torsdag 21 juli 2011

Veckans fråga: Varför måste alla YA huvudpersoner vara 16 år?

Jag älskar att läsa ungdomsböcker, tycker de är lättlästa, ofta spännande med ett bra läsflyt och framför allt har det ofta ett intressant tema som lockar mig. Men det som stör mig enormt är att det så gott som alltid ska vara en 16 årig tjej som är huvudkaraktären….
Varför måste alla YA-huvudpersoner vara 16 år?

Kan de inte variera sig lite? Är så trött på dessa mesiga 16åriga tjejer som inte vet vad de vill.
Gillar dock som sagt temat och historierna ofta i dessa böcker så jag läser dem i alla fall, trotts att jag är snart 24 och inte kan känna igen mig själv på samma sätt i dessa huvudkaraktärer längre. Det är tråkigt, jag vill känna samhörighet med personen jag läser om.

SÅ GE MIG TIPS! Tips på roliga, lättsamma och spännande historier med karaktärer i 20-26 års åldern =) Tack på förhand ;)

(inget elakt menat till er som är sexton, jag har själv varit en osäker 16åring och jag minns hur jobbigt det var)

6 kommentarer :

  1. när jag tänker young adults tänker jag personer över 20. I min kommande bok "Halvblod" är huvudpersonerna 22 och 27. (plus tvåhundra år för den senare) Men den kommer inte förrän i december i år!

    SvaraRadera
  2. För 16 är väl den klassiska åldern då man varken är ett barn eller en vuxen? Genren har väl fått sitt namn efter det.

    Svarade förresten på din kommentar i min blogg men jag kan rekommendera den här igen. Succubus Blues av Richelle Mead är rätt bra. Innehåller dock en del sexscener så man märker att det inte är någon ungdomsbok :p

    SvaraRadera
  3. Sofie: Då ska jag spana efter den i december sen!
    Du verkar vara en spännande författare, ska se till att läsa något av dig helt klart! =)

    Anna:
    Tack för tipset, ska kolla in den =)
    (var nått krångel så såg inte om kommentaren kom fram men det gjorde den tydligen!)

    SvaraRadera
  4. Har funderat över detsamma ett antal gånger (okej, jag är själv bara femton år, men ... till och med jag blir uttråkad på alla dessa sextonåringar).

    Just nu läser jag dock en bok i vilken huvudpersonen är omkring 450 år gammal, i formen av en tjugoettårig flicka. Fast hon beter sig ändå som en sextonåring ... och då brister ju det. (Immortal Beloved av Cate Tiernan, riktigt bra bok även om nämnda huvudperson är smått irriterande.)

    Poison Study av Maria V Snyder kan jag förresten rekommendera, fantasy där huvudpersonerna är i tjugo- till trettioårsåldern.

    SvaraRadera
  5. "Niceville" av Kathryn Stockett är ju poppis just nu. Jag läste den nyligen och tycker att den var både spännande och lättsam (även om det inte är en ungdomsbok). Den utspelar sig i 60-talets Missisippi, så hemmafruarna är i 23-årsåldern, om jag inte minns fel.

    Sedan kan jag verkligen rekommendera "Händelser vid Green Oaks galleria" av Catherine O'Flynn, en riktig mysrysare. Den handlar om en flicka som på 80-talet försvinner spårlöst i en stor galleria när hon leker spion. Och tjugo år senare snubblar en säkerhetsvakt och en butiksanställd över denna gåta. De är visserligen i 30-årsåldern men hade lika gärna kunnat vara 25.

    /Mvh Sofia

    SvaraRadera
  6. andréa: Tack för tipsen! ska jag kolla upp =)

    Sofia: känns inte som om Niceville är min typ av bok, men just därför ska jag nog läsa/låna den av någon så kul när man blir överraskad. Kanske älskar den.

    Ny deckare behöver jag också, kul där inte personen som löser fallet är en sur gammal gubbe som de ofta är i deckare :P

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...