onsdag 1 februari 2012

Glashuset av Rachel Caine

Häftad: [Adlibris][Bokus] 
Pocket: [Bokus]
Titel: Glashuset
Författare: Rachel Caine
Originaltitel: Glass Houses
Förlag: Styxx fantasy
Antal sidor: 311 sidor
Språk: Svenska
Serie: Vampyrerna i Morganville del 1

(utläst 19 december 2011)


Beskrivning från Bokus:

När smarta sextonåringen Claire Danvers kommer till Morganville för att studera tror hon att hennes största problem är de elaka tjejerna i studenthemmet. Men det visar sig snart att det finns mycket värre ­saker att frukta i Morganville. Staden är sedan länge ett högsäte för vampyrer och det är de som är den verkliga makten bakom allt som sker i området. Den som inte har en vampyrs beskydd är ett vandrande mellan­mål och ingen lyfter på ögonbrynet om några av collegets studenter "försvinner".
Claire lyckas hitta vänner och skydd i Glashuset tillsammans med tre andra udda karaktärer: gotharen Eve, rebellen Shane och den mystiske Michael som försvinner varje dag för att åter dyka upp vid solnedgången. Men frågan är om ens deras gemensamma krafter är nog för att hålla dem vid liv tills solen går upp.

Kommentarer:
Detta var ett pris som jag vann från en tävling som bokbloggen Booksarelives höll =). Så tack Naba och Styxx Fantasy för den här snygga boken!

Jag gillade boken. Den var lättläst, man sögs in i den och sidorna försvann därför fort. Vilket var toppen för med den blev jag av med min lässvacka ^^ Men vet egentligen inte vad som gjorde att jag gillade den. Tror så som Ela från Beroende av böcker att det helt enkelt var rätt bok för mig just da. Något man bara kan kasta sig in i direkt utan att behöva vara så vaken om ni förstår vad jag menar =).

Gillar att vampyrerna i böckerna är lite bakgrundsfigurer som många av er har nämnt, att hotet av dem alltid finns där även om de egentligen inte är med så himla mycket. Det gör att de känns lite läskigare, de gillar jag.

Händer egentligen inte så mycket i boken men ändå så ville jag läsa nästa och sedan nästa kapitel. Tröttnar visserligen lite grann efter halva boken men då hade jag ändå sträckläst första halvan så är kanske inte så konstigt. Speciellt när det ändå inte är världens mest händelserikaste bok.

Boken slutar med ett cliffhangerslut så det var tur att jag kunde läsa bok två så kort tid efter =).

Lättläst berättelse som man snabbt sugs in i. Förvänta er inte något oförglömligt äventyr utan en trevlig bok att läsa och försvinna in i för stunden.  Tips för er som har lässvacka ;)

Recensioner från andra bloggar:
Beroende av böcker, Swedish ZombieEli läser och skriver, Bokomaten,
Fiktiviteter, Underbart bokberoende, Boktycke.

Omslag/utgåvor: 
Gillar de svenska omslaget som är snyggt, stilrent och älskar att Styxx fantasy gör så läckra böcker med de svarta finta kanterna. Lite lyxkänsla när man läser =). Däremot är ju bilden på framsidan lite väl tjatigt använd, som jag nämnt förr.  ^^

På Engelska:
   
1. Först har vi original omslaget, lite fulsnyggt sådär men jag gillar det. Pocket: [Adlibris][Bokus] Inbunden: [Adlibris] 2. Sedan kommer UK omslaget tror jag. Tycker de är helt okey, just denna är ful men resten är serien ser ganska snygga ut ihop. Häftad: [Adlibris] 3. Nummer tre är en samlingsbok med del ett och två tror jag. Tycker omslaget är fint. Häftad: [Adlibris][Bokus] 4. Nästa är ännu en samling del 1-3. Fint. Inbunden: [Bokus] 5. Nästa är en variant som jag bara sett av första boken, hittar inte resten i denna omslagsserie, tråkigt för var ganska snyggt. Häftad  [Bokus]. Vilken gillar ni bäst?


Ljudböcker:
 
1. CD-bok: [Adlibris][Bokus] 2. CD-bok: [Bokus]

På andra språk:

Franska, Spanska, Tjeckiska,Polska, Turkiska, Romanska.

Tycker dessa är fula nästan allihopa, Tjeckiska var dock lite cool med de röda håret.

4 kommentarer :

  1. För en gång skull så är den svenska omslaget mycket snyggare än de engelska.

    Jag håller på att läsa andra boken och är snart klar.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med, en perfekt bok att få upp läslusten med. Men jag tycker också att hela serien tar sig för varje bok (åtminstone än så länge). Allt blir mer och mer invecklat. Även om vi har vissa problem med könsrollerna då...

    Tycker även jag att de svenska omslagen är snyggast!

    SvaraRadera
  3. Nr 2 (UK-omslaget) har jag på de första 6 delarna, och de är skitsnygga i hyllan, för texten blänker och är i olika färg på varje bok. Jag gillar serien!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...