söndag 22 maj 2011

De ickesynliga av Fredrik Härén

Titel: De ickesynliga
Författare: Fredrik Härén
Antal sidor: 315
Språk: Svenska

(utläst maj 22 2011)

Beskrivning från Adlibris:

Precis som vissa hemligheter måste förbli hemliga måste vissa berättelser berättas. Det är dags för historien om de ickesynliga:
"Det finns en okänd människoart som lever mitt ibland oss. Människor av kött och blod, precis som vi, men de har snövit hud och vitt hår och deras cellstruktur gör att ljuset bryts mot deras kroppar, och därför kan våra ögon inte se dem. Men vi kan märka dem ibland, när de råkar komma för nära oss. Känslan av att det finns någon annan i rummet, trots att vi vet att vi är ensamma."
Gjorde hon rätt när hon släppte in den okände mannen i sin lägenhet? Det han berättade lät som rena fantasierna.
När journaliststudenten Alexandra intervjuar barn om deras låtsasvänner börjar underliga saker hända. Barnen beskriver vita människor som finns i deras närhet och som föräldrarna inte kan se. En teckning gjord av en mentalpatient visar en känd men ändå märklig värld, som både skrämmer och lockar henne.

Kommentarer:

Har nog aldrig läst en bok med så många frågor, med så många rader som slutar med ett frågetecken och där meningen efter inte följs av ett svar. Boken är så som många andra bokbloggare pointerat en mycket filosofisk bok men det behöver såklart inte vara något negativt, beror på vad man är sugen på att läsa.

Jag är glad att jag läste många recensioner av boken innan jag läste den själv, så att jag blev mer förberedd på vad jag skulle läsa. När jag tävlade om boken förväntade jag mig en helt annan bok, men nu slapp jag bli lika besviken. Hade nog hellre velat ha boken jag förväntade mig som jag trodde skulle vara en vanlig spännande fantasy men de här blev istället en mycket intressant och annorlunda läsupplevelse.

Kändes som att läsa en skolbok eller en faktabok dock en mycket fängslande och rolig sådan. Tänk om alla läroböcker kunde skrivas så här! Vad lätt jag skulle haft i skolan när jag var liten då. Känns som om författaren vill trycka in så mycket som möjligt av sin livsfilosofi. Vilket gör att det delvis blir en mycket tänkvärt och intressant läsning men hade kunnat tonas ner en hel del, det blev helt enkelt för mycket av det ”goda”.

Jag är fascinerad men också besviken på hur de ickesynliga beskrivs som ett bisamhälle med en drottning och hennes arbetare. Spännande idée men hade tänkt mig mer ”vanliga” människor i ett vanligt samhälle fast där de hade fötts osynliga, hade jag själv tyckt var mer intressant, men smaken är ju som baken :P.

Måste också påpeka hur fin boken är, fin glansig framsida med en härlig grön färg. Varje kapitel börjar med ett mysigt citat och boken växlar med att vara skriven på vita sidor när man följer Alex och de ”vanliga” karaktärerna och byter sedan till svarta sidor med vit text när man följer de ”icke synliga”. Har inte läst eller ägt en inbunden bok förutom Harry Potter böckerna på flera år och är fortfarande ett större fan av pocketböcker som är mindre, lättare och billigare. Jag vill kunna packa med mig en bok i handväskan vart jag än går och det blir lite knepigt med en stor otymplig inbunden bok men fina är de ju.


(Blev en längre recension, märker att jag stegvis inte håller det jag lovade, att detta skulle vara en blogg med korta recensioner men men :P)

En bok som inte får toppbetyg men som gick snabbt att läsa vilket var skönt då läsandet stannade upp när jag började läsa En vampyrs bekännelser som är så som thecuriouscaseofthebooks nämnde i en kommentar rätt seg i början.

Betyg 6, står enligt min betyglista (Uppdatering: enligt GAMLA betygskalan) för böcker jag tycker är läsvärd men som jag troligen inte kommer komma ihåg. Vilket är lite missvisande när jag betygsätter denna bok för jag tror ändå jag kommer komma ihåg den här historien och ha några av funderingarna boken ställde kvar i tankarna, men mer än en sexa blir det tyvärr inte. Läsvärd med betoning på att den verkligen är läsvärd men inte mer än så.

Kan ändå känna hur boken kryper in på en, sitter och märker hur jag kollar runt omkring mig när jag sitter här ensam och skriver och funderar om jag verkligen är ensam… Läskig tanke att det kan finnas något osynlig som ser allt man gör.


2 kommentarer :

  1. Jag blev allt lite besviken på den här boken, hade helt andra förväntningar än det jag fick. Kanske ska låta den ligga ett tag och sedan försöka igen, med andra ögon.

    SvaraRadera
  2. Ja eller hur! som jag skrev så är jag glad över att jag läste många recensisoner innan =). Så jag inte blev lika besviken..Visste att jag inte skulle få vad jag väntade mig.

    Jo tror det är smart, sattsa på det!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...