tisdag 19 juli 2011

The Walking Dead Volume 1: Days Gone Bye

Titel: The Walking Dead Volume 1:
Days Gone Bye

Författare: Robert Kirkman , Tony Moore
Förlag: Image Comics
Antal sidor: 144
Språk: Engelska
Serie: volume 1 i The Walking Dead

(utläst 6 juli 2011)

Beskrivning från Adlibris:

An epidemic of apocalyptic proportions has swept the globe, causing the dead to rise and feed on the living. In a matter of months, society has crumbled: there is no government, no grocery stores, no mail delivery, no cable TV. Rick Grimes finds himself one of the few survivors in this terrifying future. A couple of months ago he was a small town cop who had never fired a shot and only ever saw one dead body. Separated from his family, he must now sort through all the death and confusion to try and find his wife and son. In a world ruled by the dead, we are forced to finally begin living.

Kommentarer:

Har inte läst många seriealbum så detta var spännande som omväxling. Jag har tidigare tyckt att serier är lite torra och har inte riktigt fastnat för dem. Kan dregla över bilderna med fastnar inte för karaktärerna eller handlingen, man kommer inte dem tillräckligt nära.

The walking dead är inte heller en serie där jag kommer personerna speciellt nära men jag sugs in på ett sätt som jag tidigare inte gjort av tecknade serier. Det är snyggt tecknat och spännande. Jag hade dock sett tv-serien innan jag läste så mycket som hände var inte speciellt oväntat. Ser fram emot att läsa fortsättningen där jag inte är lika ”vetande”.

Blev en kort recension för en gång skull :P och nöjer mig med att säga att jag gillade den. För att få en mer givande recension kan ni läsa någon av dessa: SwedishZombie, Beroende av böcker eller den mindre positiva från Bokstävarna (som tar upp de pinsamma könstrollerna i serien som jag själv håller med om men väljer att blunda åt för att inte förstöra läsupplevelsen, men läs hennes kritik, den är viktig).



Finns även på svenska, provläs på Alibris hemsida.

4 kommentarer :

  1. I nästa album sker ett tecknarbyte man kan diskutera. Men det är egentligen lite struntsamma då historien riktigt tar fart där.

    När kommer din recension av The Passage som alla utom jag älskar?

    SvaraRadera
  2. Jo läste om det, spännande. Vad var anledningen till bytet?

    Det kommer att dröja.. har läst och läst men är bara på sida typ 340 kanske. Inte helt så förtjust som jag ville vara tyvärr jag heller.

    SvaraRadera
  3. Bytet berodde på att Tony Moore, som är en grym tecknare, inte hade möjlighet att leverera tillräckligt snabbt. Kirkman ville ha The Walking Dead som månadstidning och först med Charlie Adlard som tecknare så var det möjligt.
    Personligen gillar jag att könsrollerna till en början är stereotypiska, och att Donna protesterar mot det men inte får medhåll av de andra, men efterhand som saker och ting inte reder ut sig som man trott så ändras dynamiken i gruppen. Allen har ju till exempel snarare den stereotypiske kvinnans personlighet snarare än han är den maskulina skogshuggartypen som han ser ut att vara. En av de kanske lite mer anonyma tjejerna i gänget steppar ju upp och blir kanske den viktigaste ur ett överlevnadsperspektiv, vilket väl är typiskt stereotypiskt ett "manligt" drag och hen som gör entré i volym 4 ska vi ju inte snacka om!
    De som ger serien den kritik har antagligen varken läst särskilt långt (och därmed inte fattat poängen med könsrollerna i allmänhet, men hela serien i synnerhet) och de borde nog rannsaka sig själva först: vilket är viktigast: neutrala könsroller eller en bra och väl berättad historia?
    Nu är vi givetvis partiska, men vi hade knappast gett ut The Walking Dead som vår första titel, och inte 4 stycken innan någon annan titel blev aktuell och inte heller en lärarhandledning för just TWD om vi inte tyckt att den tog upp allt det här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha intressant, synd men förståeligt.

      Intressant ska tänka på de när jag läser 3-5an =)
      Själv tycker jag hela könsrollsfrågan är jätteviktig, det är något jag brinner mycket starkt för. Så de är viktigt, men jag vill ju inte ha tråkiga historier för de så de får gärna innehålla båda :P

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...