torsdag 27 december 2012

Ang bytet av omslagen på Safirblå, svar från Bonnier Carlsen!

Som ni fick läsa i det här inlägget, så ska Bonnier Carlsen ändra omslagen för Safirblå böckerna så att de inte längre passar de gamla omslaget för första boken Rubinröd. Maja från Vi unga författare skrev till förlaget och undrade varför och hon var sedan snäll och delade med sig av detta svar från dem:
Hej Maja
Visst är det fina omslag! Men vi har fått höra från många bokhandlare att de vänder sig till en yngre publik än vad innehållet gör. Dvs många i rätt åldersgrupp (ca 14 år) inte vill läsa den för de tror Rubinröd är för 10åringa pga omslaget. Sen är det ju så att de som väl läser den ändå ofta älskar boken bara de börjat läsa.
Dessutom är det ju inte så många 14åringar som köper böcker själva utan deras föräldrar som handlar åt dem och de är ännu mer oroliga att de ska köpa en bok som inte passar.
Så därför tror vi att fler kan upptäcka denna juvel till bok med nytt omslag.

Nyfiken – hur hörde du att vi skulle byta omslag?

/Karin
Fortfarande väldigt tråkigt såklart men nu vet vi iallafall anledningen till bytet. Men tråkigt att de inte kan trycka båda omslagen, så man kan välja. Gissar dock att det skulle vara för dyrt.. Undrar om de är samma sorts anledning som har gjort att de amerikanska omslagen byter så ofta. Vad tror ni?


36 kommentarer :

  1. Jo, men det verkar logiskt! Trots att jag gillar det första är väl det andra lite mer passande... :)

    SvaraRadera
  2. Så här tänkte jag också. De förra omslagen var för barnsliga. Fina men barnsliga. De gör helt rätt i att byta omslag! Även om de förra var fina...men de nya är också fina! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte de kändes så barnsliga, bara fina :( och nej de nya är inte fina bara tråkiga ;P

      Radera
  3. Det låter vettigt, men jag hoppas att de kör på originalomslagen ;)

    SvaraRadera
  4. Gillar inte de nya omslagen alls. Suck för byte.

    SvaraRadera
  5. Åh, jag hade nästan glömt att jag ens hade en blog! Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja jag såg att du inte hade skrivit nåt på länge men var ju snällast att länka ändå tänkte jag :P

      Radera
  6. I svarsmejlet frågade jag om de inte kunde trycka båda omslagen. Jag har inte fått svar än, men jag kan visa svaret här sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS: Är det OK om jag har med din blogg i mejlet för hon undrar hur jag fick reda på att de skulle byta omslag?

      Radera
    2. Helt okey =) är nog bra så de kan läsa allas kommentarer om det! /Miriam

      Radera
  7. MEEEN de andra är ju så mycket finare! Måste man köpa den på tyska nu bara för att den ska passa in? :( De nya är ju så tråkigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är jävligt surt när man köpt ettan i ett omslag och sen så får man byta för att de andra inte passar in! Då köper jag nog hellre inte resten.

      Radera
  8. Varför gjorde de inte bara ett annat omslag från första början?! Läser de inte boken innan de sätter omslag eller?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen för att de också tyckte omslaget var fint men märkte sen att de inte sålde så bra för just den målgruppen det var tänkt.

      Radera
  9. Har fått ännu ett mejl nu! Hon skriver att hon läst kommentarerna här. Alla böckerna kommer få de nya omslagen, det finns skisser på dom. Mycket mer än så stod det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har även fått bilder på hur de ska se ut.

      Radera
    2. Men va sa hon om alla kommentarer då? Både i detta inlägg och i förra, 99% är ju jättesura och besvikna.

      Radera
  10. Vad heter de lådorna du förvarar dina böcker i? Alltså vad heter produkten och var har du köpt den? Ich då menar jag inte bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lådorna? Menar du dessa: http://4.bp.blogspot.com/-rBgBIf0UGZs/Tqr6xNWXJpI/AAAAAAAAAcI/obdk4SSWD74/s1600/IMG_3453.JPG

      De är från Bolagret, som tyvärr gått i konkurs =(..

      Radera
    2. Jaha, vad synd. De var ju så läckra :(

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Vet du några liknande boklådor då? Jag är nämligen ute efter något i den stilen :)

      Radera
    5. Tycker också att de är läckra. Skulle passa bra för mi9g tror jag ;)

      Radera
    6. Tyvärr vet jag inte något annat ställe, men finns säkert på nån annan möbelbutik, kolla Mio eller vad de heter tex? Men är nog grymt mycket dyrare där.. mina kosta bara 500 för tre stycken... :(

      Radera
  11. Trist... Själv tyckte jag inte att de var barnsliga, mer originella i så fall. Tyckte faktiskt att originalomslagen var ett av de absolut snyggaste som släppts i Sverige i år. Trist att de såklart ska byta...

    SvaraRadera
  12. Åh, vad jag har saknat förlagsmänniskornas kommentarer på vår omslagsbytarilska - bra med ett svar och visst är det förståeligt - de vill ju tjäna pengar. Dock är jag fortfarande ilsk, när de byter mitt i serier känns det inte okej. Just nu är jag jäkligt glad att jag läser de här böckerna på tyska så de blir enhetliga (om nu röd+blå+grön är enhetligt) i bokhyllan. Den som medvetet sabbar min bokhyllas fengshui står inte högt i kurs hos mig! >_<

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Dom har ju läst dessa och de andra kommentarerna, jag vill veta hur de tänker om dem!

      Haha nä verkligen inte! Fy på alla som förstör våra bokhyllor INTE OK!

      Radera
  13. Åh.. och jag som verkligen gillade omslagen fast de kanske såg lite "barnsliga" ut och jag är 23. Nåja, man kan ju förstå hur dom tänker också..men meh.

    SvaraRadera
  14. ohh vad arg jag blir, jag har nyss läst ut rubinröd och såg verkligen fram emot safirblå. inte bara för att boken är bra, utan för att omslaget är sjukt fint OCH för att jag tänkte samla alla tre. vi borde skapa ett stort protest emot bokförlaget som tänker byta omslaget till en ny som är trist och ointressant, vem hänger med? jag är säker att det också finns andra som också bryr sig...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...