag visst brydde mig om dem. Ja, jag kan ju säga att jag inte hade torra kinder efter den.... Jag gick verkligen i tusen bitar! Inte okey! =(. Även en annan scen [scenen med Todd Sparcle mannen ]  grep mig väldigt starkt. Kunde inte fortsätta läsa på ett tag utan fick vänta några timmar.

Så även om vissa bitar av boken var sega så gillade jag boken och tyckte den var intressant och spännande. Har dock inte bestämt mig om jag ska läsa fortsättningen eller inte....

Så visst tycker jag att ni ska läsa den, men läs den på ENGELSKA de som läst den på svenska verkar inte alls ha gillat den lika mycket.

Sammanfattning: Bra och spännande början men sen något tjatig och seg. Gillade boken men är inte hundra på om jag kommer läsa tvåan..      
Tips: Läs på originalspråket ;)!
Recensioner från andra bloggar: 
Läst på Eng: Bookrelated. Läst på Sv: Bokrygg, Zachan, Bookshelf, Boktycke, Flygarens bokblogg, Textappel, Booklover.

Hittade verkligen många fler som läst den på svenska, vilka är ni som läst den på engelska?
Random tankar:   Förekommer lite spoilers för er som inte läst boken än ;)

- Beskrivningen av "Sparcle"-folket påminner mig lite om hur rusties beskrevs i Uglies-serien
- Gillar inte att det kallas "New world" men att de har kvar de gamla rostiga könsrollerna ändå :( Suck! 
- Viola påminner mig om Lilo i Femte elementet där i början av boken, såg mig en liten yngre variant av henne i mitt huvud =). Någon mer som gjorde det?
- Boken känns även lite som The Maze runner då vi har en tjej och massor av killar =). Annars inte så likt dock :P
- Jag stör mig på alla gånger som Todd läser de andras tankar och får reda på massa spännande och avslöjande saker men att VI inte får veta detaljerna... att ALLT alltid ska sparas till senare. Det är okey om det är någon gång, då är det bara spännande men är det så hela tiden blir det bara fånigt.
Andra omslag/utgåvor:
1. Helt okey ^^. Inbunden: [Adlibris][Bokus] 
2. Tråkigt tycker jag tyvärr..  Häftad:[Adlibris][Bokus]
3. Svenska omslaget för den inbundna, som originalet =).  Inbunden: [Adlibris][Bokus]
4. Svenska pocketomslaget, helt ok, gillar de andra bättre. Pocket:[Adlibris][Bokus]

7 kommentarer :

  1. Jag läste den på svenska och recenserade den, den sög...

    SvaraRadera
  2. Jag klarade inte av språket :(

    Lite spoiler för er som inte läst boken:

    Sen tycker jag att själva konceptet och handlingen motsäger varandra. Alla kan höra allas tankar men ändå så lyckades HELA staden dölja en superstor hemlighet för Todd. Förstår inte hur folk kan låta bli att tänka på hemligheten när de ser honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det störde i för sig jag mig ENORMT på också... verkligen inte logiskt :P

      Radera
  3. Tyckte det var roligt att du gillade de första 150 sidorna medan jag ogillade demxD

    SvaraRadera
  4. Viola=Lilo det kan jag absolut hålla med om! Och jag håller med Anna/Boktycke - allt känns inte riktigt vattentätt, det är många saker som liksom inte håller hela vägen in i mål.

    SvaraRadera
  5. Attans, köpte den på svenska :( klarade inte ens av att läsa ett kapitel i blodröd väg, och om den här är skriven på samma sätt lär det inte gå mycket bättre för den. Kanske borde lära mig att öppna boken och läsa första sidan innan jag lånar/köper dem.

    SvaraRadera
  6. Det är väl mer att den är skriven på countryspråk, tyckte det gjorde texten lite mer..personlig och karaktärig. =P

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...