fredag 22 juli 2011

Day 08 – Most overrated book

Den mest överskattade boken? Dags för diss-tajm alltså!

Som vanligt kan jag inte hålla mig till EN bok, så här får ni en lista:

Vi börjar med en bok som jag var jättebesviken på, som jag hade hört så gott om, som såg så fin ut och som jag länge velat att läsa ” Kärlekens historia” av Nicole Krauss. Jag tog mig igenom halva innan jag gav upp och kände att detta helt enkelt inte var något för mig. Tyvärr tyckte jag den var seg och har nästan glömt helt vad den handlade om. Kan inte någon som älskade den förklara för mig vad det är som gör att ni tyckte så mycket om den?


Bok nr två på dissarlistan har även den varit väldigt hypad, nämligen ”Den hemliga historien” av Donna Tartt. Som jag skrev i mitt inlägg om ”Djur” av Joyce Carol Oates är denna genre kanske inte helt min cup of tea men i alla fall var den läsvärd och jag gillade den delvis men jag fick verkligen kämpa mig igenom den för att få den utläst. Är det för mitt ointresse av poesi och dylikt eller vad beror det på tror ni?


Sedan har vi min hittills sämst betygsatta bok på bloggen ”Medicinen” av Hans Koppel. Inte rolig som man lovades, inte heller något överraskande alls. Nä platt fall för mig där. Finns det inte någon som kan förklara varför alla verkar älska den?




Vi fortsätter att dissa och nästa på listan bliiir *trumvirvel* .......
”Da Vinci-koden” av Dan Brown
! kan detta vara en av nutidens mest lästa bok eller? Helt galet vilken hype den fick när den kom. Tog några år innan jag själv läste den och blev inte övertygad. Den hade sina spännande ställen och var väl intressant, men jag tyckte också att den var seg på sina ställen och inte alls världens bladvändare som många andra verkar tycka att den var...


Skulle kunna fortsätta i detta negativa spår i evigheter men känns inte så nyttigt att bre på min bitterhet mot alla besvikelser jag har haft i bokväg :P Men nämner i alla fall snabbt några till:
”Snabba cash”, ”En vampyrs bekännelser”, ”Norwegian wood” , ”Box 21” etc etc..


Detta var alltså ett inlägg till utmaningen "30 Days of Books".

3 kommentarer :

  1. Brorsan tipsade mig om "Kärlekens Historia", han älskade den, jag själv vet inte riktigt vad jag känner för den. Kanske fanns det någon djupare mening som jag inte förstod.. men jag tyckte ändå att den var vackert skriven, liksom lättläst. Ska fråga honom vad han tyckte var så bra med den :P återkommer!

    SvaraRadera
  2. hihi, själv gillar jag davinci-koden och en vampyrs bekännelser väldigt mycket. Älskade ledtrådarna i tavlorna/konstverken, jag köpte till och med en illustrerad utgåva av da-vincikoden (fast den har legat orörd på bokhyllan i några år nu). En vampyrs bekännelser läste jag när jag var 12 så jag minns inte så mycket av den, förutom att jag tyckte att den var bra.

    SvaraRadera
  3. Bra att andra kan gilla dem, avundsjuk att jag själv inte blev förtjust :(

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...