tisdag 24 maj 2011

Box 21

Titel: Box 21
Författare: Roslund & Hellström
Antal sidor: 401
Språk: Svenska

(utläst 23 maj 2011)

Beskrivning från Adlibris:

En kvinna hittas med trettiofem piskrapp över ryggen i en lägenhet med elektroniska lås. En man blandar tvättmedel och amfetamin medan vener fräts sönder. Snart ska en av dem åka nerför trappan i rullstol, med ansiktet in i en vägg. Den andra ska ta hissen ner till bårhuset, peka med en pistol, ta döda och levande som gisslan.

Kriminalkommissarie Ewert Grens och kriminalinspektör Sven Sundkvist leder plötsligt två olika brottsutredningar från en operationssal på akutintaget.

Har döda människor rätt att tala?

När ett brottsoffer blir en brottsling, är hon då god eller ond?

Box 21 är en stark kriminalroman som skildrar en mörk sida av samhället. Om handeln med liv som pågår här och nu. Om hur offer blir gärningsmän och om hur vänskap inte alltid är vad man tror. Och om box 21 som gömmer två unga kvinnors liv.


Kommentarer:


Läste ut den här igår morse, hann inte och kunde inte skriva om den då. Kunde inte för att jag var för arg, hann inte för att jag skulle iväg och plugga.
Verkar som om jag är en av få som inte älskar den här boken. Minns att den låg högt upp på boktopplistor hos tex pocketshop och adlibris men det är inte för att jag är besviken som jag är arg, utan för att karaktärerna i boken gör mig så gruvligt förbannad. Tror inte jag kan fortsätta läsa något mer av Roslund och Hellström. Efter den här boken har jag ingen respekt kvar för kriminalkommisarierna /poliserna i boken (lite spoiler men jag hoppas inte för mycket).
Trafficking är ett starkt ämne och ger starka känslor. Bättre att man blir förbannad på en bok och inte gömmer den, än att den är för lycklig (och på så sätt för orealistisk) så ämnet glöms. På så sätt är det väl bra men jag är trött på att vara så bitter, trött på att jag har börjat hata mänskligheten.
Denna bok gör inte direkt att de känslorna blir mindre.
Som deckarroman är boken helt okey, inte den mest spännande deckare jag läst men inte heller den dåligaste. Läste ut den på en dag, så plus för att den i alla fall inte är seg!
Inge vidare till recension kanske, men diskuterar gärna den här boken om någon som har läst den vill dela med sig av sina tankar ;)




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...