fredag 25 maj 2012

Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom

Titel: Fallet med de försvunna böckerna
Författare: Ian Sansom 
Originaltitel: The Case of the Missing Books
Förlag: Massolit förlag
Antal sidor: 325 sidor
Språk: Svenska
Serie: Första boken i en fristående serie. 
Rec-ex: Ja, från Massolit! Tack!

(utläst 10 maj 2012)

Beskrivning från Adlibris:

Israel Armstrong är en känslig själ. En bokälskande vegetarian i manchesterkostym som flyttar till Irland för ett efterlängtat jobb som bibliotekarie. Men när han efter tolv timmars resa kommer fram upptäcker han att biblioteket har stängt, för gott, och att hans nyblivna chef har glömt berätta att hans tjänst numera består i att köra en bedagad biblioteksbuss.

Strandad långt ute på den irländska landsbygden har Israel två val: Att med svansen mellan benen återvända till sitt halvdana liv i London och sitt halvdana jobb på en lågprisbokhandel i ett köpcentrum, eller att stanna kvar och sätta sig bakom ratten på en bokbuss som sett bättre dagar, och som inte bara saknar hyllor utan också böcker. För det visar sig vara nästa hake. Bibliotekets samtliga femtontusen böcker har försvunnit. Men vem stjäl så många böcker? Och hur?

Den högst motvillige hjälten finner sig snart indragen i såväl jakten på böckerna som i lokalbefolkningens romantiska intriger. Ingendera leder dit Israel väntat sig.

Fallet med de försvunna böckerna är första delen i en serie om den ofrivillige detektiven Israel Armstrong.
Inbunden: [Adlibris][Bokus] 

Kommentarer:

Var beredda för här kommer tyvärr en väldigt sågande recension.

För att iallafall börja med något positivt så gillar jag verkligen när böcker nämner andra böcker. Som här när "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" nämns =).  Det var nog andra eller tredje gången just den boken nämns i en bok jag läst, sånt är kul! Dock hade jag hoppats på ännu mer med tanke på att det här är en bok som faktiskt handlar om böcker.. Tycker det var lite snålt med name-dropandet och var det någon bok som nämndes så var det mest klassiker eller böcker jag ändå inte läst, förutom en HP bok som dissades! Ja ni kan gissa min ilska :P.

Största problemet jag hade med denna bok var att det aldrig kändes som att det hände något relevant för huvudhistorien, alltså själva bokstöldsmysteriet. Utan istället var det långa dialoger utan innehåll och utan att namnen på de som pratade nämndes tillräckligt ofta (sånt blir jag otroligt förvirrad av). Det mesta i boken var bara tomma ord som inte förde historien framåt. Inget var rak på sak utan allt var enorma kringelkrokar och omvägar med strunt utan att något som jag tyckte var vettigt hände. För mycket dösnack och dötid.

Att karaktärerna och miljöerna samtidigt var deppiga och oinspirerande gjorde inte saken bättre.  Ja som jag sa blir denna recension inte snäll alls tyvärr. Känner mig alltid lite elak när jag sågar en bok så här men jag känner samtidigt ett ansvar att vara ärlig i mina recensioner så det är jag självklart. Något annat skulle ju kännas ännu mer fel.  Men sen vet jag ju att det finns många som uppskattar den här boken, smaken är ju som baken :P.  I bokcirkeln (som vi bara råkade bli tre till denna gång) så fick boken tummen ner av två  och medelbetyg av vår tredje medlem. Så just för oss gick den inte hem.

Sammanfattning: 

Nja tyvärr inte min typ av kaka. Tyckte den var mycket seg och att dialogerna och stor del av handlingen var meningslös babblande. Tyckte inte heller att det fanns några karaktärer att hurra för. Men omslaget är riktigt läcker så snygg i bokhyllan är den iallafall :P.

Hade hoppat på att den skulle vara lite fånig och rolig som framsidan förmedlar men nä inget fängslar mig i denna bok. Så skulle tyvärr inte läst klart om det inte hade varit för att det var ett rec-ex och en bokcirkelbok....

Recensioner från andra bloggar: 

Bokpotaten, Vargnatts bokhylla, Bokgrottan, Bibliopepe, alkb, Bokslukaren, Hyllan, Böckerx3.

Andra omslag/utgåvor:

1. Snyggt omslag, riktigt mysigt. Dumt bara att den inte verkar finnas som inbunden med detta format? För tvåan kör ju på samma stil som denna inbunden... :S.  
Pocket: [Adlibris][Bokus] CD-Bok: [Adlibris][Bokus] Mp3 på CD: [Adlibris][Bokus]  
Mp3: [Adlibris][Bokus] E-bok: [Adlibris][Bokus]
2. Är inte ett jättefan över originalomslaget, tycker det är lite tråkigt. Häftad: [Adlibris][Bokus
3. Lite kul omslag ändå. Häftad: [Adlibris][Bokus]

Ännu en gång har jag förstås sett till att jag har det omslaget jag gillar mest. Tycker de färgglada och tecknade omslaget är helt underbart. Men den svenska pocketvarianten kommer som en mycket stark tvåa.

Vilket omslag gillar ni bäst?

1 kommentar :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...