söndag 20 november 2011

Tales from Outer Suburbia av Shaun Tan

Titel: Tales from Outer Suburbia
Författare: Shaun Tan
Förlag: Arthur A. Levine Books
Antal sidor: 96 sidor
Språk: Engelska

(utläst 3 november 2011)


Beskrivning från Bokus:

An exchange student who's really an alien, a secret room that becomes the perfect place for a quick escape, a typical tale of grandfatherly exaggeration that is actually even more bizarre than he says... These are the odd details of everyday life that grow and take on an incredible life of their own in tales and illustrations that Shaun Tan's many fans will love.


Kommentarer:

Som jag nämnt tidigare är Shaun Tan något av en favoritillustratör efter att jag läste Det röda trädet. Detta fina album med noveller, bilderböcker, serier och mysiga små historier ändrar inte detta.

Innan jag såg albumet irl på SF-bokhandeln så hade jag fått för mig att den var EN historia, inte flera, trodde det skulle ha någon science fiction känsla över sig och handla om den lustiga mannen på framsidan. Nu i efterhand är jag glad över att den inte gjorde det, då just den historien inte var min favorit.



Det andra jag märkte när jag bläddrade i den i bokhandeln var att hela serien "eric" redan fanns i denna samling. Så en liten varning! och ett litet tips köp inte så som jag var nära på att göra både detta album och albument "eric" som även säljs separat, för hela serien finns alltså redan i "Tales from Outer Suburbia" så ni behöver alltså inte köpa båda! Om ni inte vill förstås, "eric" albumet råkar nämligen var gruvligt söt och pyttelitet, kanske bara tio gånger tio cm. Såg albumet på nätet och slogs av att det var så billigt bara 40 kr på amazon tror jag det var, men där har ni förklaringen, den är väldigt tunn och väldigt liten.


Men som alla novellsamlingar så är förstås inte alla av historierna tiopoängare, vissa är riktigt bra, vissa är bra och vissa kommer jag tyvärr glömma väldigt fort, men alla hade sin charm ändå och alla var väldigt söta. Den är även lite annorlunda från andra seriealbum jag läst då inte alla är bestående av bara bilder, många historier i detta album är istället en kort novell med kanske bara en bild. Vilket till en början gjorde mig besviken, det var ju ändå en favoritillustratör jag var ute efter, och jag köpte den inbunden för att jag ville lyxa till det och köpa en mysig bilderbok en bok med massa snygga bilder ritade av honom inte en bok med text om ni förstår vad jag menar.

Men nu visar det sig att han även är en väldigt mysig författare så missnöjd blev jag i slutändan inte iallafall.

Mina favorithistorier i albumet är bla "eric" som jag nämnde tidigare en söt historia om en familj som har en turist (en liten konstig svart varelse) boende i deras tekopp i köket över en tid. Men den absoluta favoriten tror jag nog ändå är "distant rain" <3:

“Have you ever wondered what happens to all the poems people write?”
En liten historia om vad som händer med alla små dikter som folk skriver. Hela historien är skriven på små utklippta papperslappar som ni ser på bilden ovan.

Några andra favoriter är "make your own pet" hur man kan göra sig ett eget husdjur med hjälp av skräp och slängda saker och även "alert but not alarmed" en knasig historia där alla har en missil stående på sin bakgård.


Alla histoirer har sin egen känsla som den lämnar kvar efteråt och jag ska helt klart läsa mer av denna duktiga illustratör.Är ni nyfikna på vad mer han har gjort, kolla in hans hemsida vettja ;).

Och åh vad jag skulle vilja ha en affisch tecknad av honom här hemma.

Ett fint litet album med en blandning av originella historier, vissa bättre än andra med är över lag mycket nöjd. Skulle man sammanfatta alla historierna med två ord så är det skumma men mysiga.
Julklappstips kanske?

Recensioner från andra bloggar:
Lingonlitt, Boktradition, Need more books, Nilmas bokhylla.

Andra omslag/utgåvor:


Söker jag på boken på Aldlibris och på Bokus kommer även de här omslaget upp... Vilket jag inte alls förstår mig på? Det är ju ingen julbok. Varför har de en så konstig bild? Den har väl inget med Shaun Tan att göra eller? Blir hemskt förvirrad... Det står att de är från förlaget "Templar Publishing" och kollar jag på deras hemsida så hittar jag ett annat omslag. Blivit lite knas när förlaget skickat sitt omslagsbild kanske?

För jag gissar att det är det här:



omslaget som de egentligen menar. Den varianten finns även på amazon och book depository så de känns mest logiskt. Kul grej iallafall :P. Bilden från den framsidan kommer från den knasiga historien om några hundar som ger igen på en elak man och djurplågare.

Uppdatering:  Boken ska även släppas på svenska i september 2012 =) Kul!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...